تبیان، دستیار زندگی
اگر گذرتان به جنوب کشور افتاده باشد، حتما نام شهرستان لالی را شنیده اید. شهر کوچکی که در 55 کیلومتری شمال شهرستان مسجد سلیمان واقع شده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر ییلاقی به جنوب!

سفر ییلاقی به جنوب

اگر گذرتان به جنوب کشور افتاده باشد، حتما نام شهرستان لالی را شنیده اید. شهر کوچکی که در 55 کیلومتری شمال شهرستان مسجد سلیمان واقع شده و اگر از خوزستانی های ایران بخواهید یکی از خوش آب و هواترین مناطق گردشگری استان را به شما معرفی کنند، محال است نامی از لالی نبرند. منطقه ای که در تندترین آفتاب خوزستان و شرجی ترین هوای تابستانی جنوب می تواند حکم بهشت را داشته باشد!

لالی با آب و هوای کوهستانی اش پر از دشت های سرسبز و دیدنی است که زیبایی آن با کوچ فصلی عشایر بختیاری دو چندان می شود. نامگذاری این منطقه به دلیل وجود دشت های لاله و شقایق های وحشی در شمال آن صورت گرفته و به همین دلیل خیلی ها لالی را دشت لاله های سرخ لقب می دهند. لالی بخاطر موقعیت طبیعی و جغرافیایی منحصر به فردش از 17هزار سال پیش محل سکونت و استقرارهای اولیه و زندگی غار نشینی بوده است و این روزها یکی از مهم ترین مراکز گردشگری جنوب ایران به شمار می رود. اگر به لالی سفر کردید، یادتان باشد سری هم به غار پبده مربوط به 17000 سال پیش بزنید.

حدود ۶۰ سال قبل پروفسور گریشمن، باستان شناس فرانسوی، قدیمی ترین آثار سكونت انسان در فلات ایران را در غاری در شمال لالی به نام غار «پبده» كشف كرد. گریشمن معتقد بود كه ۱۵ هزار سال پیش مردمانی كه در غار پبده می زیسته اند، اجداد بختیاری ها بوده اند. پس دور از انتظار نیست كه لالی در دوران های تاریخی مختلف از كانون های زندگی در ایران بوده باشد. این در حالی است که آثار ارزشمندی هم از دوره های مختلف زندگی بشر در لالی به جا مانده كه نشان دهنده زیست و تمدن در منطقه است.

سفر ییلاقی به جنوب

آثار پل های بسته شده بر رودخانه ها، بقایای قلعه های ساخته شده بر فراز كوه ها و دشت ها، نقش برجسته های صخره ها وكوه ها، آثار شهرهای باستانی ایرانشهر، چال شهرو بنوار در شهرستان لالی، وجود بقاع متبركه امامزادگان مورد احترام مردم، همه از رونق لالی در ادوار گذشته حكایت دارد.

آبشارهای آرپناه و بابا روز بهان ، بابا احمد ، بی بی ترخون، امامزاده شاه ابوالقاسم، شهر باستانی بنه وار، پل های آبشور و امامزاده برکه از دیدنی های دیگر این شهر محسوب می شوند که باید زیبایی و سادگی شان را به چشم ببینید.

برای سر زدن به لالی باید به شمال استان خوزستان سفر کنید. این شهر در شرق و شمال شرقی به بخش اندیكا و در جنوب و جنوب شرقی به بخش مركزی شهرستان مسجدسلیمان محدود می شود و البته از شمال غرب با بخش سردشت و دزفول و از غرب با شهرستان گتوند همسایه است. تا قبل از این اگر عازم لالی بودید، باید برای اقامت در خانه بومیان محله می ماندید یا زحمت رفت و آمد تا نزدیک ترین هتل و مهمانسرا در شهرهای اطراف را به جان می خریدید. اما این شهر کوچک این روزها کم کم به چند سوئیت کوچک و امکانات کافی برای اقامت گردشگران مجهز می شود تا سفر کم دردسرتری برای شما فراهم آید.


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد