تبیان، دستیار زندگی
پیش بینی صندوق بین المللی پول
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش بینی صندوق ‌بین‌المللی ‌پول

تورم تک رقمی در انتظار ایران

صندوق بین المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود با پیش بینی تک رقمی شدن نرخ تورم و رشد اقتصادی 3 درصدی برای جمهوری اسلامی ایران در سال جاری میلادی، از ارتقای رتبه ایران از نظر سطح تورم و رشد اقتصادی در جهان در سال 2009 میلادی خبر داده است.

صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود با عنوان "چشم انداز اقتصادی جهان" با اشاره به اقتصاد ایران در سال 2009 میلادی اعلام کرده است: رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سال 2009 معادل 1.823 درصد برآورده شده که از این لحاظ، ایران رتبه 112 را در میان 183 کشور جهان کسب کرده است.

براساس اعلام این صندوق، رتبه ایران از نظر رشد اقتصادی در جهان در حالی در سال 2009 میلادی ارتقا یافته که این کشور در سال 2008 دارای رشد اقتصادی به میزان 2.2 درصد بوده است. برهمین اساس، بحران اقتصادی جهان تاثیر کمتری بر اقتصاد ایران نسبت به سایر کشورهای دیگر داشته است.

رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سال 2009 معادل 1.823 درصد برآورده شده که از این لحاظ، ایران رتبه 112 را در میان 183 کشور جهان کسب کرده است

صندوق بین الملل پول در عین حال با بیان اینکه تورم تک رقمی در انتظار اقتصاد ایران در سال 2010 میلادی است، گزارش داده است که نرخ تورم این کشور از 10.3 درصد در سال 2009 میلادی به 8.5 درصد در پایان سال جاری میلادی کاهش یابد، ضمن اینکه رتبه ایران از نظر سطح تورم در میان 182 کشور جهان در سال گذشته میلادی با 23 رتبه ارتقا، جایگاه 27 از آن خود کرده است.

این صندوق همچنین رشد تراز حساب جاری ایران در سال جاری میلادی را 2.3 درصد پیش بینی کرده است، این رشد در سال 2009 میلادی 2.4 درصد بوده است.

پیش از این، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی از بهبود شاخصهای اقتصادی ایران همچون تورم در سال 88 خبر داده بود

همچنین محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با مهر پیش بینی کرده است: در صورت عدم اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، نرخ تورم در پایان 6 ماه نخست امسال به کمتر از 7 درصد کاهش یابد.

البته مدیران اجرایی صندوق بین المللی پول در ماههای گذشته نیز بابت کاهش محسوس نرخ تورم ایران توسط اعمال سیاست‌ بودجه‌ای و شرایط پولی مستحکم، از مقامات اقتصادی کشورمان تقدیر کرده و توصیه کردند دسترسی به خطوط اعتباری بانک مرکزی باید در مقابل اخذ وثیقه باشد.

منبع: جام جم

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور