تبیان، دستیار زندگی
«طهران تهران» فیلمی ضد انقلابی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«طهران تهران» فیلمی ضد انقلابی

طهران تهران  / سیم آخر

سطحی، عوامانه، غیرحرفه‌ای و مضحک!

یک منتقد با بیان این که «طهران تهران» فیلمی سطحی و غیرواقعی است، گفت: «جالب است کل فیلم «طهران تهران» قرار بوده کاری در معرفی و تبلیغ شهر تهران باشد اما با پول بیت‌المال تبدیل به فیلمی شده است ضد انقلابی و واقعیت گریز!» پژمان کریمی در مورد فیلم «طهران تهران» ساخته مشترک داریوش مهرجویی و مهدی کرم‌پور، اظهار داشت: «فیلم «طهران تهران» اثری دو بخشی است که هر بخش باید به طور جداگانه تحلیل شود.»

وی در ادامه افزود: «فیلم اول ساخته «داریوش مهرجویی»، از حیث کارگردانی کاملا حرفه‌ای است. اگر چه قصه آن کشش لازم برای مخاطب را ندارد. قاطعانه می‌گویم سازنده، قصه را با رویکرد شبه سیاسی تعریف و پایان می‌دهد. در واقع او مدعی می‌شود کشور مانند خانه‌ای است که سقفش در حال ریختن است و ناجی آن و ساکنانش همانا نسل گذشته‌اند.»

این منتقد در ادامه افزود: «باید پرسید کشوری که بزرگ‌ترین قدرت‌ها در برابر آن توان قامت راست کردن ندارند، آیا در حال تلاشی است؟ آیا مردمی که فتنه‌های بزرگی مانند فتنه 88 را با پیروزی از سر گذراند، متکی به گذشتگان است؟ کشوری که روز به روز در مسیر پیشرفت‌هایی چون هسته‌ای شدن، پیوستن به باشگاه کشور‌های فضایی و...است در معرض اضمحلال است؟ چرا تحلیل‌های غیرواقعی و ناصواب خود را روانه اذهان عمومی می‌کنیم؟ اما درباره بخش دوم فیلم با عنوان «تهران، سیم آخر» می‌توانم بگویم کاری سطحی، عوامانه، غیرحرفه‌ای و مضحک است.»

کریمی تصریح کرد: «در این بخش به بهانه قوانین موجود درباره موسیقی و کنسرت، جوانان ایرانی زیر سرکوب و فشار معرفی می‌شوند. عصیان جامعه نسبت به حاکمیت توجیه می‌شود و تصویری سیاه از عناصر مذهبی و کلیت جامعه ایرانی به دست داده می‌شود. باید از سازندگان این بخش پرسید «آیا به واقع واقعیت جامعه، آنی است که شما روایت کرده‌اید؟ اگر در جامعه سرکوب است - به تعبیر بزرگی - شما چگونه جرأت کرده‌اید بگویید آزادی نیست و خفقان مستولی است؟ تا چه اندازه دغدغه جوانان فیلم شما با دغدغه جوانان کشور همخوانی دارد؟ و...»

وی در پایان گفت: «جالب است کل فیلم «طهران تهران» قرار بوده کاری در معرفی و تبلیغ شهر تهران باشد. اما با پول بیت المال تبدیل به فیلمی شده است ضد انقلابی و واقعیت گریز! که از این حیث باید به هوش، درایت و بصیرت سفارش‌دهندگان و تهیه کنندگان فیلم تبریک گفت و این نوابغ را تحسین کرد.»

منبع : فارس

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی