تبیان، دستیار زندگی
کنفرانس مطبوعاتی رئیس فدراسیون تیراندازی صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در محل فدراسیون برگزار شد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 سهمیه المیپک لندن را کسب می کنیم

شرط بندی در تیراندازی حلال است

مهدی هاشمی رئیس فدراسیون تیراندازی

نشست مطبوعاتی رییس فدراسیون تیراندازی صبح روز شنبه در محل فدراسیون برگزار شد.

در این نشست سید مهدی هاشمی گفت: تیراندازی رشته‌ای است كه در اعتقادات و ملیت ما ریشه دارد. با توجه به اینكه این رشته یك رشته ارزشی است باید به آن اهمیت ویژه‌ای داده شود. امیدوارم خبرنگاران بیشتر به تیراندازی توجه كنند و با وضعیت این رشته در دنیا آشنا شوند و بفهمند كه ما در چه جایگاهی قرار داریم؟ تیراندازی ویژگی‌های خاصی دارد كه خود را با سایر رشته‌ها متمایز می‌كند. قطعا ما در آینده‌ای نه چندان دور جایگاه خود را در كشور پیدا خواهیم كرد.

وی ادامه داد: ما نه محدودیت جسمی داریم نه جنسی و نه سنی. همه می‌توانند براحتی در این رشته فعالیت كنند. از سن ده سالگی یك شخص می‌تواند تیراندازی را آغاز كند و تا دوره سنی كهنسالی به فعالیت بپردازد. بنابراین تیراندازی علاوه بر اینكه ورزشی مفرح و نشاط‌ آور است، می‌تواند جامعه وسیعی را از مخاطبان در بر بگیرد.

رییس فدراسیون تیراندازی با بیان اینكه یكی از ویژگی‌های منحصر به فرد تیراندازی این است كه شرط ‌بندی در آن حلال است با اشاره به بیاناتی از امام خمینی (ره) در این باره به خبرنگاران گفت: امام درخصوص حلال بودن شرط‌بندی در ورزش تیراندازی بیاناتی داشتند. ایشان فرموده‌اند كه برای همه مستحب است تیراندازی را یاد بگیرند. در دیداری كه با آیت الله نوری همدانی در قم داشتیم، ایشان گفته‌اند در قدیم تیراندازی با كمان صورت می‌گرفته كه ممكن است فردا با موشك باشد. امروز هم تیراندازی با تفنگ است.

وی ادامه داد: ما با بانك مركزی مذاكراتی داشتیم تا به تفاهمی برای تعیین روشی در شرط‌بندی در تیراندازی برسیم كه همه مسائل به طور علمی و فقهی مورد توجه قرار گرفته باشند. ما ورزش را به عنوان یك نیاز واقعی و ضروری برای جامعه می‌دانیم. مخصوصا در شرایط محیطی كشور و آلودگی هوا، ورزش می‌تواند كمك كند تا مردم جسم سالم‌تری داشته باشند. ورزش امروزه لازم و ضروری است و هرچه شرایط محیطی سخت‌تر باشد، ضرورت گرایش به ورزش بیشتر می‌شود. در دیداری كه با آیت الله نوری همدانی داشتیم به ما گفتند كه 82 سال دارند اما از همه حاضرین در آن جمع سالم‌تر هستند چرا كه روزانه دو نوبت ورزش می‌كنند. این نشان دهنده شادابی، نشاط و سلامتی است.

هاشمی ادامه داد: در ورزش تیراندازی علاوه بر اینكه انرژی‌ها آزاد می‌شود و نشاط را به دنبال دارد، سلامت روح و ذهن نیز به دست می‌آید. ما در تیراندازی می‌توانیم نحوه هدف‌گذاری و تمركز روی اهداف را پیدا كنیم. تیراندازی در مسائل پیچیده به تجزیه و تحلیل افراد كمك می‌كند. تیراندازی ویژگی‌های دارد كه اگر بگوییم رشته‌های با ویژگی‌های مشابه آن كمتر از تعداد انگشتان دست هستند، گزافه نگفته‌ایم. از طرفی این رشته توانایی افراد را در دفاع از خود و كشور بالا می‌برند.

 تیراندازی

وی با اشاره به تدوین تصویب چشم‌انداز فدراسیون ادامه داد: ما اولین فدراسیونی هستیم كه چشم‌انداز خودمان را ترسیم و مصوب كردیم. با این الگو سایر فدراسیون‌ها هم به تدوین چشم‌انداز و تهیه برنامه‌های بلندمدت خود پرداختند. این روش در ورزش ما جاری نبود. مبنای كار ما برنامه‌محوری است. ما بر اساس هدف‌گذاری كه صورت گرفته حركت خود را آغاز كردیم. ما در این چشم‌انداز اهداف كوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت خود را ترسیم كردیم. در بحث توسعه ورزش همگانی و قهرمانی حركت كردیم. نتایج و دستاوردهای خوبی هم كسب كردیم. ما این توفیق را داشتیم كه در سال 88 ـ 87 رشد 500 تا 1000 درصدی را در بحث سلاح، مهمات و تجهیزات داشته باشیم. این دستاورد مایه مباهات است. اگر به عقب‌ماندگی بیش از حد تیراندازی نگاه كنیم، به لحاظ كمی دستاورد ما قابل توجه نیست. ولی در مقایسه با گذشته رشد چشمگیری است.

رییس فدراسیون تیراندازی با بیان اهداف كوتاه مدت چشم‌انداز فدراسیون تصریح كرد: ما باید مقام دوم بازی‌های كشورهای اسلامی را كسب می‌كردیم كه این بازی‌ها به تاخیر افتاده و تكلیف قطعی هنوز هم مشخص نیست. قرار بود لیگ را در هشت رشته راه‌اندازی كنیم كه راه‌اندازی آن در 16 رشته در دست اقدام است. باید 80 دوره آموزشی و بازآموزی كشوری را برگزار می‌كردیم كه خوشبختانه تعداد این دوره‌ها به 100 رسید. آموزش مربیان بین‌المللی دو مورد از سه مورد پیش‌بینی شده محقق شد. در بحث راه‌اندازی میادین تیراندازی آزادی، سالن‌های تیراندازی به اهداف ثابت راه افتاده است. در میدان پروازی هم عملیات عمرانی خاتمه یافته و بیش از 97 درصد پروژه تكمیل شده است. تجهیزات آن در ماه جاری نصب و به بهره‌برداری خواهد رسید.

هاشمی درخصوص اهداف میان‌مدت فدراسیون به خبرنگاران گفت: كسب چهار سهمیه المپیك لندن، فعالیت در 16 رشته در لیگ تیراندازی، برگزاری مسابقه‌های المپیاد، تعیین 50 درصد نیازهای سلاح، مهمات و تجهیزات تیراندازی،‌ راه‌اندازی 100 سالن در مدارس كشور، آموزش 10 هزار معلم ورزش در رشته تیراندازی تا سال 91 طبق تفاهم با آموزش و پرورش، فعالیت دو مربی بین‌المللی سطح A و چهار داور بین‌المللی، راه‌اندازی دو قطب تیراندازی در 5 مركز استعدادیابی در كشور از مهم‌ترین اهداف میان‌مدت فدراسیون هستند.

وی درخصوص اهداف بلند‌مدت تیراندازی نیز یادآور شد: كسب 8 سهمیه المپیك 2016 ، دستیابی تیراندازان ایرانی به رتبه‌های تك‌رقمی در رنكینگ جهانی كه یك بخشی از این هدف با كسب مقام سومی الهه احمدی در رشته تفنگ سه وضعیت خانم‌ها محقق شد. راه‌اندازی پنج قطب تیراندازی و 15 مركز استعدادیابی، تربیت چهار داور بین‌المللی درجه A و 10 داور بین‌المللی و دستیابی به رنكینگ بالاتر از ششمی در آسیا از مهم‌ترین اهداف بلندمدت ما تا سال 95 خواهد بود.

رییس فدراسیون تیراندازی در بخش دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران متذكر شد: ما موفق شدیم دو مربی بین‌المللی را در رشته‌های تفنگ و تپانچه جذب كنیم. آنها كمك زیادی به ارتقای تیراندازان ما كردند. ما عقب‌ماندگی‌های بزرگی داشتیم چرا كه سرمایه‌گذاری‌های بسیار ضعیفی در این بخش شده بود. دو مربی به صورت پاره وقت در بخش تیراندازی به اهداف پروازی به تیم‌های ملی كمك می‌كنند. ما همچنین موفق شدیم با كشورهای كویت، قطر، بلغارستان، چین، ایتالیا و تركیه تفاهم‌نامه همكاری امضا كنیم. این اتفاق در تعاملات بین‌المللی و ارتقای تیراندازی موثر خواهد بود. قرار است تیرماه نیز در حاشیه مسابقه‌های قهرمانی جهان در آلمان، با این كشور تفاهم‌نامه امضا كنیم. بیش از 30 سالن در سطح كشور برای تیراندازی راه‌اندازی شده كه در پایان سال 89 تعداد آن به 100 خواهد رسید. ما تا پایان سال 89 ، 100 باشگاه جدید را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

سید مهدی هاشمی

وی از ورود باشگاه پرسپولیس به رقابت‌های لیگ برتر تیراندازی خبر داد و یادآور شد: باشگاه استقلال در رقابت‌های تیراندازی تیم‌داری می‌كند. به زودی پرسپولیس هم تیم خود را راه‌اندازی خواهد كرد. این فرصتی است كه اگر باشگاه‌ها تمایل داشته باشند می‌توانند در بخش بانوان هم به تیم‌داری بپردازند. علاوه بر اینكه قرمزپوشان می‌توانند در لیگ‌های تیراندازی تیم‌داری كنند، ده باشگاه دیگر نیز می‌توانند در سال جاری در لیگ‌های تیراندازی حضور پیدا كنند. تعداد تیم‌های لیگ برتری از 8 تیم در سال 86 به 39 تیم در سال 88 رسیده است. لیگ‌های ما در رشته‌های تفنگ و تپانچه توسعه پیدا كرده و در رشته تراپ هم راه‌اندازی شده است.

هاشمی با بیان اینكه در بخش استعدادیابی 500 تیرانداز جوان و نوجوان را شناسایی كردیم، تصریح كرد: 500 تیرانداز جوان و نوجوان را در بیش از 30 اردوی تیراندازی شركت دادیم. تعداد قابل توجهی از این نفرات را جذب تیم ملی كردیم. مه لقا جام بزرگ كه در رقابت‌های جام جهانی استرالیا پنجم شد، از جمله این تیراندازان است.

رییس فدراسیون تیراندازی درخصوص ركوردهای تیراندازان در رقابت‌های برون مرزی تاكید كرد: معمولا ركوردهای خارجی تیراندازان باید كمتر از ركوردهای داخلی باشد. خوشبختانه ما در هیچ موردی نداشتیم كه ركورد خارجی تیراندازان كمتر از ركوردهای داخلی شود. همه ركوردها یا تثبیت شده یا افزایش داشته است. خوشبختانه دو تیرانداز ما در بخش بانوان توانسته‌اند در بین ده تیرانداز برتر جهان قرار بگیرند كه این دستاورد بزرگی است. ما به دنبال این هستیم تا با بررسی اقدامات ده كشور برتر تیراندازی در دنیا، از تجربه آنها استفاده كنیم و ایران را در این رشته پراهمیت رشد و ارتقا دهیم.

هاشمی با بیان اینكه می‌خواهیم در پایان چشم‌انداز تصویب شده، تیراندازی را در میان ده ورزش اول كشور قرار دهیم به خبرنگاران گفت: ما قصد داریم پس از سال 95 ، تیراندازی در میان ده ورزش اول كشور قرار بگیرد و حداقل دو میلیون نفر در این رشته فعالیت كنند. فوتبال رشته‌ی پرمخاطبی است و رسانه‌های داخلی و خارجی توجه زیادی به آن دارند. به عنوان مثال در انگلیس، یكی از سردمداران فوتبال در دنیا، تیراندازی رشته‌ی دوم است و فوتبال در رتبه سوم قرار دارد. بیش از دو میلیون نفر به طور رسمی در این كشور تیراندازی می‌كنند. ورزش اول انگلیس شكار و ماهی‌گیری است كه این رشته نیز در فدراسیون تیراندازی قرار دارد.

وی درخصوص راه‌اندازی شهرك صنعتی تولید و تامین سلاح و مهمات و تجهیزات تیراندازی در سال جاری در سلفچگان اظهار كرد: سعی می‌كنیم امسال نخستین مراحل تولیدات را داشته باشیم. این شهرك به تصویب دولت رسیده و به عنوان نخستین شهرك تولید نیازمندی ورزشی به حساب می‌آید. سایر رشته‌ها ابزارهای مورد نیاز خودشان را راحت‌تر در اختیار دارند.

مهدی هاشمی

وی از برگزاری جشنواره تیراندازی روستایی با حضور هزار نفر خبر داد و متذكر شد: در آینده‌ای نزدیك این جشنواره با حضور هزار نفر برگزار می‌شود كه از میان آنها 313 نفر برای حضور در اردوهای تهران در چهار رشته تفنگ و تپانچه در دو بخش زنان و مردان انتخاب خواهند شد. همچنین قرار است مسابقه‌ای میان سه قوای مجریه، مقننه و قضاییه و حضور برخی از بخش‌های مستقل مانند صداوسیما و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شود. ما می‌خواهیم رقابتی را میان هزار نفر از رده مدیران به بالا برگزار كنیم.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان ملی جوانان خبر داد و یادآور شد: ما برنامه‌ی ویژه‌ای برای نوجوانان و جوانان داریم. امیدوارم در طول هفته جاری بتوانیم این تفاهم‌نامه را منعقد و اعلام رسمی كنیم.

هاشمی همچنین از رونمایی كتاب تیراندازی كه شامل آیات، روایات، احادیث و مبانی دینی است، خبر داد.

وی درخصوص پیشنهاد ایران به كنفدراسیون تیراندازی آسیا برای راه‌اندازی لیگ آسیا به خبرنگاران گفت: ما این پیشنهاد را به كنفدراسیون آسیا دادیم. در مراحل مقدماتی تایید شده و امیدواریم به موافقت نهایی برسد.

رئیس فدراسیون تیراندازی در این نشست به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ گفت:

سیدمهدی هاشمی در پاسخ به خبرنگاری كه پرسید با توجه به تاكید رییس سازمان تربیت بدنی مبنی بر اینكه مدیران فدراسیون‌ها باید تمام وقت باشند، چطور مرضیه اكبرآبادی، علاوه بر حضور در سازمان، در فدراسیون نیز حضور دارد، تصریح كرد: در هیچ كجا بحثی برای تمام وقت بودن مدیران مطرح نشده است. با صحبت‌هایی كه با سعیدلو مطرح شده، توافق شده از وجود اكبرآبادی بیشتر در سازمان استفاده شود. با توجه اظهار تمایل او، مسوولیتش در فدراسیون ادامه پیدا كرد. قطعا اگر خدشه‌ای به كار سازمان وارد شود، در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد. او در حال حاضر وقت عمده‌اش را در سازمان صرف می‌كند. در فدراسیون نیز به دلیل سابقه حضور، نظارت دارد. از نظر قانونی مشكلی وجود ندارد. با تدبیری كه سعیدلو دارد، اگر در این خصوص منعی وجود داشته باشد، تصمیم‌گیری خواهیم كرد.

وی در پاسخ به پرسش یكی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینكه اگر تیراندازی رشته دوم در انگلیس است، شما چه امكاناتی در نظر خواهید گرفت تا این رشته را در جامعه توسعه دهید، گفت: این رشته در دنیا گران‌تر از ایران است ولی آنقدر جذاب است كه جزو ده رشته اول كشورهای بزرگ قرار گرفته است. ما این هدف‌گذاری را به تبعیت از كشورهای دیگر در نظر نگرفتیم. ما شهرك صنعتی راه‌اندازی می‌كنیم تا تیراندازی در ایران ارزان‌تر شود.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه آیا با توجه به عدم همكاری نیروهای مسلح نمی‌خواهید تدبیری برای عدم موافقت ارگان‌های ذی‌ربط در بحث عدم صدور مجوز خروج از كشور برای شركت در مسابقه‌ها بیندیشید، خاطرنشان كرد: تیراندازی تا مدتی پیش در انحصار نظامیان بود. ما حصار شكنی كردیم و حلقه را باز كردیم. من بخشی از اهداف خود را در این نشست اعلام كردم ولی برخی را نیز نگفتم. این مشكل یكی از اهداف پنهان فدراسیون تیراندازی است. قرار است از این پس حداكثر 30 درصد ورزشكاران تیم ملی از میان نیروهای مسلح باشند. در حالی كه نظامیان در اردوهای آماده‌سازی حضور داشتند و فدراسیون از آنها حمایت ویژه‌ای داشت و ماهانه مبلغی حدود 3 و نیم میلیون تومان برای هر یك از آنها هزینه می‌شد، متاسفانه بدون توجه به این هزینه‌ها، از اعزام آنها جلوگیری شد. این مساله در اعزام‌های ما به استرالیا و چین اتفاق افتاد. این تیراندازان در اردوهای تیم ملی جای دیگران را اشغال كردند. ما برای آنها هتل رزرو كردیم و بلیت هواپیما گرفتیم. متاسفانه این بحث‌ها در ارتش بیشتر مشهود و ملموس است. ما خسارت قابل توجهی خوردیم. من از سردار فیروزآبادی می‌خواهم این مساله را پیگیری كند و كسانی كه مسبب بروز این خسارت شدند و فرصتی در قالب گرفتن سكوی جهانی را از ما گرفتند، شناسایی كند تا دیگر این اتفاق تكرار نشود.

 تیراندازی بانوان

رییس فدراسیون تیراندازی در پاسخ به اظهارات اخیر سرمربی تفنگ مبنی بر اینكه اگر مشكل فشنگ خفیف حل نشود در بازی‌های گوانگ‌جو به اهداف خود نخواهیم رسید، اظهار كرد: متاسفانه به ناحق سلاح و مهمات ورزشی را در قالب تحریم به ما تحمیل كردند. این مساله دركوتاه مدت برای ما مشكل‌ساز است ولی در درازمدت باعث افتخارآفرینی ما می‌شود. اگرچه در كوتاه مدت در تامین فشنگ دچار مشكل می‌شویم ولی در دراز مدت راه‌اندازی شهرك صنعتی سلفچگان طبق اصل 44 به ما كمك می‌كند تا خودمان تجهیزات تولید كنیم. ما از طریق دیگر در كوتاه مدت مشكل فشنگ خفیف را حل كردیم و در آینده مشكلی برای مهمات مورد نیاز نخواهیم داشت. مهمات تیراندازی به اهداف پروازی نیز در داخل كشور تولید می‌شود این فشنگ به تایید كنفدراسیون آسیا رسیده و امكان تولید، خرید و صادرات آن وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران مبنی بر اینكه این شهرك صنعتی چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد، گفت: امیدوارم در تابستان راه‌اندازی شود. بخش عمده‌ی سرمایه‌گذاران این شركت صنعتی خارجی هستند. بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای بهره‌برداری از آن اعلام كرد.

هاشمی با بیان اینكه تیراندازی یك رشته دقتی است، یادآور شد: معمولا زنان در تیراندازی جلوتر از مردان هستند. اینكه دختری می‌تواند پس از یك و نیم سال فعالیت در تیراندازی، پنجم جهان شود، استعداد، اراده و قابلیت اوست. البته این مساله عمومیت ندارد و یك استثنا است. پیشرفت بانوان و جوانان بیشتر از سایر بخش‌ها بوده است. ما تا كسب سهمیه المپیك زمان زیادی داریم. رشته و افراد سهمیه‌گیرنده متفاوت هستند ولی هدف‌گذاری برای كسب سهمیه بیشتر روی بانوان است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینكه چه تضمینی وجود دارد كه برنامه‌های خود را انجام دهید و اگر برنامه‌ها را انجام ندادید چه تاوانی می‌دهید، خاطرنشان كرد: از صراحت شما خوشحالم ولی از ضعف مطالعاتی شما ناراحت هستم. گذشته دو سال قبل فدراسیون نشان می‌دهد ما برنامه‌محور عمل كردیم. عملكردمان منطبق بر برنامه است. من خوشبختانه یا متاسفانه عضو كمیته اجرایی كمیته المپیك هستم. بیش از 18 سال فعالیت حرفه‌ای و تخصصی در این رشته داشته‌ام این برنامه یك سری مقدمات و حمایت‌ها نیز می‌خواهد. برخی از عدم توفیق‌های ما برای این است كه ابزارهای لازم برای اجرای برنامه‌ها تامین نشده است. ما خودمان را تمام و كمال در اختیار مردم می‌گذاریم. هر تصمیمی خواستند بگیرند. این جاده یك جاده دو طرفه است. ما در اعزام‌ها كاهش داشتیم. در بحث تامین سلاح ومهمات مشكل داشتیم. در بحث استفاده از پروژه‌ها مشكل داشتیم. همه را خودمان بر گردن می‌گیرم. ولی زمانی كه قرار است عملكرد ما بررسی شود، باید این ملاحظه‌ها را در نظر بگیریم. امیدوارم مشكلاتی كه در ورزش كشور هست سریع‌تر حل شود و ما هم با سرعتی كه پیش‌بینی كردیم برنامه‌ها را دنبال كنیم.

رییس فدراسیون تیراندازی ادامه داد: بخش عمده‌ای از دلیل ناشناس بودن تیراندازی در جامعه متوجه رسانه‌هاست. رسانه‌ها این رشته را معرفی نكردند. شاید این اتفاق عمدی نبوده ولی ناعادلانه برخورد كردند. بخش عمده‌ای از این كار به عهده من و امثال من است. ما خودمان را در معرض رسانه‌ها قرار ندادیم و پاسخگو نبودیم. من آدم رسانه‌ای نیستم و نمی‌خواهم باشم. این هم یك ضعف من است.

وی درخصوص نحوه حمایت از ورزشكاران تیم ملی به خبرنگاران گفت: ما با برنامه و نظام‌مند حركت می‌كنیم. 3 و نیم میلیون تومان در ماه برای هر كس در اردوها ماهانه هزینه می‌شود. ما برنامه‌ای تنظیم كردیم كه ارزش هر مدال را در مسابقه‌های مختلف مشخص می‌كند. در این زمینه بهتر است با ورزشكاران صحبت كنید و از آنها درخصوص عملكرد ما بپرسید. دنبال چهره نباشید، رسانه‌ها خودشان چهره‌ساز هستند. لطفا ورزشكاران ما را به مردم معرفی كنید. ورزشكاران ما جزو ارزشی‌ترین ورزشكاران جامعه هستند. امسال كه وضع بودجه بهتر خواهد شد، امیدواریم مطالبات بهتری به ورزشكاران تعلق بگیرد هرچند كه اعضای تیم‌های ملی تیراندازی جزو كم‌توقع‌ترین افراد هستند.

تبیان- رضا سیگاری