تبیان، دستیار زندگی
در هر دوره مطالب چند کتاب را به صورت سلسله مقالات، در روزهای یکشنبه و چهارشنبه ارائه داده و پایان هر دوره، مسابقه‌ای برگزار می‌شود. تاریخ برگزاری مسابقه دوره اول، به مناسبت ولادت با سعادت قطب عالم امکان، عصاره هستی،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اطلاعیه طرح سیر مطالعاتی آثار استاد مرتضی مطهری(ره)

آثار شهید مطهری

تمامی افراد سالم (به لحاظ عقلی) به دنبال ایجاد تغییر و تحول در رفتار و کنش فردی و اجتماعی خود و اطرافیان (اعم از فرزندان، دوست، همکار و همنوع و...) خود می‌باشند. و در این میان از تمامی امکانات و ساز و کارهای سخت افزاری و نرم افزاری بهره می‌گیرند.

والدین در نهاد بسیار مهم خانه و خانواده، معلمان در مدرسه، اساتید، نویسندگان و هنرمندان و متفکران بزرگ در عرصه‌های اجتماعی بزرگتر در پی پیام رسانی، متقاعدسازی و در نهایت ایجاد تغییر و تحول در کنش مخاطبان خود می‌باشند.

بدیهی است، قبل از ایجاد تغییر و تحول «در کنش» و رفتار فردی و اجتماعی، می‌بایست به تغییر «در گرایش» و قبل از آن به تغییر در «بینش» و قبل از آن به تغییر «دانش» پرداخت.

به عبارت ساده‌تر، اولین مرحله فرآیند تغییر کنش (در خود و یا دیگران)، تغییر دانش می‌باشد. لذا برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و مهار بحران‌های رفتاری و نهادینه نمودن ارزش‌ها و معیارهای انسانی و معنوی در نهادهای مهم اجتماعی (خانه، مدرسه و جامعه)، که اهداف عالیه رهبران و معماران اصلی انقلاب اسلامی بوده و هست، می‌باید بیش از پیش، از هر اقدامی به تغییر دانش و تقویت بنیه فکری و نگرش افراد و جامعه پرداخت.

در میان متفکران معماران اصلی انقلاب اسلامی، علامه شهید مرتضی مطهری(ره) که در آستانه سالگرد شهادت و آسمانی شدنش واقع شده‌ایم، از مؤلفه‌های ممتاز و برجسته‌ای برخوردار بود.

بدیهی است مطالعه و مرور و ارائه صحیح و جذاب آموزه‌های آن معلم فرزانه و اندیشمند بزرگ، نقش بسیار مهم و مؤثری را در فرآیند تغییر کنش مطلوب و تقویت باورهای دینی در بین مردم بویژه نسل جوان و نوجوان ما خواهد داشت.

شهید مطهری که به گفته امام راحل(ره) «در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان، کم نظیر بود» و «آثار قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانشبخش» و «پشتوانه‌ای محکم برای حوزه‌های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود»، زنده است. و آثار گراسنگ و ماندگارش، روشنگر راه راهیان وحی، قاریان قرآن و عاشقان خاندان عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) بوده و خواهد بود.

می‌گویند مؤمنان و عالمان وارسته و عارفان مبارزه، به شیشه‌های عطری می‌مانند که اگر شکسته شوند؛ بوی عطر دلنواز و نشاط آفرین آنان بیشتر و در فضایی وسیع‌‌تر منتشر می‌شود. و استاد شهید مرتضی مطهری شیشه عطری بود که به دست دشمنان اسلام و قرآن و انقلاب شکسته شد و عطر اندیشه روح‌بخش او به پیکر جامعه جوان ما و بلکه به عاشقان مکتب انسان‌ساز اسلام و قرآن جان و جوانی دوباره‌ای بخشید.

او که به گفته امام راحل(ره) «در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان، کم نظیر بود» و «آثار قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانشبخش» و «پشتوانه‌ای محکم برای حوزه‌های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود»، زنده است. و آثار گراسنگ و ماندگارش، روشنگر راه راهیان وحی، قاریان قرآن و عاشقان خاندان عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) بوده و خواهد بود.

از ویژگیهای بسیار بارز آثار آن معلم فرزانه و حاصل عمر امام راحل، برخورداری از جامعیت و عمق و در عین حال سادگی و قابل فهم بودن برای تمامی اقشار و طبقات اجتماعی می‌باشد.

از داستان راستان(قابل فهم برای دوره ابتدایی) گرفته تا انسان و ایمان، 15 گفتار و سیری در سیره نبوی و ... (برای دوره راهنمایی و متوسطه) و معاد، جامعه و تاریخ، مسأله شناخت و ... (برای دوره کارشناسی) تا روش رئالیسم و شرح منظومه و ... (برای مقاطع بالاتر) و سایر آثار قلم و بیان ایشان در بیش از هشتاد جلد کتاب تألیف و تدوین گردیده که می‌تواند دایرة المعارفی در حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی اعم از فلسفه، عرفان، کلام، تفسیر و ... را در اختیار علاقمندان و تلاشگران ساماندهی نظام فرهنگی و اجتماعی و تقویت باورهای دینی نسل امروز قرار دهد.

می‌گویند مؤمنان و عالمان وارسته و عارفان مبارزه، به شیشه‌های عطری می‌مانند که اگر شکسته شوند؛ بوی عطر دلنواز و نشاط آفرین آنان بیشتر و در فضایی وسیع‌‌تر منتشر می‌شود. و استاد شهید مرتضی مطهری شیشه عطری بود که به دست دشمنان اسلام و قرآن و انقلاب شکسته شد و عطر اندیشه روح‌بخش او به پیکر جامعه جوان ما و بلکه به عاشقان مکتب انسان‌ساز اسلام و قرآن جان و جوانی دوباره‌ای بخشید.

با عنایت به آنچه گفته شد و با توجه به رسالت بخش دین و اندیشه تبیان که از مدتها قبل در پی روشی ساده، روان، کاربردی و جذاب به منظور ترغیب و تشویق کاربران در جهت آشنایی و اُنس بیشتر و عمیق‌تر آنان با آثار ماندگار آن فرزند و یادگار امام(ره) بود، هم اکنون، در آستانه سی و یکمین سالگرد شهادت استاد، شرایط و امکانات این مهم فراهم آمده تا به حول و قوه الهی ضمن ارائه سیر مطالعاتی (از ساده به سخت) آثار ایشان، با روشی آسان، جذاب و قابل استفاده برای همگان، تلخیص، تدوین و تنظیم و ارائه شود.

در این راستا کتابهای شهید مطهری، بازخوانی شده و مطالب قابل توجه و مهم کتابهای استاد، تلخیص شده و به صورت موضوعی تقدیم کاربران می‌شود. تا بدین وسیله به همراه کاربران عزیز و گرامی یک دور کتابهای استاد مطهری مطالعه شده؛ تا به فضل و عنایت خداوند سبحان، معارف الهی را کسب نموده و اسلام عزیز محمدی(صلی الله علیه و آله) را بهتر بشناسیم.

در هر دوره مطالب چند کتاب را به صورت سلسله مقالات، در روزهای یکشنبه و چهارشنبه ارائه داده و پایان هر دوره، مسابقه‌ای برگزار می‌شود.

برای دوره اول، مطالعه کتابهای سیری در سیره نبوی(صلوات الله علیه)، جاذبه و دافعه علی علیه السلام و مسئله حجاب در نظر گرفته شده است؛ که از کتاب سیره نبوی(صلی الله علیه و آله) آغاز می کنیم. ارائه مقالات و مطالب مربوط به این کتابها از روز 12 اردیبهشت 89 به مناسبت شهادت استاد مرتضی مطهری(ره) آغاز می گردد. 

تاریخ برگزاری مسابقه دوره اول، به مناسبت ولادت با سعادت قطب عالم امکان، عصاره هستی، حضرت ولی عصر(عج) در روز دوشنبه  4 مرداد 89 ساعت 11 صبح به صورت تستی و با زمان محدود از طریق سایت تبیان برگزار می‌شود . شایان ذکر است که برای تعیین برندگان، قرعه کشی شده و به برگزیدگان، ربع سکه بهار آزادی اهدا می گردد. 

امید که این طرح مورد پذیرش، رضایت و حمایت امام زمان(علیه السلام) واقع شود.

برای ثبت نام در این دوره اینجا کلیک کنید.

چنانچه عضو نیستید اینجا کلیک کنید.

برای خرید این کتابها می توانید به فروشگاه اینترنتی تبیان مراجعه نمایید.

جهت مطالعه کتابهای استاد شهید مرتضی مطهری به کتابخانه تبیان رجوع کنید .

                                                                                                                                 گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.