تبیان، دستیار زندگی
اعتدال بهاری»یا تساوی روز و شب كه در اول فروردین (21مارس) روی می‌دهد، نشانه‌ای از وجود خالقی بی مانند و یکتا می باشد که زمین مرده را زنده می کند و جز او کسی قادر به انجام چنین کاری نیست. به در زمان های قدیم در فرهنگ ها و ملیت‌های گوناگون، نخستین روز بهار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام مناسب تر است

اعتدال بهاری یا تساوی روز و شب كه در اول فروردین (21مارس) روی می‌دهد، نشانه‌ای از وجود خالقی بی مانند و یکتا می باشد که زمین مرده را زنده می کند و جز او کسی قادر به انجام چنین کاری نیست. به در زمان های قدیم  در فرهنگ ها و ملیت‌های گوناگون، نخستین روز بهار را گرامی داشته‌اند. و تاکید بر یاد آوری نعمت های این روز از دیدگاه ائمه اطهار(سلام الله علیه) که خود هدایت کنندگان در مسیر الهی می باشند دور نمانده است چنان که امام صادق(علیه السلام) مى فرماید :

بهار

«روز نوروز(همان اول بهار) ، روزى است كه خداوند متعال در آن از بندگانش پیمان و میثاق بندگى گرفته است كه چیزى را شریك خداوند قرار ندهند و به پیامبران و جانشینان آن ها ایمان بیاورند و نیز اولین روزى است كه خورشید طلوع كرد.. . روزى است كه در آن كشتى نوح به خشكى رسید.. . در این روز خداوند متعال جبرئیل را بر پیامبرش نازل كرد و روزى است كه پیامبراكرم(صلى الله علیه وآله)، حضرت على(علیه السلام) را بر دوش گرفت تا بت هاى قریش را از بالاى خانه خدا پایین بیاورد.. . و آن روزى است كه حضرت على(علیه السلام) بر دشمنانش در جنگ نهروان پیروز گشت. (بحارالانوار ، ج ۵۶ وج ۵۷)

در اوایل اکتبر 1969 جان مك كانل روزنامه‌نگار و علاقمند به نجوم، به اعضای انجمن شهر سانفرانسیسکو پیشنهاد داد تا نخستین روز بهار به عنوان «روز زمین» نامیده شود.

در سال 1970 شهردار وقت سانفرانسیسكو، در بزرگ‌داشت «صلح، عدالت، و مراقبت از زمین» نخستین اعلامیه به همین مناسبت قرائت کرد. بعداً دبیركل وقت سازمان ملل طی بیانیه ای، 21 مارس را روز زمین پاک خواند.

جان مك كانل معتقداست اعتدال بهاری،توجه بشریت را به شناخت زمین و احترام به توازن زیبای آن جلب می کند؛ توازن میان حضور جانوران بر زمین، ماهیان در دریا، پرندگان در هوا، و نوع بشر در همه جا. نكته‌ی مهم این است كه انسان باید پیوسته با هوشیاری مراقب باشد كه این توازن ظریف به هم نریزد.

ما همه اعضای خانواده‌ انسانی هستیم و سیاره‌ زمین را با تمامی غنای آن به ارث برده‌ایم. هر انسان حق یكسانی نسبت به زمین، مواد معدنی و مواد خام دارد، و هیچ‌كاری نباید در جهت از بین بردن فرصت‌های یكسان برای انسان‌های حاضر و آینده، انجام شود.هماهنگی با طبیعت، و هم‌دلی با نزدیكان و دیگر انسان‌ها، آرمان كسانی است كه در اندیشه‌ زمین پاك و محیط زیست سالم هستند.

پیشنهاد دیگری هم شد،سناتور گایلورد نلسون و دنیس هایس در بهار 1970 اعلام كرد كه لازم است یك روز «برای نزدیكی با محیط زیست» داشته باشیم.  نلسون 22 آوریل (دوم اردیبهشت) را روز زمین خواند.

در تقویم رسمی ایران، دوم اردیبهشت «روز زمین پاك » اعلام شده است(و البته دلیلش را نمی دانیم). حال آن‌كه اول فروردین در ایران  از قدیم(که تاریخ مشخصی ندارد) تا به امروز نوروز بوده است و در حدیث امام صادق(علیه السلام) توجه به این روز و اتفاقات مهم نیز ذکر شده است .

بهار

چه شادند و جشن می گیرند که این روز را کشف کرده و خود به تنهایی یابندگان زمین هستند .

بیایید در این روز به زمین کمک کنیم........ تا آسمانش به دور از آلودگی هایی باشد که  به جسم و روح بشریت آسیب می رساند.

بیایید در این روز به زمین کمک کنیم.......تا روی آن کمتر خون بی گناهان ریخته شود.

بیایید در این روز به زمین کمک کنیم........تا کمتر معصیت شود.

بیایید در این روز به زمین کمک کنیم........تا بتواند کودکان بی سرپرست و بد سرپرست را پناه دهد.

بیایید در این روز به زمین کمک کنیم........تا بتواند گرسنگان را از نعمتهای خالق خود سیر کند.

بیایید در این روز به زمین کمک کنیم........تا بتواند صلح و یک دلی را حفظ کند.

بیایید در این روز به زمین کمک کنیم....................................

حالا به ما بگویید روز زمین پاک کدام روز است اول فروردین یا دوم اردیبهشت که نمی دانم چه مناسبتی دارد.

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان- مینو خرازی

مطالب مرتبط

روزها یا ماه جشن نوروز

زمان رستاخیز طبیعت

سال نو با خیس شدن؟

حرکت انتقالی زمین و پیدایش فصول

سال نو با خیس شدن؟

آداب تحویل سال نو

درخت طنین آوای خداوند است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.