تبیان، دستیار زندگی
من از سپاه راضی هستم و به هیچ ‏وجه نظرم از شما برنمی‏گردد. اگر سپاه نبود، كشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‏دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‏ای جز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر سپاه نبود ، كشور هم نبود

گل

تشكیل سپاه به فرمان امام خمینی (ره) :

هدف از تشكیل سپاه :

مأموریت سپاه :

مقابله با فتنه گروهک ها :

حضور سپاه در عرصه سازندگی :

عملكرد سپاه در عرصه سازندگی :

سپاه و رسالت فرهنگی :

افتخارآفرینی‏های سپاه :

فعالیت‏های سپاه در یک نگاه :

سپاه پاسداران در آینه كلام امام خمینی رحمه‏الله :

سپاه پاسداران در سایه‏ سار كلام رهبر :

تشكیل سپاه به فرمان امام خمینی (ره) :

جوانان متعهد انقلابی كه با یاری خدا و رهبری امام خمینی رحمه‏الله توانستند پس از سال‏ها مبارزه، رژیم پهلوی را سرنگون كنند، باید برای حفظ و تداوم این نهضت، از انقلاب و دستاورد های آن محافظت می‏كردند. بنابراین، از همان ابتدای پیروزی انقلاب، هسته‏ های امنیتی حافظ انقلاب به وجود آمد.

سپاه

 یكی از آن ها نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود كه با هدایت امام خمینی رحمه‏الله در اردیبهشت سال 1358 تشكیل شد. شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گامی اساسی در راه سازمان ‏دهی این نهاد برداشت.

هدف از تشكیل سپاه :

هدف از تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن و كوشش در راه تحقق آرمان‏های الهی و گسترش حاكمیت قانون خداست. تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی از راه همكاری با دیگر نیروهای مسلح و آموزش نظامی، از دیگر اهداف تشكیل این نهاد شمرده می‏شود.

مأموریت سپاه :

در اساس‏نامه سپاه پاسداران كه به تصویب شورای انقلاب رسیده، مبارزه قانونی با عوامل و جریان‏هایی كه درصدد خراب‏كاری و براندازی نظام جمهوری اسلامی هستند یا با توسل به زور، می‏خواهند حاكمیت قوانین جمهوری اسلامی را از بین ببرند، از مأموریت‏های این نهاد شمرده شده است. از دیگر وظایف این ارگان، می‏توان به خلع سلاح كسانی كه بدون مجوز قانونی، اسلحه دارند و همكاری با نیروهای انتظامی در مواقع لزوم برای برقراری نظم و امنیت و حاكمیت قانون در كشور اشاره كرد.

مقابله با فتنه گروهک ها :

سپاه هم ‏زمان با توطئه‏های گروهک ‏های ضد انقلاب و اعلام جنگ مسلحانه بر ضد نظام مقدس جمهوری اسلامی، به مقابله با این توطئه ‏ها پرداخت و با كشف و انهدام خانه ‏های تیمی، توطئه شوم دشمن را نقش بر آب كرد. در آغاز پیروزی انقلاب، ابرقدرت‏ها به دنبال از دست دادن منافع بی‏شماری كه از چپاول ذخایر كشور ایران به دست می‏آوردند، به فكر شكست انقلاب از راه رویارویی نظامی افتادند. یكی از شگردهای آنان، استفاده از گروه‏های مزدور داخلی بود. آنان با حوادثی همچون ماجرای گنبد، غائله خوزستان و اغتشاش كردستان، می‏خواستند نظام مقدس جمهوری اسلامی را از درون متلاشی كنند. سپاه پاسداران بر اساس رسالتی كه بر دوش داشت، یكی از نخستین نهادهایی بود كه به سركوب گروه‏های وابسته پرداخت.

حضور سپاه در عرصه سازندگی :

پس از پذیرش قطعنامه 598، سپاه پاسداران افزون بر وظیفه اصلی خود كه حفظ كیان اسلامی كشور بود، بر اساس فرمان مقام معظم رهبری، وارد میدان سازندگی كشور شد. هدف سپاه از ورود به این عرصه، استفاده بهینه از منابع و امكانات اقتصادی و عمرانی موجود در سپاه، مشاركت در اجرای برنامه‏های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور، كسب تجربه و دانش فنی به منظور افزایش توان دفاعی سپاه، تداوم ارتباط سپاه و مردم و ایجاد بستر مناسب برای مشاركت نیروهای متخصص بسیجی در توسعه كشور بود.

سپاه

عملكرد سپاه در عرصه سازندگی :

هم‏زمان با پیروزی انقلاب اسلامی و از همان روزهای نخست، موضوع سازندگی كشور از سوی بنیان‏گذار انقلاب اسلامی به عنوان یكی از اصلی‏ترین برنامه‏ها مطرح شد. به دنبال تأكید حضرت امام خمینی رحمه‏الله ، موضوع سازندگی در جنبه‏های گوناگون سرلوحه امور قرار گرفت. دیری نپایید كه كینه‏ورزی دشمنان انقلاب و اسلام، این تحول را نشانه رفت و آثار كارشكنی، ابتدا با درگیری‏های داخلی و سپس با تحمیل جنگ و صدها توطئه خرد و كلان دیگر، بر ضد نظام نوپای انقلاب اسلامی شدت گرفت.

پس از فراغت از جنگ، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء صلی‏الله‏علیه‏و‏آله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در راه مأموریت دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و توسعه همه‏جانبه كشور، وارد عرصه سازندگی شد. این مركز با اجرای طرح‏های بزرگ ملی و محلی در زمینه‏های گوناگون، مانند سد سازی، جاده ‏سازی، زه‏كشی و احداث كانال، ساخت تصفیه‏خانه، احداث خطوط انتقال آب و گاز و نفت، ساخت سازه‏های شناور، بندر، اسكله و موج شكن، ساخت پالایشگاه، احداث تونل، سازه‏های زیرزمینی، مخازن نفت و آب، حمل و نقل، معدن، كشاورزی، خدمات مشاوره‏ای و... ، كمك به دولت جمهوری اسلامی و خدمت به مردم را هدف خود قرار داد.

سپاه و رسالت فرهنگی :

اگرچه سپاه برای مقابله با انواع تهدیدهای موجود، هویتی نظامی یافت، ولی نظامی‏گری، در واقع یكی از جنبه‏های وجودی این نهاد مقدس را تشكیل می‏داد. پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در همه شئون كشور، اصلی‏ترین مأموریتی بود كه از روزهای نخست از سوی حضرت امام خمینی رحمه‏الله و دیگر مسئولان كشور بر عهده سپاه گذاشته شد.

در دهه اخیر كه دشمنان بیداری اسلامی، دایره تهدیدهای خود را در حوزه فرهنگ، متمركز و سطح عملیات روانی خویش را گسترده كرده است، اندیشه‏ای مقدس در سطح فرماندهان عالی سپاه شكل گرفت كه به فعالیت‏های فرهنگی معتقد است. این دیدگاه كه از حساسیت اوضاع فرهنگ جهانی و تهدیدهای بر ضد جهان اسلام سرچشمه می‏گیرد، می‏كوشد فعالیت‏های فرهنگی سپاه را به عنوان یكی از مأموریت‏های اصلی این نهاد در كنار مأموریت‏های دیگر ببیند.

افتخارآفرینی‏های سپاه :

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مدت‏زمانی كوتاه، شگفتی جهانیان را برانگیخت. نهادی كه هیچ‏گونه پیشینه نظامی‏گری نداشت و از آموزش‏های كلاسیک دانشكده‏های نظامی بی‏بهره بود، چنان افتخارهایی آفرید كه عظمت آنها را در ژرفای سخن معمار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی می‏توان یافت، آنجا كه اداره كشور وابسته به وجود سپاه گردید: «پاسدارها اگر نباشند، ... كی می‏تواند این مملكت را اداره كند؟» و آنجا كه پاسدار بودن آرزوی امام شد: «ای كاش من هم یک پاسدار بودم» و چه افتخاری بالاتر از این!

نگاهی به عملكرد سپاه در سنگر دفاع از انقلاب، خنثی‏سازی توطئه‏ها و خاموش كردن شعله فتنه‏های كور گروهك‏های داخلی و گذری بر عملكرد سپاه در سنگر سازندگی و طراحی و ساخت سلاح‏ها و تجهیزات فوق مدرن نظامی، همه گویای موفقیت‏های روزافزون این نهاد افتخارآفرین است.

فعالیت‏های سپاه در یک نگاه :

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزون بر جنبه دفاع در برابر دشمن، ضریب امنیت اجتماعی كشور را با ایجاد روحیه امیدواری افزایش داد و معادله‏های دشمنان را در ایجاد تهدید نظامی بر ضد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر هم زد.

سپاه

بخشی از عملكرد این نهاد در راه حفظ دستاوردهای بلند انقلاب اسلامی عبارت است از: حضور در دفع غائله گنبد و تركمن صحرا، جلوگیری از سقوط شهرهای سنندج، پاوه و نقده به دست گروهک‏های ضد انقلاب، برقراری امنیت در مرزهای شمال غرب كشور، مقابله با غائله سیستان و بلوچستان و جلوگیری از سقوط شهر زاهدان، خنثی‏سازی فتنه گروهک خلق مسلمان در تبریز، مقابله با توطئه‏های منافقان در خارج از كشور، ایجاد شبكه اطلاعاتی و امنیتی مناسب كه مبنایی برای تشكیل وزارت اطلاعات شد، مشاركت در بازسازی كشور و... .

سپاه پاسداران در آینه كلام امام خمینی رحمه‏الله :

امام خمینی در بخشی از سخنان خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمود: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ ‏وجه نظرم از شما برنمی‏گردد. اگر سپاه نبود، كشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‏دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‏ای جز سابقه اسلامی ندارید».

ایشان همچنین درباره نقش سپاه در پشتیبانی از جمهوری اسلامی فرمود: «سپاه پاسداران كه رُكنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است، با اقتدا به مولای خود سید مظلومان ـ علیه الصلوة والسلام ـ نجات ‏بخش ملت ایران و اسلام عزیز از شب‏های تاریک و ظلمانی ستمشاهی بود و در پاسداری از انقلاب و هدف‏های آن، عاملی مؤثر و رُكنی ركین بوده و هست».

سپاه پاسداران در سایه‏ سار كلام رهبر :

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه‏ خامنه‏ای درباره جایگاه سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران می‏فرماید: «سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده كم‏ نظیر و شاید بی‏نظیر است؛ یعنی سپاه، موجودی است كه ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوار ترین آزمون ‏های انقلاب بود».

ایشان در جای دیگر می ‏فرماید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سایه روحیه انقلابی و معنویتی كه از سرچشمه جوشان دل منوّر و روح مصفای آن امام عارفان و قُدوه صالحان، پیوسته می‏جوشید و بیش از همه، جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسیج را سیراب می‏كرد، توانست نقش تعیین كننده‏ای در دفع حمله ایادی استكبار به جمهوری اسلامی، ایفا... و حفظ و استمرار نظام را تضمین كند».


منبع :

برگرفته از فارس

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی