تبیان، دستیار زندگی
امروز (یکشنبه) مطابق با پنجم اردیبهشت 1389 برابر با دهم جمادی الاولی 1431 هجری قمری و بیست و پنجم آوریل سال 2010 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجم اردیبهشت در آئینه تاریخ معاصر ایران

تاریخ معاصر ایران

امروز (یکشنبه) مطابق با پنجم اردیبهشت 1389 برابر با دهم جمادی الاولی 1431 هجری قمری و بیست و پنجم آوریل سال 2010 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:   

5 اردیبهشت 1364

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای بدون ذکر نام عراق، به کارگیری سلاحهای شیمیایی علیه نیروهای ایرانی را محکوم کرد.

5 اردیبهشت 1359

مداخله نظامی هواپیماها و هلیکوپترهای نظامی امریکا در ایران، با از کارافتادن چند فروند از آنها در صحرای طبس و کشته ‌شدن تعدادی از تفنگداران امریکایی و فرار بقیه آنها به شکست انجامید.

5 اردیبهشت 1358

به نوشته مطبوعات پاناما" اردشیر زاهدی" سفیر پیشین ایران در واشنگتن سرگرم تلاش برای خریدن جزیره کنتادورا در خلیج‌ پاناما و یا ملکی در دامنه کوههای "بارو" در ایالت "شیریکی" پاناما برای اقامت محمد رضا پهلوی است.

5 اردیبهشت 1358

"جیمی‌کارتر "رئیس‌جمهور آمریکا، "والتر کاتلرگ" 47 ساله را به سمت سفیر آمریکا در ایران برگزید. وی پیش از این سفیر آمریکا در کشور آفریقایی زئیر بود.

5 اردیبهشت 1342

"جان اف کندی" رئیس جمهور امریکا هنگام دریافت استوارنامه سفیر ایران گفت‌: "حمایت امریکا از ایران برای رسیدن این کشور به اهدافش ادامه خواهد یافت‌."

5 اردیبهشت 1288

نظامیان روس به بهانه تأمین مواد غذایی برای مردم گرسنه شهر تبریز، وارد حومه این شهر شدند.

تنظیم: هومن بهلولی