تبیان، دستیار زندگی
در جدول زیر می توانید رویدادها و پدیده های رصدی اردیبهشت ماه امسال را مشاهده کنید. اما قبل از آن بهتر است با چند اصطلاح نجومی آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رویدادهای رصدی اردیبهشت

رویدادهای رصدی

در جدول زیر می توانید رویدادها و پدیده های رصدی اردیبهشت ماه امسال را مشاهده کنید. اما قبل از آن بهتر است با چند اصطلاح نجومی آشنا شوید.

مقارنه: به زبان ساده، قرار گرفتن دو جسم سماوی نسبت به زمین به گونه ای که به نظر می رسد در آسمان کنار هم قرار گرفته باشند را مقارنه می گویند. برای مثال مقارنه ماه و خوشه پروین بدین معنی است که از نظر ساکنان زمین ماه در کنار خوشه پروین مشاهده می شود.

بارش شهابی: بارش شهابی هنگامی رخ می دهد که زمین از میان توده ای از ذرات فضایی عبور کند. در این هنگام، چون ذرات زیادی با جو زمین برخورد می کنند، در مدت کوتاهی تعداد زیادی شهاب می توان مشاهده کرد.

بارش های شهابی در مناطق مشخصی از آسمان مشاهده می شوند و در هر بارش شهابی، به نظر می رسد که تمام شهاب ها از یک نقطه بیرون می آیند. به عبارتی دیگر اگر از صحنه بارش شهابی فیلمی تهیه شود و سپس آن را به صورت معکوس نمایش دهیم این طور به نظر می رسد که تمام شهاب ها به سوی یک نقطه حرکت می کنند.

پدیده

روز

ساعت

توضیح

بارش شهابی شلیاقی

دوم

21:30

این بارش در اوایل اردیبهشت هرسال به اوج خود می رسد. میزان این بارش متوسط است و در بیشترین حالت 20 شهاب در ساعت ایجاد می کند.

ماه کامل

هشتم

16:48

-

مقارنه ماه با ستاره قلب العقرب

یازدهم

00:01

رو به جنوب بایستید و ماه را پیدا کنید. اگر با صور فلکی آشنایی داشته باشید، خواهید دید که ماه در صورت فلکی عقرب و در نزدیکی ستاره قلب العقرب قرار گرفته است.

بارش شهابی اتای دلوی

پانزدهم و شانزدهم

بعد از نیمه شب

یک بارش شهابی کم مقدار است که در بیشترین حالت 10 شهاب در ساعت ایجاد می کند. بهترین منطقه برای بارش، صورت فلکی دلو می باشد. برای دیدن این بارش بعد از نیمه شب به سمت شرق توجه کنید.

تربیع آخر ماه

شانزدهم

8:45

-

هلال آخر ماه

بیست و سوم

5:24

-

ماه نو

بیست و چهارم

5:34

-

مقارنه ماه و خوشه پروین

بیست و چهارم

20:10

رو به غرب بایستید و ماه را در کنار خوشه پروین مشاهده کنید.

استخراج پدیده ها و زمان: مجله نجوم

توضیحات: م.ح.اربابی فر