تبیان، دستیار زندگی
سلطانیه را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند گنبد سلطانیه بزرگ ترین گنبد آجری جهان در جلسه دیروز کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دوربان کشور آفریقای جنوبی به عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمیته میراث جهانی گنبد سلطانیه را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند


گنبد سلطانیه بزرگ ترین گنبد آجری جهان در جلسه دیروز کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دوربان کشور آفریقای جنوبی به عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

«احمد جلالی»سفیر ایران در یونسكو با اعلام این خبرگفت:« در جلسه امروز کمیته میراث جهانی که به ثبت آثار و محوطه های باستانی و تاریخی اختصاص داشت، کمیته میراث جهانی بعد از ارائه گزارش کارشناس كارشناس ایکوموس (شورای حفاظت از محوطه ها و بناهای تاریخی) با اکثریت آرا و بدون هیچ مخالفتی گنبد سلطانیه را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند.»

جلالی گفت:«محوطه سلطانیه یكی از آثار ایران است كه با شكوه ترین دوران ایران را به نمایش می گذارد. ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی جایگاه جهانی سلطانیه را تثبت كرد.»

گنبد سلطانیه با داشتن بیش از 54 متر ارتفاع به عنوان شگفتی معماری دوره ایلخانی شناخته می شود. این بنای تاریخی كه در 30 کیلومتری شهر زنجان جای گرفته بیش از 700 سال قدمت دارد. گنبد هشت ضلعی سلطانیه به لحاظ تزیینات آجركاری، كاشیكاری و معماری جزو منحصر به فردترین آثار دوره اسلامی محسوب می شود.

«سید محمد بهشتی» معاون پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشور گفت:«گنبد سلطانیه كلیدی ترین و مهم ترین اثر معماری دوره ایلخانی است كه معماری و تزیینات آن در آثار تاریخی دیگر موثر بوده است. این بنا بزرگ ترین گنبد آجری جهان است و به لحاظ ارتفاع هم سومین گنبد محسوب می شود »

او گفت:« ثبت آثار ایران نشان دهنده جایگاه و نقش جهانی ایران است و می تواند حضور فعال ایران در عرصه های بین المللی را نشان دهد.»

رئیس مركز میراث جهانی یونسكو «فرانچسكو باندارین» و« مونیرو بوشیناكی» معاون فرهنگی یونسكو» نیز پس از ثبت گنبد سلطانیه در فهرست میراث جهانی یونسكو طی یادداشت هایی جداگانه به هیات ایرانی حاضر در اجلاس كمیته میراث جانی یونسكو تبریك گفتند.

بوشناكی پیش از این نیز در سفر بهمن ماه خود شرایط ثبت سلطانیه در فهرست میراث جهانی یونسكو را «مساعد» دانسته بود.

او گفته بود : «پرونده بسیار كاملی برای ثبت این اثر از سوی ایران در اختیار یونسكو قرار گرفته و به نظر نمی رسد كه ثبت گنبد سلطانیه در جلسه كمیته میراث جهانی با مشكلی رو به رو شود.»

گنبد سلطانیه بعد از میدان نقش جهان، تخت جمشید، زیگورات چغازنبیل ، تخت سلیمان ، پاسارگاد و ارگ بم هفتمین اثر ایران محسوب می شود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.هر اثری که از سوی کمیته میراث جهانی در فهرست یونسکو جای می گیرد به یک اثر جهانی تبدیل شده و مورد حمایت و حفاطت تمام کشورهای جهان قرار می گیرد.

«شهریار عدل» کارشناس بین المللی یونسکو گفت:«با ثبت هر اثر در فهرست میراث جهانی آن اثر ارزش جهانی پیدا کرده و مورد حمایت های فنی،کارشناسی و مالی بین المللی قرار می گیرد.»

 منبع: خبر گزاری میراث فرهنگی