تبیان، دستیار زندگی
افغانستان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگ تدریجی یک کشور
افغانستان

کابوس ها چه زود تعبیر می شوند!  کشور  افغانستان بزرگترین کشت کننده خشخاش در جهان می باشد، مشکل مواد مخدر در این کشور در حالت رسیدن به یک وضع ثابت است.

در استان های شمالی و مرکزی این کشور ترکیبی از عوامل در کاهش سطح زیر کشت نقش داشته اند که از آن جمله می توان به افزایش امنیت، تلفیق مبارزه با مواد مخدرو مبارزه با شورشیان، حکومترانی بهتر، خواست سیاسی از سوی حاکمان، کمک های کشاورزی و توسعه که کشاورزان را قادر به کناره گیری از کشت خشخاش می کند، و یک مبارزه موثر برای اطلاع رسانی عمومی اشاره کرد.

کارگروه قوانین جنائی افغانستان، کارگروه خاصی از قضات، دادستان ها و بازجویان پلیس میباشد که مسئول تعقیب پرونده قاچاقچیان مواد مخدر در رده های میانی و بالا است

برنامه های اصلاحات قانونی و اعمال قانون

کارگروه قوانین جنائی افغانستان، کارگروه خاصی از قضات، دادستان ها و بازجویان پلیس میباشد که مسئول تعقیب پرونده قاچاقچیان مواد مخدر در رده های میانی و بالا است.

اقدامات امحاء کشت خشخاش

در برخی از استان هائی که قبلاً در آنها خشخاش کشت می شد، دیده شده مبارزات امحاء کشت خشخاش همراه با میزان درستی از برنامه های تشویقی و بازدارنده، با موفقیت همراه بوده است. با هدایت استانداران قوی، استان های کلیدی در شمال و غرب کشور، به صورت داوطلبانه برنامه های امحاء کشت خشخاش و فعالیت های اقتصادی جایگزین را به کار بسته اند که با حمایت های قانونی قوی پشتیبانی می شوند و منجر به کاهش اساسی در سطح زیر کشت شده اند.

افغانستان

آوارگان بازگشته از ایران بیش از نیمی از معتادان کشور را تشکیل می دهند و نسبت بیشتری از زنان و کودکان روستائی، در مقایسه با مناطق شهری، مواد مخدر مصرف می کنند.     کاهش تقاضای برای مواد مخدر توسط وزارت آموزش، که آموزش معلمان را به عهده دارد، در برنامه تعلیماتی مدارس گنجانده شده است.

کارکنان پزشکی برای شناسائی و درمان مصرف کنندگان مواد مخدر آموزش دیده اند.

.چندین مرکز بازیابی و ترک اعتیاد ایجاد شده است

مراکز بستری و مداوای سرپائی در برخی استان های این کشور ایجاد شده است.

درمانگاه های متحرک مداوای معتادان در برخی از استانها از دیگر اقدامات موثر بود است.

برنامه های مداوای معتادان برای زنان معتاد افغانستان توسعه یافته است.

.تصویب قانون مبارزه با مواد مخدر با اکثریت آراء نمایندگان مجلس درپنج فصل و شصت وهفت ماده.

به موجب این قانون تعیین ده روز الی بیست سال زندان برای قاچاقچیان مواد مخدر و ضبط دارایی های قاچاقچیان،مهمترین بند های قانون مبارزه با مواد مخدر افغانستان به شمار می رود.

دراین قانون، مجازات کسانی که مشروبات الکلی مصرف کنند نیز تعیین شده است. بر این اساس کسانی که مشروبات الکلی مصرف کنند ، براساس قوانین اسلامی و با توجه به حکم دادگاه ، شلاق زده می شوند.

همکاری جدی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر و آموزش پلیس مبارزه با مواد مخدر و آموزش و جایگزینی کشت خشخاش از طرحهای هدفمندی است که دولت ایران می تواند برای  دولت افغانستان داشته باشد .

چه کارهائی باید صورت گیرد؟

گام های قابل توجهی برای توسعه زیربناهای لازم برای جلوگیری از مواد مخدر، تعقیب معامله کنندگان تریاک و قاچاقچیان موادمخدر، آموزش قضات لایق، توسعه محصولات و برنامه های اقتصادی جایگزین، و گسترش تمایل سیاسی افغان ها برای شرکت در مبارزه با مواد مخدر برداشته شده است.  برنامه های مبارزه با مواد مخدر در دوره زمانی اخیر در جهت ایجاد و تداوم پیشرفت در مناطقی از این کشور به موفقیت هائی در زمینه مبارزه با مواد مخدر منجر شده است.

علیرغم پیشرفت های قابل توجه در زمینه مبارزه با مواد مخدرکه در بیشتر مناطق کشور صورت گرفته، افغانستان همچنان به صورت بزرگترین تولید کننده مواد مخدر غیر قانونی باقی مانده است. عایدات حاصل از قاچاق مواد مخدر منبع تامین درآمد شورشیان است و فساد مرتبط با مواد مخدر به اقدامات بین المللی بازسازی آسیب می رساند.

نقش ایران در کمک به افغانستان

همکاری جدی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر و آموزش پلیس مبارزه با مواد مخدر و آموزش و جایگزینی کشت خشخاش از طرحهای هدفمندی است که دولت ایران می تواند برای  دولت افغانستان داشته باشد .

ندا پاکنهاد/وکیل پایه یک دادگستری

گروه جامعه و سیاست