تبیان، دستیار زندگی
آستان حضرت عبد العظیم حسنی(ع) و مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با اعلام فراخوانی، از تمامی عالمان، محققان، فرهیختگان و اهل قلم برای مشارکت علمی در کنگره بزرگداشت عبد الجلیل رازی قزوینی (ره) دعوت نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراخوان مقاله کنگره بزرگداشت عبد الجلیل رازی قزوینی
فراخوان مقاله

آستان حضرت عبد العظیم حسنی(ع) و مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با اعلام فراخوانی، از تمامی عالمان، محققان، فرهیختگان و اهل قلم برای مشارکت علمی در کنگره بزرگداشت عبد الجلیل رازی قزوینی (ره) دعوت نمود.

به‌ گزارش ‌مرکز‌ خبر ‌حوزه، متن فراخوان مقاله این کنگره به این شرح است: از تمامی عالمان، محققان، فرهیختگان و اهل قلم برای مشارکت علمی، بحث و تحقیق در راستای بزرگداشت عبد الجلیل رازی قزوینی دعوت به عمل می آید تا مقالات خود را تا پایان سال 89 به نشانی پستی دبیرخانه کنگره، قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، دبیرخانه کنگره ها، صندوق پستی 4156_37185 ارسال و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 7176130 (0251) تماس و یا به نشانی اینترنتی www.darolhadith.net مراجعه کنند.

زمان برگزاری کنگره سال 90 اعلام شده و علاقه مندان می توانند در یکی از سرفصل های شناختِ عبد الجلیل رازی قزوینی، زندگی نامۀ علمی، اساتید و شاگردان یا آثار و مکتوبات، بازسازی آثار تنزیه عایشه؛ البراهین فی امامة امیر المؤمنین؛ احوال ملاحده و رد شبهات آن؛ مفتاح التذکیر؛ سؤالات و جوابات یا جامعۀ شیعی در قرن ششم، فرهنگ و ویژگی‌ها و تحوّلات اجتماعی ری، دیدگاه های برجستۀ کلامی، فلسفی، فقهی، حدیثی و .... ، گفتگوهای فقهی و کلامی شیعه و اهل سنت ، همزیستی مذهبی یا کتاب «نقض» ، شیعۀ اصولی و اخباری، ادبیات مناظره و وحدت، رابطۀ «نقض» با «التدوین» رافعی، اندیشه های قرآنی، حدیثی، رجالی و کلامی در کتاب «نقض»، زبان و ادبیات در کتاب «نقض»، تاریخ و جغرافیای ری، قزوین و دیگرشهرها بر اساس کتاب «نقض»، تاریخ و جغرافیای تشیع در کتاب «نقض»، همزیستی مذهبی در کتاب «نقض»، تصوف و صوفیه در کتاب «نقض»، اطلاعات تاریخی کتاب «نقض»، فِرق اسلامی در کتاب «نقض»، نسخه شناسی کتاب «نقض»، تأثیرگذاری کتاب «نقض»، نقد و بررسی برخی آرا و دیدگاه های عبد الجلیل مقالات خود را تهیه و تنظیم نمایند.

ضمناً موضوعات یا عناوین دیگری که نویسندگان محترم در ارتباط با عبد الجلیل رازی و کتاب «نقض» در نظر دارند، قابل بررسی است.

گفتنی است، قرن پنجم و ششم هجری از دروه های درخشان در تاریخ تمدّن اسلامی است که در آن، آثار بسیاری در علوم مختلف توسط اندیشمندان مسلمان پدید آمده است. از ویژگی های این دوره، می توان به نوعی همزیستی مذهب شیعه و اهل سنت در مناطق مختلف جهان اسلام از جمله در ایران، اشاره کرد.

ری، یکی از پایگاه های فکری شیعیان و اهل سنت به شمار می رود که در این مقطع تاریخی، عالمانی بزرگ را در خود پرورش داده است؛ عالمانی چون: ابو الفتوح رازی، فخر رازی، عبد الجلیل رازی، قوامی رازی، منتجب الدین رازی، سیّد مرتضی نقیب رازی.

عبد الجلیل رازی با کتاب« نقض» که در شمار متون کهن فارسی است شناخته می شود؛ کتابی که حاوی اطلاعات فراوان تاریخی، مذهبی، جغرافیایی، کلامی و ... است. بر همین اساس، این کنگره از سوی آستان حضرت عبد العظیم حسنی(ع) و مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث با همکاری مجمع جهانی اهل بیت (ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، جامعة المصطفی العالمیة و کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.