تبیان، دستیار زندگی
هم اندیشی معرفت شناسی دینی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانشگاه قم، در سالن مفید این دانشگاه برگزارشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هم اندیشی معرفت شناسی دینی برگزارشد
 محمد علی شمالی

هم اندیشی معرفت شناسی دینی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانشگاه قم، در سالن مفید این دانشگاه برگزارشد.

به گزارش مرکز خبرحوزه، در این هم اندیشی ، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی شمالی با اشاره به تصویر خداوند در قرآن کریم، اظهارداشت: بی تردید شناخت خداوند برترین شناخت است و تاثیری که چنین شناختی می تواند بر زندگی انسان داشته باشد، با هیچ نوع شناخت دیگری قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: صفات الهی تحت عناوین یگانگی، علم، رحمانیت، بخشندگی، غنا ، عظمت ، حکمت و ... در اسلام طبقه بندی شده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: صفات الوهی که نمایانگر لطف و رحمت خداوند هستند 598 بار در قرآن بکار رفته و این صفت از لحاظ تعداد دفعات از سایر صفات دیگر در قرآن بیشتر بکار رفته است.

حجت الاسلام محمد فنایی اشکوری نیز در این نشست به کشف و شهود عرفان های اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: کشف و شهود عرفانی ، معرفتی متفاوت با شناخت عقلانی و حسی متداول است و این نوع معرفت از طریق تامل عقلانی حاصل نمی شود.

سخنران این هم‌اندیشی ادامه داد: این نوع معرفت از راه پیروی از یک زندگی عرفانی و خلوص قلب و تزکیه به دست می آید.

وی افزود: وجه تمایز این نوع معرفت آن است که در آن هیچ نوع جدایی میان فاعل و متعلق شناخت وجود ندارد و با هم وحدت دارند و شناخت حاصل از آن، حضوری و بی واسطه است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: متعلَّق این نوع معرفت خداوند، سلسله مراتب هستی و جنبه های درونی و پنهانی واقعیت در جهان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشف شهود عرفانی در اسلام به کشف و شهود معنوی تقسیم می شود ودر عرفان اسلامی کشف و شهود عرفانی عالی ترین روش شناخت و ایمان به خداوند است.

خاطرنشان می شود، این هم اندیشی، تعدادی از اساتید و دانش پژوهان رشته فلسفه به بیان نظرات خود درزمینه معرفت شناسی دینی پرداختند.