تبیان، دستیار زندگی
فیس بوك، شبكه اجتماعی یا تله جدید سرویس های جاسوسی؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیس بوك، شبكه اجتماعی یا تله جدید سرویس های جاسوسی؟!

یك بنیاد تحقیقاتی در آلمان اعلام كرد شبكه اینترنتی «فیس بوك» به هیچ وجه برای كاربران آن قابل اعتماد نیست.

فیس بوک

بنیاد «وارن تست» در گزارشی به نقل از كارشناسان فنی و حقوقی مستقر در برلین اعلام كرد شبكه های اجتماعی در اینترنت به ویژه فیس بوك در زمینه حفظ اطلاعات كاربران قابل اعتماد نیستند و امانتداری نمی كنند

این گزارش می افزاید: كاربران فیس بوك معمولا موقع ثبت نام، به این شبكه اجتماعی اجازه می دهند كه «اطلاعات مندرج در سایت یا حساب شخصی آن ها را در سطح جهانی» مورد استفاده قرار دهد، فیس بوك در امانت داری نسبت به كاربران خود، در پایین ترین سطح قرار دارد.

به تازگی یكی از مدیران شبكه «فیس بوك» به صورت ناشناس فاش كرد اطلاعاتی كه از طرف كاربر «پاك» می شود، در واقع تنها برای كاربر «نامرئی» می شود، اما در ذخیره مركزی شبكه اجتماعی همچنان باقی می ماند این تخلفی آشكار از خواست و اراده مشتریان است، زیرا شبكه اجتماعی حق انحصاری آنها را بر اطلاعات شخصی شان نادیده می گیرد. حتی كسانی كه كاربر مستقیم شبكه های اجتماعی نیستند، در معرض خطر قرار دارند، زیرا شبكه اجتماعی از طریق ارتباطات اعضای خود از وجود آنها باخبر می شود و درباره آن ها نیز اطلاعاتی گردآوری می كند.

كاربران فیس بوك معمولا موقع ثبت نام، به این شبكه اجتماعی اجازه می دهند كه «اطلاعات مندرج در سایت یا حساب شخصی آن ها را در سطح جهانی» مورد استفاده قرار دهد، فیس بوك در امانت داری نسبت به كاربران خود، در پایین ترین سطح قرار دارد

به ویژه سایت هایی كه ثبت نام اعضای خود را با استفاده از تلفن همراه (موبایل) ممكن می سازند، به شدت آسیب پذیرند. بیشتر مردم متوجه مسائل امنیتی نیستند. آنها به اینترنت مراجعه می كنند و درباره همه مشكلات شخصی و حتی در مورد همسر یا نامزد خود حرف می زنند در حالی كه ممكن است همین اطلاعات علیه آنها به كار گرفته شود. این امر بسته مناسبی را برای فعالیت سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی فراهم كرده تا با سوءاستفاده از اطلاعات افراد، از آنها در فعالیت های جاسوسی و تخلیه اطلاعات بهره گیرند. سایت ضد انقلابی ایران گلوبال با اشاره به گزارش بنیاد تحقیقاتی آلمانی نوشت: حدود یك سال است كه رسانه های ایرانی و در این اواخر گروهها و سازمانهای سیاسی ایرانی نیز در فیس بوك صفحه باز كرده اند، بدون آنكه مطالعه دقیقی از طرز كار فیس بوك داشته باشند. چه اگر اطلاعات كافی در این زمینه داشتند، سرنوشت رسانه و كاربران و سازمان و اعضای خود را به خطر نمی انداختند.

یك ماه پیش دویچه وله آلمان طی گزارشی اعلام كرد شبكه جاسوسی موساد بیشترین استفاده را از شبكه فیس بوك برای تله گذاری و واداشتن افراد به جاسوسی می برد.

منبع: کیهان

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور