تبیان، دستیار زندگی
كاندیداهای جشنواره فجر بدون شورا پروانه ساخت می‌گیرند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاندیداهای جشنواره فجر بدون  شورا پروانه ساخت می‌گیرند

جواد شمقدری

كاندیداهای بهترین فیلم و کارگردان جشنواره فجر بدون ورود به شورا پروانه ساخت می‌گیرند

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با سینماگران سیاست‌های سینمایی‌اش را در قالب دفترچه‌ای منتشر و اعلام كرد. این مسئول از سینماگران خواست تا ده روز آینده نقطه‌نظراتشان را پیرامون این دفترچه مطرح كنند.

سینما به همه متعلق است

در این نشست كه صبح 30 فروردین‌ماه در وزارت ارشاد با حضور جمعی از سینماگران برگزار شد، جواد شمقدری سینما را متعلق به همه دانست واظهار داشت: این حضور و مشاركت لازم است و امیدوارم قطار تولید سینما رونق داشته باشد.

وی با اشاره به نزدیك به هفت‌ماه حضورش در معاونت سینمایی یادآور شد:همكاران شما در این معاونت تلاش كرده‌اند، تمام همت و وقت‌شان را به ساماندهی سینمای ایران اختصاص دهند.

شمقدری با بیان این‌كه وارد دهه فرهنگ شده‌ایم، اظهار داشت: فرهنگ و نسبت آن با دیگر حوزه‌های زندگی‌مشخص نشده و درحالی‌كه هنر و سینما را یك عنصر عاریتی و زینتی تلقی می‌كنند اما فرهنگ هدف همه حوزه‌های ماست و كار نظامی، اقتصادی، سیاسی و همه باید فرهنگی باشد و فرهنگ سكویی است كه به كمال حقیقی دست پیدا كنیم.

وی ادامه داد: فرهنگ باید زیر چتر دین شكل بگیرد و همه حوزه‌ها باید برای فرهنگ بسترسازی كنند. حتی جنگ ما هم عقبه فرهنگی داشت و نامش دفاع مقدس شد و گنجینه عظیمی به نام فرهنگ دفاع مقدس به دست آمد كه ما را در جبهه‌ها پیروز می‌كرد و این متأثر از فرهنگ دینی و عاشورایی زاییده شده بود و سینمای امروز باید پیشقراول و سردمدار جریان فرهنگی كشور شود تا اتفاقات بزرگی در كشور رخ دهد.

ضعف امروز عدم شناخت دقیق از حوزه سینماست

معاون امور سینمایی با بیان این‌كه امروز مباحث سینما به همه‌جا سرك كشیده و باید مورد استفاده همه ما قرارگیرد، خاطرنشان كرد: «تحلیلگر» ما امروز باید حضور بیشتری داشته باشد و ضعفی كه امروز داریم عدم شناخت دقیق از حوزه سینماست و بعضی از اختلاف‌نظرات موجود به این موضوع برمی‌گردد.

وی افزود: قبلا بخشی از مشكلات پوشیده می‌شد اما پوشیدن آن مانند زخمی می‌ماند كه آن را مخفی كرد پس باید درمان شود و نمی‌توان همیشه آن را پوشاند.

از همه‌ی انتقادات و پیشنهادات استقبال می‌كنیم

شمقدری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینك از همه انتقادات و پیشنهادات استقبال می‌كند، خاطرنشان كرد: سعی می‌كنیم مباحث را خصوصی‌تر مطرح كنیم و هفته آینده در جلسه‌ای با جامعه مدرسین نكات لازم را در خصوص سینمای ایران خواهم گفت تا در نهایت به هدف موردنظر برسیم.

وی دسترسی به اطلاعات به خصوص مباحث دیجیتال، فن‌آوری‌های روز، دادن فرصت آزمون و خطا و عدم احتیاط‌كاری مدیران را از نكات مهم پیش‌رو برشمرد و گفت: باید مدیریت یكپارچه جدی گرفته شود و در این موضوع شوخی ندارم و اگر در این حوزه دوگانگی‌هایی ببینم شكایت خودم را اعلام خواهم كرد.

شمقدری

تعبیری با عنوان فیلم ممنوعه نداریم

شمقدری به عنوان فیلم ممنوعه اشاره كرد و اظهار داشت: تعبیری با این نام نداریم. برای یك فیلم نظرات كارشناسی مطرح می‌شود و باید درباره آن بحث شود. من معتقدم سینماگر ایرانی در پی ساخت فیلم ممنوعه نبوده و نیست و ممكن است فیلمی باشد كه كارگردان لغزش كرده باشد اما آن‌هم ممنوعه نیست.

وی فصل‌الخطاب را در امور اجرایی، معاون سینمایی دانست و گفت: آ‌نچه تصمیم‌گیری می‌شود و مورد توافق مدیران زیرمجموعه بوده است، فصل‌الخطاب محسوب می‌شود و برای همه ما هم رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب هستند كه پیش از همه ما بر فرهنگ اشراف دارند.

وی ادامه داد: در عین‌حال معاونت سینمایی خودش را ملزم می‌داند اگر تصمیمی درست نیست اصلاح یا منتفی شود و از این موضوع باكی نداریم.

شمقدری مشاركت نخبگان و مردم و گروه‌های مختلف مردمی، رقابت عادلانه، مشاركت فراگیر، مسوولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری و این‌كه هركسی پاسخگوی اعمال خودش باشد و برخورد علمی و كارشناسی در همه حوزه‌ها را از دیگر نكات حائز اهمیت برشمرد.

وی اظهار داشت: هركسی باید پاسخگوی اعمال خودش باشد و تا زمانی‌كه قرار است ما پاسخگو باشیم باید امور در یك محور هدایت شود و به دست یكی باشد و دوستان كمك كنند تا این یكدستی محقق شود. خود ما نباید خودزنی كنیم و اجازه ندهیم خودمان تصویر ناهنجاری از سینما نشان دهیم، باید شأن سینما را حفظ كنیم تا اعتماد مردم و مسوولان جلب شود.

شمقدری ادامه داد: یاد بگیریم ملت و كشور آرمان‌های بلندی دارند و با آن گام‌های بلند همراه شویم كه این در سینما كم است و باید دغدغه ما دغدغه‌های این ملت بزرگ باشد.

جواد شمقدری

ما از تحولات استقبال می‌كنیم

وی افزود: ما از تحولات استقبال می‌كنیم و نباید نگران خارج‌شدن از پوسته باشیم و مطمئن باشیم آینده بهتر خواهد بود.

سیاست‌های اعلام شده حاصل جلسه‌ی كارشناسی پنج نفره است

معاون امور سینمایی در ادامه با اشاره به سیاست‌های سینمایی آن را حاصل كار جلسه‌ی‌كارشناسی پنج نفر در 20 ساعت خواند و گفت: این سیاست‌ها وحی منزل نیست و 10 روز فرصت داریم تا نظرات را بشنویم و اگر نیاز است حك و اصلاح شود. باید رویكردها و افق گفته شود و هرجا اصلاح لازم بود قدم برداشته شود.

امسال درباره‌ی فیلم استاندارد كار زیادی داریم

وی به مواردی از این سیاست‌ها اشاره كرد و گفت: در رابطه با فیلم استاندارد امسال كار زیادی داریم و در حوزه استانداردسازی تهیه‌كنندگان را در چهار گروه دسته‌بندی خواهیم كرد و كسانی كه آثارشان در گروه یك باشد در سال سه فیلم می‌توانند تهیه كنند، گروه دو دو فیلم، گروه سه، یك فیلم و گروه چهار اجازه ساخت فیلم نخواهند داشت و اگر دوبار در رده چهار قرار گیرند، پروانه تهیه‌كنندگی‌شان حذف خواهد شد. این‌روند در راستایی است كه گروهی فكر می‌كنند سهم ویژه‌ای دارند.

درباره‌ی ساختار شورای عالی سینما در شورای هنر بحث می‌شود

شمقدری به شورای عالی سینما اشاره كرد و آن را اتفاق بزرگی دانست و گفت: ساختار تشكیلاتی این شورا قرار است در شورای هنر بحث شود و سازوكار آن با قید دو فوریت مصوب شود تا این شورا با حضور بالاترین مقام اجرایی كشور تشكیل و تصمیمات كلان گرفته شود.

فیلم فاخر ردیف مجزایی دارد

وی تأكید بر پژوهش در فیلمنامه و پیداكردن روشی برای تنوع در موضوعات برای بالابردن مخاطبان سینما را از دیگر موارد برشمرد و در ادامه درباره فیلم فاخر اظهار داشت: فیلم فاخر ردیف مجزایی دارد و تعریف جدیدی ارایه داده‌ایم كه ذیل آن عمل خواهیم كرد و فاخربودن را علاوه بر تجهیزات به قصه هم ربط دادیم و حمایت خواهیم كرد و امیدوارم با مساعدت مجلس این بودجه در سال‌های بعد بیشتر شود تا حمایت بیشتری صورت گیرد.

پروانه نمایش‌ها به سینمای اكران و غیر اكران تقسیم می‌شود

شمقدری به صدور پروانه ساخت‌ها اشاره كرد و اظهار داشت: باید یك راهكاری بین جمعیت انبوه سینماگران و ظرفیت اكران به وجود آوریم. تصمیم گرفتیم پروانه‌های نمایش را به سینمای اكران و غیراكران تقسیم‌بندی كنیم و 50 فیلم را برای اكران در نظر بگیریم و سایر فیلم‌ها را سینمای غیراكران كه برای آن سقف نگذاشته‌ایم.

وی افزود: فیلم‌های غیراكران می‌توانند علاوه بر نمایش‌های جشنواره‌ای نیاز تلویزیون در سال را كه حدود 250 فیلم خواهد بود تأمین كنند. ضمن این‌كه برای آن‌ها كف حمایتی نیز خواهیم گذاشت و به دنبال طراحی اكران مخاطب خاص برای آن‌ها هستیم و سالن‌هایی را در نظر خواهیم گرفت تا تعدادی با تبلیغات لازم نمایش داده شوند.

معاون امور سینمایی ادامه داد: در حوزه سینمای اكران تهیه‌كننده و كارگردان را جدا كردیم و كسی كه فیلمش برای اكران خواهد بود، نمی‌تواند هم تهیه‌كننده و كارگردان باشد كه این‌روند در سینمای غیراكران لحاظ نخواهد شد.

وی با اشاره به كارگردانان فیلم اولی و نحوه فعالیت آ‌ن‌ها اظهار داشت: به سمتی می ‌رویم تا از فناوری‌های روز استفاده كنیم و با ابزارهای جدید شرایط را مهیا كنیم و فیلمسازان اولی كه فیلمشان مورد حمایت مركز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار می‌گیرد، ساخت فیلم‌شان به صورت دیجیتال خواهد بود و اگر نتیجه كار برای اكران مناسب بود با هزینه مركز به 35 تبدیل می‌شود.

جواد شمقدری

كاندیدای بهترین فیلم بدون ورود به شورا پروانه ساخت می‌گیرند

شمقدری از تسهیلاتی برای برگزیدگان جشنواره فیلم فجر خبر داد و خاطرنشان كرد: از امسال دوستانی كه در حوزه بهترین فیلم كاندید می‌شوند بدون ورود به شورا پروانه ساخت فیلم بعدی‌شان را دریافت می‌كنند و كارگردانانی هم كه كاندید می‌شوند به سرعت پروانه ساخت كار بعدی را بدون نیاز به طرح در شورا دریافت خواهند كرد.

وی ساماندهی نمایش خانگی، فعال‌شدن شبكه اینترانت سینمایی، تأكید بر تولیدات مشترك، تشكیل بنیاد انیمیشن، توجه به بازی‌های رایانه‌ای و تمركز دفاتر سینمایی را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: حتی به دولت پیشنهاد داده‌ایم تا حوزه سینما كه شامل دفاتر و لابراتوارها و موارد دیگر می‌شود، از تهران خارج شود و در شهر دیگری تمركز داشته باشد.

در پایان سخنان معاونت سینمایی كه بیش از یك‌ساعت ادامه داشت، ضمن توزیع دفترچه سیاست‌های سینمایی از حاضران خواسته شد تا نقطه‌نظراتشان را به ایمیل Cinema_ravabeteomomi@yahoo.com ارسال كنند.

از هنرمندان حاضر در این مراسم می‌توان به مرتضی شایسته، جمال شورجه، امیر سمواتی، عبدالله علیخانی، علی سلطانی، حبیب‌الله كاسه‌ساز، آرش معیریان، قاسم قلی‌پور، رضا آشتیانی، غلامرضا موسوی، هارون یشایایی، محمدرضا اعلامی، مهدی صباغ‌زاده، مسعود جعفری جوزانی، علی معلم، مسعود بهنام، محمدعلی حسین‌نژاد، مجتبی فرآورده، منیژه حكمت، علی واجد سمیعی، محسن امیریوسفی، سعید اسدی، پوران درخشنده، منوچهر شاهسواری، محمد سریر، حسن هدایت، نادر مقدس، منوچهر محمدی، امیرحسین علم‌الهدی، محمد احمدی، خسرو سینایی، سیامك شایقی، سعید حاجی‌میری، علیرضا داوود‌نژاد، علی سرتیپی، اكبر خواجویی، عزیز‌الله حمیدنژاد، غلامرضا آزادی، حبیب اسماعیلی، قاسم جعفری، تورج منصوری، مجید قاری‌زاده، فرشته طائرپور، محمدرضا تخت‌كشیان، انسیه شاه‌حسینی، سعید سیدزاده، بهزاد جهانبخش، مسعود اطیابی، محمد درمنش، مرتضی رزاق كریمی، علیرضا شجاع نوری و .....اشاره كرد.

احمد میرعلایی، شفیع آقامحمدیان، ابراهیم داروغه‌زاده، مهدی مسعودشاهی، سعید رجبی فروتن، علیرضا سجادپور، بهروز مینایی، مهدی حقیقی، بهمن حبشی و ناصر باكیده از مدیران سینمایی حاضر در این نشست بودند.در این نشست مدیرعامل خانه سینما حضور نداشت.

حمیدرضا دیبایی مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی كه اجرای این جلسه را برعهده داشت، از نشست رسانه‌ای جواد شمقدری در دو هفته آینده خبر داد.سینماگران حاضر در این نشست نیز در این جلسه صحبتی نكردند.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی