تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر نمایشنامههای غربی در کشور به وفور یافت میشود و فارغالتحصیلان دانشگاهی با این نمایشنامهها خو گرفتهاند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز نهضت نمایشنامهنویسی در کشور

شاه آبادی

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز نهضت نمایشنامهنویسی در کشور خبر داد.

به گزارش مهر، حمید شاهآبادی شامگاه جمعه در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وی با آیتالله ابراهیم امینی امام جمعه قم از آغاز نهضت نمایشنامهنویسی در کشور خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر نمایشنامههای غربی در کشور به وفور یافت میشود و فارغالتحصیلان دانشگاهی با این نمایشنامهها خو گرفتهاند.

وی ادامه داد: با برنامهریزیهای انجام شده، تعداد زیادی نمایشنامه که از اساس مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی است در حال تهیه است و این نمایشنامهها قبل از اجرا در قالب مجموعههایی چاپ و با تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سراسر کشور ارسال میشود.

شاهآبادی ابراز امیدواری کرد که گروههای جدید تئاتری که در کشور به ویژه در مدارس و مساجد شکل میگیرد از نمایشنامههای کنترل شده استفاده کنند.

شاهآبادی تصریح کرد: بسیاری از موسیقیهایی که دغدغه مراجع و بزرگان است، از طریق اینترنت و... گسترش مییابد و قابل کنترل نیست

تئاتر نیازمند تحول جدی است

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تئاتر در کشور رونق خوبی ندارد و هنرمندان این عرصه بیشتر به کارهای ترجمه آثار و نمایشنامههای خارجی مشغول هستند.

وی کمبود فضا برای اجرای نمایش را یکی از مشکلات هنرمندان این عرصه عنوان کرد و یادآور شد: تئاتر کشور نیازمند تحول جدی است.

شاهآبادی با اشاره به تشکیل شورایی برای تائید متون تئاتر قبل از اجرای نمایش، گفت: پس از تصویب متون تئاتر، نمایشهای مورد نظر باید در حضور ناظران به صورت آزمایشی اجرا و ضبط شود تا پس از تائید، پروانه نمایش برای آنها صادر شود.

وی اضافه کرد: در آینده ای نزدیک تمامی تئاترها قبل از اجرا کنترل میشوند.

80 درصد موسیقیها زیرزمینی هستند

وی حدود 80 درصد از موسیقیهای کشور را از نوع موسیقیهای زیرزمینی توصیف کرد و یادآور شد: در حال حاضر تحت فشار تهاجم موسیقی غربیها هستیم، به گونهای که ذائقه جوانان ما با این هجمه تحت تاثیر قرار گرفته است.

شاهآبادی تصریح کرد: بسیاری از موسیقیهایی که دغدغه مراجع و بزرگان است، از طریق اینترنت و... گسترش مییابد و قابل کنترل نیست.

وی فضای موسیقی در کشور را نیازمند تدبیر عمومی دانست و گفت: همه موسیقیهایی که آهنگسازان مینویسند و خوانده میشود در شورای تخصصی بررسی و برای آنها مجوز تولید صادر میشود.

صیانت از موسیقی ملی وظیفه ارشاد

شاهآبادی تصریح کرد: موسیقیهای کلاسیک که آکادمیک هستند و بر اساس معیارهای علمی نوشته میشود ولو اینکه غربی هستند ولی طرب انگیز نیستند ولی موسیقی پاپ دارای فضای رایج فرهنگ غربی و برای مجالس لهو و لعب است که آرام آرام از طریق مجالس خاص در کشور رایج میشود.

وی با بیان اینکه این موسیقی با حمایت غربیها وارد کشور شده است، گفت: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صیانت از موسیقی ملی و سنتی است که این موسیقیها نوعا اشکال ندارد.


تنظیم از محمد نبوی