تبیان، دستیار زندگی
رهبر اركستر سمفونیك تهران و برگزیده دومین همایش چهره های ماندگار در رشته موسیقی به دیار باقی شتافت . استاد «فریدون ناصری» كه چند روزی به علت نارسایی ریه و قلب در بیمارستان مدائن تهران بستری شده بود ساعت 5 بعد از ظهر روز جمعه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درگذشت استاد فریدون ناصری


رهبر اركستر سمفونیك تهران و برگزیده دومین همایش چهره های ماندگار در رشته موسیقی به دیار باقی شتافت .

استاد «فریدون ناصری» كه چند روزی به علت نارسایی ریه و قلب در بیمارستان مدائن تهران بستری شده بود ساعت 5 بعد از ظهر روز جمعه 17 تیر ماه در گذشت . مراسم تشییع پیكر استاد ناصری با حضور هنرمندان، اندیشمندان، فرهیختگان، موسیقی دانان و سایر علاقه مندان به هنر و فرهنگ روز دوشنبه برگزار گردید و پیکر وی در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.

«فرزین پیروز پی» مشاور مركز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری مراسم ختم این هنرمند گفت: مراسم ختم رهبر اركستر سمفونیك تهران عصر روز چهارشنبه 22 تیرماه در مسجد نور واقع در میدان فاطمی از ساعت 14:30 تا 16برگزار می شود.

فریدون ناصری به سال 1309(ه.ش) در تهران متولد شد.از کلاس پنجم ابتدایی به هنرستان موسیقی رفت و آموزش موسیقی را از آنجا شروع کرد و در اواخر دوران تحصیل به شاگردی «باغچه بان ناصحی» درآمد و آهنگسازی را در مکتب وی آغاز نمود. مدت 4 سال دوره عالی کنترپوان ،فوگ و اصول آهنگسازی را نزد ثمین باغچه بان فرا گرفت. مدتی نیز در اروپا به ادامه ی تحصیل پرداخت.او در کنسرواتوار سلطنتی بروکسل در کلاس رهبرو آهنگساز بزرگ "اندره سوری"آهنگسازی ، تصنیف موسیقی فیلم و رهبری ارکستر را آموخت. وی در دهه ی 40 و 50 با رادیو و تلویزیون ایران همکاری زیادی داشت. ناصری در زمینه ی موسیقی فیلم آثار متعددی ساخته که موسیقی فیلم های «ستارخان» ساخته علی حاتمی، «حسین سیاه» از پرویز اصانلو، «فصل خون» از حبیب کاوش، «محکومین» و «تاریخ سازان» از هادی صابر، «کفش‌های میرزا نوروز» از محمد متوسلانی، «آن سوی مه» و «ناخدا خورشید» از ناصر تقوایی و تعدادی ازسریال های تلویزیونی از آن جمله اند. وی چندی پیش به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی انتخاب گردید.

همچنین مرحوم استاد فریدون ناصری در دومین همایش چهره های ماندگار در رشته موسیقی به عنوان چهره برگزیده انتخاب شد.

فریدون ناصری هنرمندی پاکدامن و با اخلاق بود

فریدون ناصری برخلاف ظاهرش که فردی تند خو و سخت گیر بود ،هنرمندی بسیار عاطفی ،درستکار،بااخلاق و پاکدامن بود و در بدترین شرایط به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی در جهت خدمت به هنرمندان با جان و دل کار کرد.

داود گنجه ای ،ردیف دان موسیقی ایرانی با بیان این مطلب به خبرنگار موسیقی مهر گفت : بسیار متاسفم که جامعه موسیقی ایران یکی از پاک ترین و شریف ترین موسیقیدان خودش را از دست داد.

قائم مقام خانه موسیقی که سال ها در کنار فریدون ناصری فعالیت داشته است در مورد احساس مسوؤلیت ناصری افزود: در شرایطی که چند مدیر عامل خانه به علت های مختلف و کمبود امکانات و مسایل مختلف استعفا داده بودند، فریدون ناصری علیرغم کهولت سن و مشغله اش این مسوؤلیت را پذیرفت و در حد توان و با عشق، صداقت و اخلاص انجام وظیفه کرد و برای من باعث افتخار بود که در کنارش بودم و از نزدیک با او همکاری داشتم.

ناصری این بار سنگین را در آن شرایط نامطلوب بردوش کشید و با همه سو نگری و نگه داشتن احترام هنرمندان تا آنجا که مقدور بود در جهت منافع عمومی این قشر زحمتکش تلاش کرد و این اواخر به علت بیماری و ضعف و پیری مسوؤلیت اش را به آقای روشن روان سپرد.

گنجه ای با اشاره به کنسرت اخیر ارکستر سمفونیک به رهبری علی رهبری ، گفت : رهبر ارکستر سمفونیک دوهفته قبل از مرگش با ارکستر و مردم خداحافظی کرد. ناصری در دو شب پیاپی به همراه رهبری به روی صحنه آمد و با حالتی نزار از فعالیت خود در دوازده سال گذشته به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک صحبت کرد و در پایان با آرزوی موفقیت روز افزون برای تک تک اعضای ارکستر با همه خداحافظی کرد و به فاصله چند روز در بیمارستان بستری شد و به حالت اغما فرو رفت.

گنجه ای در پایان با اظهار تاسف مجدد افزود : هنرمندان باید قدر یکدیگر را بیشتر بدانند و این نکته را مد نظرداشته باشند که هیچ چیز به غیر از اخلاق نیکو،صداقت و خضوع برای یک هنرمند ارزش ندارد و من با تمام وجود این خصایل را در وجود فریدون ناصری احساس می کردم چرا که او همواره در برخوردهایش با دیگران حسن نیت داشت و از هیچ کس کینه ای به دل نمی گرفت؛خداوند رحمتش کند.

سایت تبیان در گذشت این هنرمند بزرگ را به جامعه هنری و خانواده آن مرحوم تسلیت می گوید.

لینک: مصاحبه تبیان با استاد فریدون ناصری

منابع: خبرگزاری مهر

خبرگزاری ایسنا

CHEHREHA.COM