تبیان، دستیار زندگی
برای بیدار کردن میل به مطالعه در کودکان رازی وجود ندارد ؛ تنها باید آنها را آزاد بگذاریم تا آنچه را واقعاً دوست دارند انتخاب کنند. بسیاری از بچه ها در دوران کودکی در برابر مطالعه بی تفاوت هستند. ولی بهترین هدیه ای که والدین ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت مطالعه کودک

لذت مطالعه کودک

برای بیدار کردن میل به مطالعه در کودکان رازی وجود ندارد ؛ تنها باید آنها را آزاد بگذاریم تا آنچه را واقعاً دوست دارند انتخاب کنند. بسیاری از بچه ها در دوران کودکی در برابر مطالعه بی تفاوت هستند. ولی بهترین هدیه ای که والدین می توانند به کودکانشان بدهند، کمک کردن به آنها در راه کشف و سپس حفظ اشتیاق به مطالعه در طول دوران زندگی است.

مطالعه روزنامه ها و مجلات کم اهمیت نیستند. بچه ها را مشترک مجلاتی کنید که دوست دارند. به خوانندگانی که با سماجت در برابر مطالعه مقاومت می کنند اجازه دهید آنچه را دوست دارند مطالعه کنند و زیاد از انتخاب آنها انتقاد نکنید .

در اینجا چند راهکار برای رسیدن به این هدف ارائه شده است:


با کودکانتان صحبت کنید

وقتی مشغول پوشاندن

لباس  به کودکانتان هستید، غذایی می پزید یا خرید می کنید، برای آنها در مورد کارهایی که انجام می دهید، حرف بزنید . درست مثل این که با افراد بزرگسال روبرو هستید، از افراد و اشیایی که دور و بر آنها هستند ، صحبت کنید. بدین ترتیب کودکان خیلی زود مفهوم لغات را در جمله یاد می گیرند.


برای آنها با صدای بلند کتاب بخوانید

این کار را از همان دوران کودکی شروع کنید. تجربیات نشان داده اند که صدای والدین می تواند کودکان شلوغ را آرام و کودکان آرام را سرگرم کند. اگر همراه کودکانتان کتاب بخوانید ، به آنها نزدیکتر می شوید. این مهمترین چیزی است که می تواند به آنها در یادگیری خواندن کمک کند.

اگر فرزند شما مدام تکرار می کند که از خواندن متنفر است، فکر می کند که این امر کسل کننده یا خیلی مشکل است ، شاید هم حق با او باشد. از معلم فرزندتان بخواهید که از او تست بگیرد. هرچه زودتر به مشکلی پی برده شود، بهتر می توان راه حلی برای آن جست.


آنها را به مشارکت وا دارید

از کودکانتان بخواهید تصاویر یک داستان را توصیف کنند. بچه های بزرگتر را

تشویق  کنید تا برای برادر یا خواهر کوچک خود کتاب  بخوانند. شعر یا آواز گروهی مورد علاقه شان را روی نوار ضبط کنید و در اختیار آنان قرار دهید. وقتی بچه ها صدای خودشان را می شنوند، اعتماد به نفس  بیشتری پیدا می کنند و همین امر آنان را تشویق می کند تا پیشرفت کنند.

وقتی کودک شما شروع به یاد گرفتن الفبا می کند، از او بخواهید که حروف الفبایی را که در تیترهای درشت روزنامه ها یا مجلات کهنه چاپ شده است پیدا کند و از روزنامه جدا کند. فعالیت هایی از این قبیل به او کمک خواهند کرد تا با الفبا انس بگیرد.

به علاوه بچه ها باید شما را در حال مطالعه کردن ببینند. آنان از رفتار والدین تبعیت می کنند. در صورتی که متوجه شوند که به مطالعه کردن علاقه مندید آنان نیز چنین خواهند کرد.

لذت مطالعه کودک


مرتب به کتابخانه سربزنید

حتی اگر کودکانتان هنوز خواندن بلد نیستند، متوجه خواهند شد که این امر برای شما اهمیت دارد. آنها را در کتابخانه ای ثبت نام کنید تا کارتی با نام خود داشته باشند و آنها را به استفاده از این کارت تشویق نمائید. مسئولین کتابخانه ها می توانند آنها را در انتخاب کتاب های مورد علاقه شان و نویسندگانی که متناسب سنین آنان هستند، کمک کنند.


تمرین خواندن

توانایی خواندن در سنین پایین همیشه لزوماً به معنای کار خوب و موفقی نیست. والدین می توانند در آموزش خواندن به کودکانشان بسیار مثمر ثمر باشند ولی نباید از نظر دور داشت که اگر کودک آمادگی نداشته باشد، فشار وارد آوردن بر او می تواند نتایج منفی به بار آورد .

تحقیقات نشان داده است که عده ای از کودکانی که والدین مضطرب و نگرانشان آنان را خیلی زود وادار به یادگیری خواندن کرده بودند، دیگر حتی نمی توانستند کلمه ای در مورد کتاب و مطالعه بشنوند.

اغلب کودکان وقتی در خود احساس آمادگی کنند، خواندن را یاد می گیرند. برای برخی از آنان این امر در سنین چهار یا پنج سالگی رخ می دهد و برای برخی دیگر در هفت سالگی .

اگر همراه کودکانتان کتاب بخوانید ، به آنها نزدیکتر می شوید. این مهمترین چیزی است که می تواند به آنها در یادگیری خواندن کمک کند.

اغلب مشاهده می شود کودکی به طور مرتب و با شور و هیجان تا سن نوزده سالگی به

مطالعه  می پردازد ولی ناگهان والدین متوجه می شوند که تلویزیون جای مطالعه را گرفته است. این مسئله دلایل مختلفی دارد ؛ از جمله وقتی بچه ها در مدرسه ابتدایی به خواندن کتاب ها و جزوات درسی می پردازند دیگر هدف مطالعه تنها لذت بردن از کتاب ها نیست. به علاوه ، شاید والدین انتظارات بیش از حدی از فرزندان خود داشته باشند آنان گاهی باید فرزندان خود را آزاد بگذارند تا به تنهایی از عهده حل این مسئله برآیند.

اگر فرزند شما مدام تکرار می کند که از خواندن متنفر است، فکر می کند که این امر کسل کننده یا خیلی مشکل است ، شاید هم حق با او باشد. از معلم فرزندتان بخواهید که از او

تست  بگیرد. هرچه زودتر به مشکلی پی برده شود، بهتر می توان راه حلی برای آن جست.

اگر حس می کنید نتوانسته اید اشتیاق خود را به مطالعه ، به نوجوانتان منتقل کنید، ناامید نشوید. در زیر چند پیشنهاد برای حل این مشکل ارائه می شود.

لذت مطالعه کودک


واقع بین باشید

اگر نوجوانتان از کودکی از مطالعه ابا داشته ، این انتظار را نداشته باشید که در

نوجوانی  ناگهان تمام کتاب های نویسندگان کلاسیک را بخواند.

کتاب هایی را به او پیشنهاد کنید که مورد توجه او باشد. مجموعه جدول و سرگرمی هایی را که به او انگیزه دهند، در اختیارش قرار دهید چرا که این مجموعه ها او را به سوی تفکر بیشتر رهنمون خواهند شد. اگر او مشتاق شنیدن موسیقی است ، کتابی در مورد خواننده یا موسیقیدان مورد علاقه اش برای او تهیه کنید و به او بگویید : این کتاب را دیدم و فکر کردم ممکن است خوشت بیاید .

اگر موضوع کتاب برای او جذاب باشد شاید آن را بخواند و بدین ترتیب به مطالعه کتاب های بعدی بپردازد.

وقتی کودک شما شروع به یاد گرفتن الفبا می کند، از او بخواهید که حروف الفبایی را که در تیترهای درشت روزنامه ها یا مجلات کهنه چاپ شده است پیدا کند و از روزنامه جدا کند. فعالیت هایی از این قبیل به او کمک خواهند کرد تا با الفبا انس بگیرد.


الگوی خوبی باشید

اگر شما در تمام طول مدت روز تا دیر وقت

تلویزیون  را روشن نگاه می دارید، متقاعد کردن نوجوانی در این مورد که مطالعه بهتر از تماشای یک برنامه تلویزیونی است ، مشکل خواهد بود.


همیشه مطالبی برای خواندن در منزل داشته باشید.

مطالعه روزنامه ها و مجلات کم اهمیت نیستند. بچه ها را مشترک مجلاتی کنید که دوست دارند. به خوانندگانی که با سماجت در برابر مطالعه مقاومت می کنند اجازه دهید آنچه را دوست دارند مطالعه کنند و زیاد از انتخاب آنها انتقاد نکنید .


مضطرب نشوید و پرتوقع نباشید

بدانید که تمام کودکان و بخصوص نوجوانان در بخش هایی از زندگی خود اصلاً مطالعه نمی کنند. با گنجاندن مطالعه در زندگی روزمره ، با ایجاد میل و شوق مطالعه در فرزندانتان از کودکی ، به آنان هدیه ارزشمندی خواهید داد که در تمام طول زندگی از آن بهره مند خواهند شد.

منبع : روزنامه ایران


لینک ها

تست آدمک ( هوش )

تست هوش 30 دقیقه ای

تست ریون

چه کنیم تا فرزندانمان دیدی مثبت نسبت به زندگی داشته باشند

نوزادان دانشمند

ویژگی های یک قصه ی خوب

قصه گوی خوب کیست

قصه و تأثیر آن بر تربیت کودک

لحظه های موفق در تربیت فرزند

گزیده ای از تصاویر حیوانات

فروش کتاب های «

روان شناسی » ، « خانواده » ، « کودکان » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.