تبیان، دستیار زندگی
اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را گامی بزرگ در رسیدن به عدالت دانست و گفت:‌ اجرای این قانون در این دهه یک گام قابل توجه برای عدالت است زیرا بهره مندی مردم از یارانه ها هدفمند و عادلانه می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه لاریجانی به احمدی نژاد

لاریجانی و احمدی نژاد

محمدرضا میرتاج الدینی گفت: نامه اخیر آقای علی لاریجانی به آقای احمدی نژاد در واقع انعکاس همان بحث های کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس است.

به گزارش واحد مركزی خبر وی افزود: در کارگروه مشترکی که تشکیل شد بعضی از مشکلات قانون هدفمند کردن یارانه ها در مقام اجرا مطرح شد که عمده مشکلات سه بحث بود و رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه اخیر خود به این سه موضوع پرداخته و تفسیر و نظر نمایندگان را به دولت اعلام کرده است.

میرتاج الدینی گفت: مشکلات قانون هدفمند کردن یارانه ها با این تفسیر مجلس و برداشتی که از قانون وجود داشت، حل شده است.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس افزود: بحث نخست درباره نسبت میزان پرداختی و سقف آزادسازی از حامل های انرژی بود یعنی همان بحث 20 هزار میلیارد تومان یا 40 هزار میلیارد تومان و مدت زمانی که این امر اجرا می شود.

میرتاج الدینی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با مصوبه ای که داشت، مدت زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با عدد 20 هزار میلیارد تومان را به دولت واگذار کرده است.

وی درباره بحث دوم که در نامه اخیر آقای لاریجانی به آقای احمدی نژاد مطرح شده است گفت: خالص بودن رقم 20 هزار میلیارد تومان مطرح بود یعنی نظر دولت این بود که به این رقم عوارض و مالیات تعلق نگیرد زیرا اگر تعلق می گرفت، آنگاه رقم بازتوزیع یارانه نقدی به مردم و واحدهای تولیدی کمتر می شد.

بحث نخست درباره نسبت میزان پرداختی و سقف آزادسازی از حامل های انرژی بود یعنی همان بحث 20 هزار میلیارد تومان یا 40 هزار میلیارد تومان و مدت زمانی که این امر اجرا می شود

میرتاج الدینی با بیان اینکه مجلس با این نظر دولت موافقت کرد افزود: نکته سوم این بود که دولت در مقام توزیع یارانه ها نظرش این است که به مناطق و قشرهای محروم و آسیب پذیر رقم بیشتری بازپرداخت کند که مجلس آن را تایید و اعلام کرد قانون هم همین است و دست دولت در این جهت باز است.

وی گفت: با روندی که داشتیم و تفاهم خوبی که بین مجلس و دولت بود تقریبا مسیر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها آماده شده و دولت نیز جلسات کارگروه اقتصادی خود را فعال کرده و مقدمات یکی پس از دیگری در حال آماده شدن است.

میرتاج الدینی افزود: امروز جلسه کارگروه اقتصادی دولت برگزار و آیین نامه بعضی از مواد قانون هدفمند کردن یارانه ها بررسی شد.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت:‌ وقتی همه آیین نامه ها تدوین شد، مراحل دیگر اجرایی مانند باز کردن حساب یارانه ها برای مردم و قسمت های دیگر که کارگروه اقتصادی و سخنگوی این کارگروه در ماه های آینده به صورت رسمی اعلام می کنند، عملیاتی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس در ادامه سخنانش، درباره دیگر جزئیات نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور گفت: علی القاعده این نامه را باید مجلس منتشر کند؛ من به محتوی آن اشاره کردم.

میر تاج الدینی

محمد رضا میرتاج الدینی در مصاحبه ای اختصاصی باخبرنگار واحد مرکزی خبر افزود:‌ آقای ابوترابی فرد این نامه را روز یکشنبه بعد از جلسات کمیسیون های مجلس شورای اسلامی به دولت آورد و به آقای احمدی نژاد داد.

وی گفت:‌ در واقع این نامه محصول بررسی هایی بود که در کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس صورت گرفته بود و آنها نظراتشان را در نامه ای به ریاست مجلس منعکس کرده بودند.

میرتاج الدینی افزود:‌ آقای لاریجانی هم در صحن غیر علنی مجلس، آن را با نمایندگان در میان گذاشته بود که رای استمزاجی بالایی هم به دست آورده بود و در نهایت به دولت منعکس کرد.

وی گفت: سه موضوع اصلی و مفهوم کلی نامه را گفتم و جزئیات دیگر و اصل نامه را مجلس می تواند منتشر کند زیرا موضوع محرمانه ای نیست.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس در پاسخ به اینکه چرا این نامه رسانه ای نشد افزود:‌ این موضوع در اختیار مجلس است و هر زمانی بخواهند می توانند منتشر کنند؛ البته محتوی این نامه رسانه ای شده است.

میرتاج الدینی در پاسخ به اینکه آیا دولت نامه آقای لاریجانی به آقای احمدی نژاد را منتشر می کند گفت: ما منتظریم خود مجلس منتشر کند؛ اگر نیازی باشد خود مجلس می تواند منتشر کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا رئیس مجلس در این نامه درخواستی از دولت داشته است افزود:رئیس مجلس در این نامه ضمن منعکس کردن نظر کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس و در اشاره به بحث هایی که در جلسه غیر علنی شده بود، گفته است که مجلس همچنان در این موضوع مهم در کنار دولت است و برای دولت آرزوی موفقیت کرده است.

میرتاج الدینی گفت: آقای لاریجانی در این نامه اعلام همکاری و همراهی با دولت کرده و گفته است مجلس از دولت حمایت می کند.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس در پاسخ به این سوال که دولت 20 هزار میلیارد تومان را چه زمانی اجرایی خواهد کرد؟ افزود: مقدمات اجرای قانون حداقل 2 تا 3 ماه طول می کشد و زمان دقیق اجرایی شدن را سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت به موقع اعلام می کند.

میرتاج الدینی گفت: همه مقدمات از جمله شکل گیری سازمان هدفمندسازی یارانه ها، تصویب 3 آیین نامه مختلف این قانون، بازکردن حساب ها و غیره مراحل زمان بری دارد که پس از اجرای این مراحل ، زمان اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها اعلام می شود.

مجلس شورای اسلامی با تفسیر قانون و توضیحاتی که ارائه کرده مشکلات و موانع پیش روی اجرای این قانون را حل کرده است

وی افزود:20 هزار میلیارد تومان برای آن مدتی کارش شروع شد ( مثلا 8 ماه، 9ماه، یا کمتر یا بیشتر ) ، دولت در آن مدت و برای آن مدت برنامه ریزی خواهد کرد.

میرتاج الدینی گفت: نکته قابل توجه این است که دولت بنا دارد بعد از باز شدن حساب ها، حداقل دو ماه از یارانه نقدی را به حساب واریز و بعد زمان اجرا را به مردم اعلام کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا می توانید حدود یارانه ای را که به هر فرد تعلق می گیرد، مشخص کنید؟ افزود: نه، هیچ خبری نمی شود داد؛ باید همه مراحل انجام شود؛ به موقع اعلام می شود.

میرتاج الدینی در پاسخ به اینکه در نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور آیا به نظرات دولت جواب مثبت داده شده است یا اینکه موارد یا موانع دیگری نیز وجود دارد؟ گفت: عمده مشکلات پاسخ داده شده است؛ مواردی را که دولت مانع اجرای کامل و بهتر قانون می دانسته است، جواب داده شده است.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس افزود: البته برخی نقطه نظرات و اختلاف نظرها طبیعی است و مشکلاتی هم در حاشیه آن ممکن است باشد.

میرتاج الدینی گفت: دولت به دنبال این بود تا حداقل شرایط را برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها داشته باشد و دو نکته اساسی را که گفته بود، مجلس آنها را حل کرده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی با تفسیر قانون و توضیحاتی که ارائه کرده مشکلات و موانع پیش روی اجرای این قانون را حل کرده است.

میرتاج الدینی در پاسخ به اینکه نظر شخص رئیس جمهور درباره نامه آقای لاریجانی چیست گفت: ایشان به صورت رسمی هنوز اظهار نظری نکرده است.

یارانه

معاون رئیس جمهور در امور مجلس افزود: وقتی آقای ابوترابی فرد نامه را آورد، خود وی اشاره داشت که آقای احمدی نژاد تلقی به قبول کرده است.

میرتاج الدینی گفت:‌ بحث های این توافق از قبل در کار گروه صحبت شده بود؛ توافق بین نمایندگان دولت و مجلس شکل گرفته بود که روند قانونی خود را هم در مجلس طی کرد و در کمیسیون ویژه اقتصادی به اطلاع نمایندگان و در نهایت از طریق رئیس مجلس به اطلاع دولت رسید و ابلاغ شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا نامه رئیس مجلس منطبق بر حرکت مجلس در مسیر قانونی بوده یا مسائل دیگری هم لحاظ شده است افزود: در روند یک ماهه ای که ما در مجلس دنبال می کردیم تا این تفاهم برای اجرا هم شکل بگیرد و بعضی اشکالات برطرف شود، هم از طرف مجلس و هم از طرف دولت دو موضوع مد نظر بود؛ یکی توافق و دیگری روند قانونی.

میرتاج الدینی گفت: بنابراین مجلس مرجع اصلی اصلاح قانون است که دولت این مشکلات را پیش مجلس برده بود و صحبت این بود که در قالب لایحه باشد یا طرح.

وی افزود: ادامه بحث ها و تضارب آراء به اینجا منتهی شد که نیاز به لایحه و طرح نباشد و در قالب تبیین قانون، این مشکلات را حل کنیم که این طوری هم شد.

میرتاج الدینی در پاسخ به اینکه برخی ها می گویند احتمال دارد قانون هدفمندکردن یارانه ها اجرا نشود؛ چه قدر صحت دارد؟ گفت: این مهم ترین طرح اقتصادی کشور است.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس افزود: دولت بیش از دو سال و مجلس هم حدود 18 ماه روی این قانون کار کرد تا تصویب نهایی شود بنابراین اصلی ترین کار دولت و مجلس در این مقطع زمانی همین بحث است.

میرتاج الدینی گفت: ‌بنابراین هر نوع صحبت تردید آمیز از اینکه قانون هدفمندکردن یارانه ها اجرای می شود یا نه دور از عزم اصلی دولت است.

میرتاج الدینی با اشاره به نامگذاری دهه چهارم انقلاب به دهه عدالت و پیشرفت، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را گامی بزرگ در رسیدن به عدالت دانست و گفت:‌ اجرای این قانون در این دهه یک گام قابل توجه برای عدالت است زیرا بهره مندی مردم از یارانه ها هدفمند و عادلانه می شود

وی افزود: شاید بعضی ها با تسامح نگاه می کنند و یا بعضی ها شوخی می کنند و می گویند دولت نمی خواهد این قانون را اجرا کند؛ که این طور نیست.

میرتاج الدینی گفت:‌ من در دولت شاهدم که بیشترین وقت دولت و شخص رئیس جمهور برای این کار است؛ خود رئیس جمهور در جلسات مختلف که مسئولیت آن را بر عهده دارد، ساعت ها وقت می گذارد بنابراین دولت برای اجرا مصمم است و عزم جدی دارد.

وی افزود:‌دولت اجرای این قانون را هم به نفع جامعه، هم به نفع اقتصاد کشور و هم به نفع آحاد مردم به ویژه طبقات متوسط و محروم می داند.

میرتاج الدینی با اشاره به نامگذاری دهه چهارم انقلاب به دهه عدالت و پیشرفت، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را گامی بزرگ در رسیدن به عدالت دانست و گفت:‌ اجرای این قانون در این دهه یک گام قابل توجه برای عدالت است زیرا بهره مندی مردم از یارانه ها هدفمند و عادلانه می شود.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس افزود: در حال حاضر طبقات محروم و دهک های متوسط و متوسط به پایین جامعه حدود سی درصد از یارانه ها بهره مند می شوند که با اجرای این قانون به 50 درصد ارتقا می یابد.

میرتاج الدینی گفت: از طرف دیگر با اجرای این قانون وضع اقتصاد مملکت هم درست می شود؛ همه کارشناسان می گویند وضع کنونی به نفع اقتصاد کشور نیست.

وی مصرف بی رویه و استفاده نکردن بهینه از امکانات را دو ویژگی اقتصاد کنونی کشور برشمرد و افزود:‌ با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، توزیع حدود صد هزار میلیارد تومان یارانه هدفمند و عادلانه می شود.

میرتاج الدینی افزود: وقتی این امر در روند صحیح قرار گرفت آنگاه بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی هم مسیر و ساختار خود را اصلاح می کنند زیرا حدود سی درصد از این یارانه ها هم به آنها تزریق می شود و بهره وری هم به دنبال آن رشد می یابد.

تنظیم:س.آقازاده