تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: موافقین نظام اسلامی، باید قهر های سیاسی را که از طریق اختلاف سلیقه در جامعه رخ داده، دوستانه حل و فصل کنند و به این مسائل پایان دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به قهرهای سیاسی در کشور پایان دهید
آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: موافقین نظام اسلامی، باید قهر های سیاسی را که از طریق اختلاف سلیقه در جامعه رخ داده، دوستانه حل و فصل کنند و به این مسائل پایان دهند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم له، صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به مسئله قهر و آشتی در جوامع انسانی، اظهارداشتند: قهر و آشتی از مسائلی است که از دیرباز در میان مردم وجود داشته و ریشه بسیاری از گرفتاری ها و مشکلات اجتماعی است.

ایشان افزودند: توقعات زیاد مردم از یکدیگر، بروز مشکلات و اختلافات مالی، خانوادگی و سیاسی و اختلاف بر سر میراث، مهمترین عوامل قهر های طولانی در میان مردم است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به قهر معنوی اشاره کرده و افزودند: عمدتا قهر بر اساس مسائل مادی است ولی برخی مومنین وقتی فردی که از نظر ایمانی و عقیدتی مشکلی دارد و سعی در برطرف کردن این مشکل ندارد و پند و اندرز های مومنین نیز تاثیری ندارد، در این صورت باید از او فاصله گرفت و دوری کرد تا خطر فسادش گریبان گیر همگان نشود.

این مفسر قران کریم اضافه کردند: قهر معنوی برای حفظ ارزش ها است و به پیامبرنیز دستور داده شد از کسانی که دین را مسخره می کنند و ایمان نمی آورند، دوری گزیند البته نباید با این افراد دعوا و مرافعه نمود، بلکه به سفارش قرآن کریم این هجران وقهر باید جمیل و لین باشد.

ایشان بیان داشتند: انسان ها معمولا در زمان قهر ، عصبانی هستند، بنابراین اسلام می‌فرماید:« بعد از سه روز که آتش خشم و عصبانیت فروکش کرد به هر بهانه ای که شده با برادر مومن و مسلمانت آشتی کنید».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: گذشت و سعه صدر مهمترین عامل درآشتی ها است و با این دو ویژگی می توان به قهر های طولانی پایان داد.

معظم له تاکید کردند: در وجود همه افراد نقصان و اشتباه وجود دارد؛ بنابراین از خرده گیری ها و سخت گیری های بی جا که موجب قهر و جدایی می شود خودداری کنید.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: قهر و جدایی در اسلام جایی ندارد، چون اسلام دین دوستی، لطافت و آشتی است.