تبیان، دستیار زندگی
دكتر "محمد دادكان" رییس فدراسیون فوتبال ایران اهم برنامه‌های این فدراسیون را تشریح كرد. در نشستی با خبرنگاران ایرنا كه روز شنبه در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد، رییس فدراسیون فوتبال درخصوص برنامه‌های آتی تیم ملی، دیدارهای ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه مفصل با دکتر دادکان


دكتر "محمد دادكان" رییس فدراسیون فوتبال ایران اهم برنامه‌های این فدراسیون را تشریح كرد.

در نشستی با خبرنگاران ایرنا كه روز شنبه در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد، رییس فدراسیون فوتبال درخصوص برنامه‌های آتی تیم ملی، دیدارهای تداركاتی این تیم، وضعیت مربیان تیم‌های بزرگسالان، امید و منتخب باشگاه‌ها، مساعدت به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، مشكلات لیگ برتر و ... سخن گفت.

اهم مطالب ذكر شده در این نشست به شرح زیر است :

س : درباره صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی صحبت كنید.

ج : به لطف خدا و تلاش مسوولان، كادر فنی و بازیكنان تیم ملی برای نخستین بار با اقتدار راهی جام جهانی شد تا علاوه بر سومین حضور خود در این رقابتها، خاطرات تلخ چهار سال گذشته و همچنین صعود سخت و دشوار تیم ملی به جام جهانی ? 1998فرانسه را از یاد و خاطره فوتبال دوستان محو كند.

س : برنامه‌های تیم ملی را در انگلیس تشریح كنید ؟

ج : تیم ملی فوتبال كشورمان روز سی‌ام تیرماه جاری برای انجام ? 3بازی دوستانه و برپایی یك اردوی ? 15روزه عازم انگلیس می‌شود.

برخی تصور می‌كنند، چون تیم ملی به اردوی انگلیس می‌رود باید با تیم ملی این كشور بازی كنیم، اما این بازی‌ها فقط برای شناخت بیشتر بازیكنان جوان تیم ملی و آمادگی برای مسابقات آینده است.

رییس فدراسیون فوتبال ادامه داد : ملی‌پوشان ایران پیش از دیدار با تیم ملی فوتبال ژاپن در مرحله مقدماتی جام جهانی آلمان در توكیو، یك بازی دوستانه را یا با تیم عربستان در مالزی و یا با هنگ كنگ در این بندر برگزار می‌كنند.

س : رقابت‌های چهارجانبه ال‌جی با حضور چه تیم‌هایی برگزار می‌شود ؟ ج : دادكان اظهار داشت : تنها حضور تیم ملی فوتبال لیبی در رقابت‌های چهارجانبه ال‌جی قطعی شده است.

این مسابقات در روزهای دوم و چهارم شهریورماه سال جاری در مشهد برگزار می‌شود كه مدیریت برگزاری با نظر فدراسیون فوتبال، دو تیم دیگر این رقابتها را مشخص می‌كند.

س : چه برنامه‌هایی برای آماده‌سازی تیم ملی تا آغاز جام جهانی پیش بینی شده است ؟

ج : تیم ملی مهرماه سال جاری یك بازی دوستانه را با تیم ملی فوتبال كره جنوبی برگزار می‌كند كه این بازی، نخستین دیدار تداركاتی تیم ما برای حضور در جام جهانی ? 2006آلمان است.

دادكان درمورد سایر بازی‌های تداركاتی تیم ملی گفت : كادر فنی دیدارهای دیگری را مدنظر دارد اما هنوز این بازی‌ها قطعی نشده است اما بدون شك تیم ملی تا پایان سال جاری میلادی، دو دیدار دوستانه دیگر را برگزار می‌كند.

س : آیا تیم ملی اردوی برون مرزی تا آغاز جام جهانی درپیش خواهد داشت؟ ج : ملی‌پوشان كشورمان یك اردوی یك ماهه را پیش از آغاز این مسابقات در آلمان برگزار می‌كنند.

رایزنی‌های لازم برپایی این اردو با سفارت ایران در برلین انجام شده اما هنوز مكان این اردو مشخص نیست.

قرعه كشی جام جهانی در روز ? 19آذرماه سال جاری انجام می‌شود و پس از آن محل و زمان برگزاری این اردو به طور دقیق مشخص خواهد شد.

رییس فدراسیون فوتبال گفت : قطعا یك ماه جلوتر تیم ملی به آلمان می‌رود و طبق مقررات فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، ? ??روز مانده به آغاز جام جهانی، تیم ملی به شهر محل برگزاری دیدارهای خود وارد می‌شود.

وی از برگزاری مسابقات جام جهانی در ? 8شهر آلمان سخن گفت و افزود: در تمام این شهرها، كمپ‌های تمرینی مجهزی برای تیم‌های شركت‌كننده وجود دارد.

از تمامی این كمپ‌ها برای فدراسیون فوتبال دعوت نامه‌هایی ارسال شده است اما باید دید كه بازی‌های تیم ملی در كدام شهر برگزار می‌شود تا فدراسیون نزدیكترین كمپ را برای برپایی اردو در نظر بگیرد.

دادكان درباره خستگی بازیكنان در اردوی قبل از برگزاری مسابقات جام جهانی تصریح كرد: نكته درستی را اشاره كردید. در كمیته فنی در این‌باره بحث شده كه تیم در حین برگزاری اردو، چند روزی به ایران بازگردد و شخص برانكو نیز از سفر ملی پوشان به كشور استقبال كرده است.

وی افزود: تلاش بر این است كه بتوانیم در خلال این اردو چند روزی به ایران بیاییم و بازیكنان با خانواده‌های خود دیدار كنند اما مطمئنا 30 روز زودتر از آغاز رقابتها تیم ایران به آلمان می‌رود.

رییس فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از سخنان خود گفت : تیم ملی ایران سال ? 83نیز در همین زمان برای برپایی یك اردوی آمادگی عازم آلمان شده بود، مربیان تیم و كمیته فنی فدراسیون فوتبال امسال، انگلیس را برای برگزاری اردوی برون مرزی برگزیدند تا تیم یك اردوی ? 15روزه را در این كشور برگزار كند.

س : آیا از بازیكنان ایرانی شاغل در باشگاه‌های اروپایی، كه تاكنون در تیم ملی حضور نداشته‌اند، دعوتی به عمل آمده است ؟

ج : این بحث آنقدری كه در برخی مطبوعات داغ است در فدراسیون فوتبال داغ نیست. من صراحتا اعلام می‌كنم سرمربی تیم ملی تاكنون كسی را به تیم ملی فرانخوانده كه فدراسیون روی آن نظری نداشته باشد.

وی ادامه داد: تمام هماهنگی‌ها در این زمینه از سوی سرمربی انجام می‌شود و فدراسیون فوتبال درنهایت تصمیم می‌گیرد كه چه كسی به مجموعه تیم ملی فوتبال اضافه شود ، برانكو هم تا به حال نگفته كه من از چه بازیكنانی دعوت می‌كنم، این داغ كردن تنور مطبوعات است كه چنین موضوعاتی را این‌گونه می‌نویسند.

رییس فدراسیون فوتبال گفت: جذب این بازیكنان، اصلا به این شكل كه مطرح شده نیست، من به برانكو پیشنهادی دادم كه چند بازیكن جوان ایرانی شاغل در اروپا را كه آمادگی و شرایط خوبی دارند، به تیم ملی دعوت كند.

وی تایید كرد : یكی از آنان (اشكان دژاگه) از طریق كمیته جوانان فدراسیون به تیم جوانان دعوت شده كه اگر مایل است، می‌تواند میهمان ما باشد.

دادكان گفت : ما سال گذشته همین كار را نسبت به بازیكنان ایرانی دیگر انجام دادیم، هر ایرانی هر جای دنیا كه باشد و به ایران عشق بورزد، حتما از نظر ما دور نخواهد بود و به تیم ملی دعوت می‌شود اما باید شرایط خوبی داشته باشد و بتواند در حد بازیكنان ملی‌پوش باشد، با این شرایط، تیم ملی و فدراسیون از او استقبال می‌كند.

رییس فدراسیون ادامه داد : شما دیدید وقتی فریدون زندی می‌خواست به تهران بیاید، چه مسایلی را درست كردند، ولی ما مصمم بودیم این كار انجام شود و این كار صورت گرفت و این بازیكن نیز عملكرد مطلوبی را از خود نشان داده است.

وی افزود: دژاگه می‌تواند در این زمان خود را به اردوی تیم جوانان كه تشكیل شده، معرفی كند. این بازیكن در حد تیم جوانان است، به همین دلیل از او خواسته شده كه به اردو بیابد و زیر نظر مربیان برزیلی تست بدهد و اگر شایستگی حضور در تیم ملی بزرگسالان را داشت، آنگاه درباره او تصمیم‌گیری خواهد شد.

س : حرف آخر فدراسیون فوتبال درباره كادر فنی تیم ملی چیست؟ آیا برانكو تعویض خواهد شد؟ آیا كادر فنی تقویت می‌شود؟

ج : چنین موضوعاتی را برخی از ناكارشناسان به افكار عمومی القا كرده‌اند.

این افراد از فوتبال امروز به دور هستند و برای رسیدن به اهداف خود ، دست و پا می‌زنند.

دكتر دادكان اضافه كرد: تا وقتی كه ما در فدراسیون فوتبال هستیم، می‌گویم كه برانكو، سرمربی ایران در جام جهانی است. در این ? 3سال كه مسوولیت دارم، هر روز این افراد گفته‌اند كه برانكو می‌رود.

وی گفت: فدراسیون از وجود برانكو استفاده كرده و از این كادر (برانكو، فركی، سجادی، شاهرخی و بگوویچ) باز هم استفاده خواهد كرد اما اگر كسی پیشنهاد خاصی دارد كه به درد فوتبال كشور می‌خورد و بدون غرض و مرض است، به ما ارائه دهد به طور حتم از این پیشنهادات استقبال می‌كنیم.

وی با تاكید بر این نكته كه هیچ دخل و تصرفی در كار فنی تیم ملی ایجاد نخواهد شد، افزود : افرادی كه بازی‌های تیم ملی را كارشناسی و از عملكرد تیم انتقاد می‌كنند، بدانند كه افراد ناكارشناسی هستند. چقدر خوب است كه این افراد بیایند سابقه (رزومه) ورزشی و فنی خود را ارایه كنند.

آنهایی كه می‌گویند برانكو دستیار خوبی است، خود بگویند چه كاره فوتبال بوده‌اند؟

رییس فدراسیون فوتبال درباره تفكر استفاده نكردن از مربی خارجی در جام جهانی آلمان گفت: اینهایی كه می‌گویند باید مربی ایرانی روی نیمكت ایران در جام جهانی بنشیند، اصلا به فكر ایران و ایرانی بودن نیستند، این افراد فقط به دنبال این موضوع هستند كه برانكو روی نیمكت تیم ملی در جام جهانی ننشیند.

دادكان تاكید كرد: همایون شاهرخی مدیر فنی تیم ملی، نخستین فردی است كه در كنار برانكو و سایر كادر فنی بر روی نیمكت تیم می‌نشیند و مطرح كردن این موضوعات (حضور یك ایرانی بر روی نیكمت تیم) به هیچ وجه منطقی نیست.

رییس فدراسیون ادامه داد: من می‌خواهم بگویم كه در جام جهانی قبل، روی نیمكت تیم‌های كره جنوبی و ژاپن چه كسانی نشستند، روی نیمكت عربستان چه كسی نشست، مربیان خارجی دركنار مدیریت بومی این كشورها بر روی این نیمكت ها نشستند.

وی گفت: من خود معتقدم كه كل نیمكت تیم ملی را نباید به خارجی‌ها داد، ولی خوشحالم از اینكه امروز عجین شدن مربیان خارجی و داخلی توانسته موفقیتهای خوبی را برای فوتبال ما حاصل كند.

س : مربیان تیم امید چه زمانی مشخص می‌شوند؟

ج : حمید علیدوستی به عنوان گزینه اصلی مربیگری تیم امید ایران است اما وی پیشنهاد خوبی را از یك باشگاه دریافت كرده است.

علیدوستی هنوز جواب قطعی خود را برای مربیگری تیم امید به فدراسیون اعلام نكرده است تا تمرینات آمادگی این تیم آغاز شود.

رییس فدراسیون فوتبال خاطر نشان كرد : اما به طور حتم سرمربی تیم امید ایران یك مربی نامدار خارجی است كه تاكنون رایزنی‌های فدراسیون به جایی نرسیده است.

وی اضافه كرد : گزینه نخست فدراسیون وینگادا پرتغالی بود كه هم اكنون در یك تیم باشگاهی فعالیت می‌كند.

دادكان خاطر نشان كرد : استخدام یك مربی خارجی نیاز به مطالعه و رایزنی‌های فراوان دارد كه باید با دقت نظر بسیار سرمربی آینده تیم امید را انتخاب كرد.

وی با بیان اینكه فدراسیون فوتبال، تاكنون سوابق ? 20مربی خارجی را بررسی كرده، افزود: مربیانی كه وارد ایران می‌شوند، باید بتوانند خود را با شرایط جامعه وفق دهند.

رییس فدراسیون فوتبال تصریح كرد: اگر با مربیانی امثال ماچالا كه سابقه مربیگری در كشورهای عربی را دارند، قرارداد منعقد كنیم، شرایط برای هر دو طرف آسان تر است.

س : آیا فدراسیون فوتبال برنامه‌ای برای تیم منتخب باشگاه‌های ایران دارد ؟

ج : این تیم با نظر هیات رییسه و كمیته فنی فدراسیون تشكیل شد و در نخستین حضور خود در رقابت‌های فوتبال بازیهای همبستگی كشورهای اسلامی شركت كرد.

برای تقویت و پشتوانه‌سازی تیم ملی، این تیم را حفظ خواهیم كرد تا در مواقعی كه تیم ملی درگیر مسابقات مهم بین‌المللی است، از این تیم در رقابت‌های برون مرزی استفاده كنیم.

رییس فدراسیون فوتبال تصریح كرد: بیژن ذوالفقارنسب همچنان مربیگری این تیم را برعهده دارد اما هنوز برنامه خاصی برای تیم منتخب باشگاه‌ها طراحی نشده است.

س : گفته می‌شد كه تیم منتخب باشگاه‌های ایران در رقابت‌های غرب آسیا شركت می‌كند ؟

ج : تلاش مسوولان فدراسیون فوتبال این است كه تیم امید در این مسابقات حضور یابد.

رقابت‌های غرب آسیا شروع برنامه‌های تیم امید برای حضور درمرحله مقدماتی بازیهای المپیك ? 2008پكن است. به همین دلیل نتایج این تیم در غرب آسیا برای فدراسیون مهم نیست.

دادكان اظهار داشت : نباید از شكست تیم امید در مسابقات غرب اسیا ترسید بلكه باید با تقویت این تیم حضوری قدرتمندی را در مرحله مقدماتی بازیهای المپیك داشته باشیم.

س : آیا فدراسیون فوتبال به عنوان متولی این رشته ورزشی با مسوولان انجمن فوتبال دانشجویان همكاری دارد ؟

ج : در حال حاضر ? 29سال است كه در دانشگاه فعالیت می‌كنم و نزدیك به ? 10سال است كه ریاست این انجمن را برعهده دارم.

این تیم بهترین نتیجه‌ای را كه داشته است مقام پنجمی جهان در اسپانیا و پكن بوده است. این انجمن همكاری تنگاتنگی با فدراسیون فوتبال دارد بطوریكه هم اكنون اردوهای این تیم در كمپ تیم‌های ملی برگزار می‌شود.

دادكان خاطر نشان كرد : فدراسیون فوتبال درصورتی كه این تیم در بازیهای دانشجویان جهان در ازمیر تركیه موفق به كسب مقامی شود، جوایز نفیسی به اعضای آن اهدا می‌كند.

س : فدراسیون فوتبال چه تلاش‌هایی را برای حل مشكلات دو تیم پرطرفدار پایتخت انجام داده است ؟

ج : فدراسیون فوتبال در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تهران هیچ نقشی ندارد. البته فدراسیون به‌دنبال این است كه این دو باشگاه به جایگاه واقعی خود برگردند.

واقعیت این است كه استقلال و پرسپولیس زیر نظر سازمان تربیت بدنی هستند و حمایت از آنان ربطی به فدراسیون فوتبال ندارد اما این فدراسیون سال گذشته به هر یك این دو باشگاه مبلغ ? 2میلیارد و ? 200میلیون ریال قرض داد تا بخشی از مشكلات مالی آنها برطرف شود.

رییس فدراسیون فوتبال گفت: این فدراسیون در یك اقدام بی‌سابقه، بودجه خرید دو ساختمان اداری را برای استقلال و پرسپولیس تقبل كرده است كه خوشبختانه تا پایان ماه جاری كار خرید این دو ساختمان به اتمام می‌رسد تا این دو باشگاه بعد از ? 26سال صاحب ساختمان اداری شوند.

س : لیگ برتر فوتبال ایران با فراز و نشیب‌های فراوان و وقفه‌های طولانی مدت خاتمه یافت، آیا فدراسیون فوتبال تدابیر لازم را برای برگزاری منظم این رقابتها در فصل آینده اندیشیده است ؟

ج : فدراسیون تمام مشكلاتی را كه در امر برگزاری لیگ برتر گرفته می‌شود، می پذیرد اما این رقابتها درطول چهار سال گذشته در بدترین شرایط، در زمانی كمتر از ? 9ماه برگزار شده است.

این درحالی است كه درسالهایی كه رقابت‌های دسته‌اول باشگاه‌های ایران برگزار می‌شد، پیكارها ? 18ماه به طول می‌انجامید.

دادكان اضافه كرد : فدراسیون فوتبال نواقص و مشكلات را می‌پذیرد اما برنامه‌های تیم ملی در اولویت كاری این فدراسیون بود كه خوشبختانه این تیم به جام جهانی صعود كرد.

وی با اشاره به دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران با كره شمالی و بحرین در مرحله مقدماتی جام جهانی گفت : با توجه به اینكه این دو دیدار برای تیم ملی از حساسیت‌های بسیاری برخوردار بود فدراسیون، لیگ برتر را یك ماه تعطیل كرد تا ملی‌پوشان با آمادگی كاملی به مصاف حریفان بروند.

رییس فدراسیون فوتبال ادامه داد : چهارمین دوره لیگ برتر ? 8ماه و 28 روز به طول انجامید و از نظر آمار و ارقام در سطح بسیار قابل قبول برگزار شد.

وی نبود زمین مناسب، داشتن نور كافی، امكانات خوب برای برگزاری مسابقات بعد از افطار و تاخیر كنفدراسیون فوتبال آسیا در اعلام برنامه‌های لیگ قهرمانان آسیا و بازیهای ملی را از دیگر مشكلات لیگ گذشته عنوان كرد و افزود : امیدواریم كه این مشكلات در سال آینده برطرف شود.

س : شایعاتی مبنی بر برگزاری لیگ برتر با حضور ? 18تیم شنیده می‌شود، آیا این موضوع صحت دارد ؟

ج : این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد، افرادی كه چنین مسایلی را مطرح می كنند، بدون شك از فوتبال به دور هستند. لیگ برتر فوتبال ایران تا سال ? ???با حضور ? 16تیم برگزار می‌شود، این بحث در مجمع و هیات رییسه فدراسیون فوتبال به تصویب اعضا رسیده است.

س : نظر رییس فدراسیون فوتبال درمورد فهرست اسامی بازیكنان تیم ملی چیست ؟

ج : برانكو ایوانكوویچ تصمیم گیرنده نهایی انتخاب بازیكنان است. كادر فنی بعد از بررسی رقابتها و بازبینی فیلم بازیكنان شاخص لیگ برتر، اسامی ملی‌پوشان را به فدراسیون ارائه می‌دهد.

دادكان ادامه داد : رضا عنایتی بهترین گلزن لیگ برتر تنها به دلیل جراحی بینی خود از اردوی تیم ملی خارج شده است. خود وی نیز این موضوع را اذعان كرده است.

وی با بیان اینكه كادر فنی و سرمربی تیم ملی جوابگوی اعلام فهرست بازیكنان تیم هستند، افزود : بازیكن جوانی كه به تیم ملی دعوت شده‌اند، می‌توانند در آینده جانشینان شایسته‌ای برای نفرات اصلی تیم باشند .

دادكان خاطر نشان كرد : اگر بازیكنی حقی در تیم ملی داشته باشد، قطعا كادر فنی، وی را در اردوهای بعدی به تیم ملی دعوت می‌كند.

س : اینكه قرار است شما رییس سازمان تربیت بدنی شوید، چقدر صحت دارد؟

ج : شایعه است.

دادكان درپایان گفت وگوی دوساعته با خبرنگاران ایرنا، از تلاش خود برای حضور دوباره "محسن صفایی فراهانی" رییس سابق فدراسیون فوتبال در این فدراسیون، خرید یك مجموعه ورزشی مجهز دركردان كرج و تكمیل شدن مراحل اهدا جوایز ملی‌پوشان سخن گفت .

 اعطا نشان دانشگاه شهید بهشتی به دکتر دادکان 

 تشکر دادکان از رییس جمهور و ملت ایران