تبیان، دستیار زندگی
اخراجیها از آواز گنجشکها هم بهتر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"اخراجیها" از "آواز گنجشکها" هم بهتر است

انتقاد شدید روزنامه اصولگرای از فراستی

مسعود فراستی در انتقاد از مجید مجیدی و دفاع از نقدهایش گقت

"اخراجیها" از "آواز گنجشکها" هم بهتر است

سینمای ما- مسعود فراستی منتقد سینما در نشست "آوینی متفکر دوران گذار " اظهارات عجیبی در حمایت از فیلم اخراجیها و انتقاد از فیلمهای مجیدی عنوان کرده است .

در بخشهایی از نشست که با حضور مهکام (فیلمنامه نویس فیلم هیچ )برگزار شده فراستی در صحبتهایی گفته : شهید آوینی (درزمان حیات خود ) از فیلم‌هایی دفاع كرده است كه تكنیك بسیار ضعیفی دارند، مثل "بدوك ". "بدوك " به مراتب، از نظر تكنیكی، عقب‌تر از "اخراجی‌ها " است. از نظر میزانسن، دكوپاژ، بازی‌گیری، و فضاسازی به مراتب از "اخراجی‌ها " عقب‌تر است، غیر از اینكه معتقدم "آواز گنجشك‌ها " هم از "اخراجی‌ها " عقب‌تر است!

فراستی در بخشهای دیگری از این نشست گفته :من فكر می‌كنم "آواز گنجشك‌ها " ادامه‌ی "بچه‌های آسمان " نیست. برای "بچه‌های آسمان " هم من كتاب درآوردم، نه مرتضی؛ یعنی، اولین نقد در دفاع از "بچه‌های آسمان " را من نوشتم و كتاب را هم من درآوردم. برای "رنگ خدا " هم من این كار را كردم. برای "دیده‌بان " حاتمی‌كیا هم اولین نقد مثبت را من نوشتم، قبل از مرتضی. نقد من برای "مهاجر " هم قبل‌تر از مرتضی است. این از سابقه‌‌ای كه مال من برتر نیست. دوم اینكه از "رنگ خدا " هم من دفاع كردم، به "آواز گنجشك‌ها " هم من حمله كردم، خیلی هم حمله‌ی جدی‌ای كردم. نقد را بخوانید، فیلم را ببینید، بنشینیم با هم بحث كنیم ببینیم من در مسیر گذشته‌ام حركت كرده‌ام یا نكرده‌ام. از "اخراجی‌ها " هم من دفاع كردم. درست است.

وی درادامه گفته :از "اخراجی‌ها " هم با قاطعیت دفاع كردم، هنوز هم دفاع می‌كنم. كاری هم ندارم مرتضی اگر بود، دفاع می‌كرد یا نمی‌كرد. نظر من این است و تناقضی در آن نیست.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی