تبیان، دستیار زندگی
مهارتهای زندگی جز مهمترین و تاثیر گذارترین مهارتهایی هستند که می توانند پایه های موفقیت آتی فرد را برنامه ریزی کنند و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرورزی در مدرسه زندگی

آموزش مهارت‏های زندگی، راه‏کاری برای رسیدن به موفقیت

مهارتهای زندگی

زندگی، نیازمند هنرورزی است و همان‏گونه که هنرمند باید ماهر باشد تا هم موضوع هنر خود را خوب درک کند و هم در بیان اهداف هنری‏اش به دیگران، زبده و توانمند باشد، انسان در مقابل زندگی خود نیز باید چنین باشد. او باید به‏طور دقیق فلسفه‏ حیات و زندگی خود را بداند و در این گذر، به شیوه‏ استدلالی و منطقی، از ساختار زیستی خویش آگاه باشد.

آموزش مهارت‏های زندگی

در چرخه‏ تقویت مهارت‏های زندگی، باید باانگیزه عمل کرد، عشق ورزید و سپاس‏گزار بود و هرگز نباید استعدادهای خود را با دیگران مقایسه نمود زیرا انسان‏ها، معادن متفاوتی هستند و همگی ارزشمندند انسان‏ها باید با اعتماد به نفس، برای ارزش‏های خود احترام قائل شده و بیشترین استفاده را از آن بنمایند و از اینکه استعدادهای خود را شناسایی کرده و در راستای آنها حرکت می‏کنند، رضایت خاطر داشته باشند. همه باید بدانند که در آرزو و حسرت دیگران بودن، نه تنها مشکلی را حل نمی‏کند، بلکه استعدادهای موجود در فرد را نیز از بین می‏برد. البته این موضوع به معنی عدم استفاده از استعدادهای دیگران در قالب تجربیات آنان نیست. با هم بودن، همفکری، مشاوره، همکاری، تعاون، تعامل و تبادل آموخته‏ها و بسیاری از گرایشات گروهی و اجتماعی، از جمله ضوابط تسریع در پیشرفت امور می‏باشد.

با هم بودن، همفکری، مشاوره، همکاری، تعاون، تعامل و تبادل آموخته‏ها و بسیاری از گرایشات گروهی و اجتماعی، از جمله ضوابط تسریع در پیشرفت امور می‏باشد.

کامیابی در زندگی

برای کامیابی در زندگی، عوامل زیر موثر است:

- شناخت اهداف و فلسفه‏ زندگی

- استوار ساختن مبانی زندگی با نگرش زیبایی شناختی

- اقدام به یادگیری و بهره بردن از آموزه‏های دیگران

- داشتن اعتماد به نفس و تکیه بر استعدادها و توانایی‏های شخصی همراه با پشتکار

- خوش‏بینی در مقابل تهدیدات و تبدیل آنها به فرصت‏های جدید زندگی

- شناخت نقاط ضعف و قوت فردی

انسان موفق

«ایلین مالیگن»، یکی از مربیان آموزش زندگی، در این رابطه می‏گوید: "آموزش مهارتهای زندگی"، نه یک شیوه‏ درمانی، بلکه شیوه‏ عملی و مبتنی بر اهداف است. در این شیوه ما به جای پرداختن به ریشه‏های مشکلات موجود در زندگی، سعی می‏کنیم به راه‏حل‏های آنها بیندیشیم.» در حقیقت، آموزش زندگی را با ارائه‏ راه‏حل‏های نوین و موثر فرد برای مقابله با مشکلات فرا می‏خواند و در نهایت می‏آموزد که هر فرد، چگونه آموزگار زندگی خود باشد.

همه‏ ما انسان‏ها در زندگی، با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم؛ مسائلی که گاه به دلیل دامنه، وسعت و شدت آنها، به نظر پیچیده و غیرقابل حل می‏نمایند. باید بدانیم که همه‏ مشکلات با رعایت یک اصل مهم، به راحتی از بین خواهند رفت و آن اصل، چیزی نیست جز تعیین «باید‏ها و نباید‏ها».

در آموزش مهارت‏های زندگی باید به عوامل موثر زیر توجه شود

- بیان اهداف: اهداف باید در قالب جملات مثبت بیان شود، بنابراین ضمن نگاه ویژه به امور، همواره باید کارهایی که می‏خواهیم انجام دهیم و همچنین اهداف باید با شفافیت کامل بیان شود. در واقع اهداف باید مثبت‏نگر و مبتنی بر عملیات باشد. اهداف نباید یک سویه برای دیگران تصمیم‏سازی نماید زیرا دیگران، حق خواهند داشت با آن مخالفت نمایند پس در این صورت، نه تنها مشکلی حل نمی‏شود، بلکه مشکلات دیگری نیز به‏وجود می‏آید.

- توانایی‏های فردی: اندیشیدن به توانایی‏ها، موجب ایجاد انگیزه و انرژی گردیده و پیش‏برد اهداف را تسریع بخشیده و غلبه بر مشکلات و موانع را آسان می‏سازد. خصوصیات فردی مانند صبور بودن، پذیرش دیدگاه‏ها و نقطه نظرات دیگران و یا مسوولیت‏پذیری در انجام کارها، از اهمیت فوق‏العاده‏ای برخوردارند.

باید بدانیم که همه‏ مشکلات با رعایت یک اصل مهم، به راحتی از بین خواهند رفت و آن اصل، چیزی نیست جز تعیین «باید‏ها و نباید‏ها».

- تضادهای درونی: از عواملی که موجب ناراحتی، آشفتگی و پریشانی می‏گردد، نباید عبور کرد بلکه باید آنها را به زبان آورده و در مورد آنها سخن گفت اما باید دقت کرد که این مسائل، جنبه‏ شخصی داشته و دیگران را به میان نکشد چون در این صورت، خود مانعی در برابر حل مشکلات خواهد شد. تضادهای درونی در صورت انباشته شدن در درون انسان، به صورت عقده‏‏های درونی در آمده و پرورش می‏یابد و سدی در راه رسیدن به اهداف می‏گردد بنابراین لازم است که نسبت به تضاد با دیگران نیز با خوش‏بینی برخورد نموده و رویکرد سازش منطقی را به جای جدل و خودخواهی برگزینید.

- مهارت‏های پرورشی: مهارت‏هایی هستند که می‏توانیم آنها را پرورش داده و کیفیت‏شان را بهبود بخشیم بنابراین به مهارت‏هایی بیندیشید که شما را در رسیدن به هدف یاری می‏رسانند.

- دستاوردها: اقدامات مثبت و عملکردهای مفید خود را فراموش نکنید زیرا آنها، دستاوردهای عملیات رفتاری هستند که نیازمند یادگیری و توجه می‏باشند. اهمیت ندادن به آنها، ارزش‏های‏شان را می‏کاهد و انگیزه‏ تکرار یا عمل مشابه را نیز کاهش می‏دهد پشتکار در حل مشکلات قبلی و گره‏گشایی از پیچیدگی زندگی، حاصل تلاش و کوشش شخصی شماست.

شمعدانی

عوامل پنج‏ گانه‏ ذکر شده، شخصیت شما را متکی به نفس ساخته و اتکاء به خویشتن را در وجودتان می‏افزاید و شما را آماده‏ مقابله با مشکلات زندگی می‏سازد.

آشنایی و آگاهی دیگران از چهارچوب‏های ذهنی شما، مشکلات‏تان را در آینده کاهش خواهد داد. همیشه حریم خود را حفظ کنید، آرزوهای‏تان را به دیگران تحمیل نکرده و سعی در تغییر اهداف و آرزوهای دیگران نداشته باشید. در حل مشکلات خود، همواره آماده پذیرش تبعات و پیامدهای آن باشید در حل مشکلات بزرگ خود، تلاش کنید تا آنها را به مشکلات کوچک تجزیه کنید تا زمانی که از مشکلات خود رنج می‏برید، قادر به حل مشکلات دیگران نخواهید بود. باید هر چه زودتر با تلاش و کوشش، بر مشکلات خود قائق آیید تا آماده‏ی کمک به دیگران شوید.

نتیجه

آموزش مهارت‏های زندگی، به معنی برخورداری از توانایی‏های لازم در حل مشکلات و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به بحران‏های فرسایشی می‏باشد. مهارت‏های زندگی، از طریق آموزش و تجربه قابل استفاده می‏باشد و فرآیندی ا‏ست که موجب ثبات در شخصیت و عمق در هویت گردیده، توسعه‏ فرهنگ فردی را سامان می‏بخشد و موجب رضایت و مقبولیت و موفقیت در زندگی می‏شود.

شادکامی و موفقیت- فوزیه علی قورچی

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- تنظیم: مریم عطاریان

مقالات مرتبط

موفقیت یک رویا نیست

آیا آدم موفقی هستید؟

دیوار عادت را فرو بریزید

دانه های موفقیت ساز

برای خوشبختی ، طاقت بیار!

تهیه کتاب  راهی به سوی کامیابی از فروشگاه اینترنتی تبیان به شما کاربران عزیز توصیه می شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.