تبیان، دستیار زندگی
نویسنده كتاب «روان‌شناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز» از نگارش اثر دیگری با عنوان «روان‌شناسی تجربه دینی در فرهنگ اسلامی» خبر داد و گفت: با توجه به گستردگی پژوهش در باب این نوشتار، این كتاب اكنون در نیمه راه نگارش قرار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«روان‌شناسي تجربه ديني در فرهنگ اسلامي» كتاب مي‌شود
مسعود آذربایجانی

نويسنده كتاب «روان‌شناسي دين از ديدگاه ويليام جيمز» از نگارش اثر ديگري با عنوان «روان‌شناسي تجربه ديني در فرهنگ اسلامي» خبر داد و گفت: با توجه به گستردگي پژوهش در باب اين نوشتار، اين كتاب اكنون در نيمه راه نگارش قرار دارد.

حجت‌الاسلام دكتر مسعود آذربايجاني در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، توضيح داد: اين نوشتار با توجه به خلاء و كاستي كه در زمينه تجربه ديني و روان‌شناسي دين در جامعه احساس مي‌شود و همچنين مباحثي از روان‌شناسي دين كه تاكنون در فرهنگ اسلامي به كار نرفته‌اند، تاليف مي‌شود.

عضو هيات علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اين كه اين پروژه تاليفاتي در سه بخش تنظيم شده است، يادآور شد: «تجربه ديني در قرآن»، «تجربه ديني در روايات» و « تجربه ديني در احوالات علما و اوليا الهي» سر فصل‌هاي اين نوشتار را تشكيل مي‌دهند. اين اثر در مجموع به بحث‌هاي پديدارشناسي و روان‌شناسي تجربه ديني توجه زيادي نشان مي‌دهد.

حجت‌الاسلام آذربايجاني با اشاره به اين كه شش نوع تجربه ديني مختلف در اين كتاب بيان مي‌شود، اظهار داشت: انواع طبقه‌بندي تجربه ديني، توهم يا واقعيت‌بودن آن و اين كه هر يك از تجارب جزو چه رفتار، نگرش، فرآيند و ويژگي شخصيتي قرار دارند، در اين نوشتار بررسي خواهند شد.

وي يكي از بحث‌هاي مهم اين كتاب را تنوع تجربه ديني نام برد و بيان داشت: بررسي عامل و زمينه‌سازي تنوع تجربه ديني و اثر داروهاي روان‌گردان بر مباحث ديني از ديگر مباحث اين نوشتارند.

پژوهشگر حوزه روان‌شناسي در پايان تاكيد كرد: كتاب «روانشناسي تجربه ديني در فرهنگ اسلامي» از سوي گروه روانشناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در حال پژوهش و تحقيق است.