تبیان، دستیار زندگی
به ایستگاه قطار بهشت خوش آمده‌اید! این قطار 13 واگنی شما را و هر که بیاید را به بهشت می‌برد. معطل نکنید در بهشت همه چیز هست، هیچ نیاز به پول و چک پول و کارت عابر بانک و اینها نیست. فقط کافیست بلیط تهیه کنید. در این مجموعه بلیط هر یک از واگنهای را برای ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جا نمانید! قطاری که به بهشت می‌رود

اسباب ورود به بهشت از نگاه قرآن

واگن اول: ایمان و کار نیک

چطور با قطار سفر كنیم؟

به ایستگاه قطار بهشت خوش آمده‌اید!

این قطار 13 واگنی شما را و هر که بیاید را به بهشت می‌برد. معطل نکنید در بهشت همه چیز هست، هیچ نیاز به پول و چک پول و کارت عابر بانک و اینها نیست. فقط کافیست بلیط تهیه کنید.

در این مجموعه بلیط هر یک از واگنهای را برای شما بیان خواهیم کرد.

جا نمانید! به همه خبر دهید.

اشاره:

تمام بحثهاى معاد سر انجام به یكى از دو نقطه ختم مى شود: بهشت و دوزخ. بهشت یعنى كانون انواع مواهب و نعمتهاى الهى، اعم از معنوى و مادى؛ و دوزخ كانون انواع رنجها و شكنجه ها و حرمانها از هر قبیل.

در اینكه حقیقت بهشت چیست؟ و چگونه است؟ و در كجاست و هم اكنون وجود دارد یا بعداً آفریده مى شود؟ سخن بسیار است، و مى توان براى یافتن پاسخ این سؤالات از تصریحات یا اشاراتى كه در آیات قرآن آمده است كمك گرفت.

ولى بحث فعلى ما در این است كه اسباب ورود به بهشت در چیست؟ و چه وسایلى انسان را در راه رسیدن به این كانون موهبت الهى كمك مى كنند.

1- ایمان و عمل صالح

نخستین چیزى كه سرمایه‌ی اصلى نجات و خمیرمایه سعادت و كلید درهاى بهشت شمرده شده ایمان و عمل صالح است، قرآن مى‌گوید: «وَ الذینَ آمَنو و عَمِلوا الصالحات اولئكَ اَصحابُ الجنةِ هُم فیها خالدون (بقره 82) كسانى كه ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند یاران بهشتند، و جاودانه در آن خواهند ماند.»

این تعبیر یا شبیه آن در آیات بسیارى وارد شده است كه تكرار آن بیانگر اهمیت موضوع و توجه خاص قرآن نسبت به آن مى‌باشد. به این ترتیب قرآن پرده‌هاى اوهام گروهى از اهل كتاب و مقلدان آنها را در میان اقوام و ملل دیگر، كه تصور مى‌كردند مسأله نجات و ورود در بهشت بر اساس یك سلسله روابط، یا ضوابطى غیر از ایمان و عمل صالح است، پاره مى‌كند، و انسانها را براى ساختن خویش در دو بعد عقیده و عمل بسیج مى نماید، و اتفاقاً آیه‌ی مورد بحث به دنبال آیاتى درباره قوم یهود است كه خود را قوم برگزیده خداوند مى‌دانستند، و گاهى فرزندان خدا خطاب مى‌كردند و مى‌گفتند: «اگر هم گناه كرده باشیم جز چند روزى آتش دوزخ به ما نخواهد رسید» گویى عهد و پیمانى با خدا بسته بودند.

چه خوب گفت آن بزرگمرد که بهشت را به بهانه نمی‌دهند. باید دست به کار شد و برای رسیدن به آن تلاش نمود.

اگر ما کمتر از نیمی از آنچه برای دنیا و خواسته‌های دنیایی مان تلاش می‌کنیم، برای آخرتمان بکوشیم از فلک افزونتر خواهیم شد.

اگر آخرِ شب، آن وقت که سر به زمین می‌نهیم، در میان هزاران فکری که برای فردا روز بر ما هجوم می‌آورد آخرین فکر و همّ و تصمیمان این باشد که هرچه کردیم خیر باشد و نیک، از ملک افزونتر خواهیم شد.1

ایمان و معنویت

ما به فلک بوده‌ایم، یـار ملک بـوده‌ایم

باز همان جا رویم جمله که آن شهر ماست

خود ز فلک برتریم، وز ملک افزونتریم

زیــن دو چـرا نـگـذریـم، مـنزل ما کبریاست

گـوهر پـاک از کـجا، عـالم خاک از کجا

بر چه فرود آمدیت، بار کنید این چه جاست

بـخت جـوان یـار مـا، دادن جـان کار ما

قـافلـه سالار مـا، فخر جهان مصطفاست2

بیا همراه من شو، یک امشب را فقط در آن دم دمای خواب که داری مست به خواب می‌شوی بگو: خدایا کمکم کن تا فردا خوب بیندیشم و خوبتر عمل کنم!

خوابهایت همه به رنگ بهشت

گروه دین و اندیشه تبیان - حسین عسگری


1- حضرت آیت الله مکارم شیرازی

2- مولوی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.