تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی امروز در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه برخی شهرداری‌ها نسبت به موقوفات بی‌توجه هستند، حال آنكه املاك وقفی شرایط خاص خود را دارد و ممكن نیست با قوانین شهری و بدون اجازه قانون، موقوفات مورد تصرف قرار گیرد..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه:

ایجاد بانک اطلاعات موقوفات در سال جاری

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی؛ نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه كشور

نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه كشور گفت: تصرف املاك وقفی جرم و شرعا خلاف است و مسئولان به ویژه شهرداری‌های سراسر كشور باید در نظر داشته باشند كه در عمران و آبادانی شهری نباید املاك وقفی نادیده گرفته شود.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه شهرداری‌ها نباید در عمران و آبادانی شهرها املاك وقفی را نادیده بگیرند

نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه كشور گفت: تصرف املاك وقفی جرم و شرعا خلاف است و مسئولان به ویژه شهرداری‌های سراسر كشور باید در نظر داشته باشند كه در عمران و آبادانی شهری نباید املاك وقفی نادیده گرفته شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی امروز در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه برخی شهرداری‌ها نسبت به موقوفات بی‌توجه هستند، حال آنكه املاك وقفی شرایط خاص خود را دارد و ممكن نیست با قوانین شهری و بدون اجازه قانون، موقوفات مورد تصرف قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه بیان داشت: از جمله این موارد لالجین همدان است برغم اینكه این شهرستان دارای سند تایید شده قطعی است و بیش از ? ???? سال پیش علمای منطقه این سند را تایید كرده‌اند اما برخی از مدیران این شهرستان از جمله شهرداری‌ها بدون توجه به حق و حقوق وقف املاك وقفی را در اختیار مردم قرار داده اند.

وی اضافه كرد: این مسئولان مردم را به خیابان‌ها می‌كشانند و حتی شعارهایی نیز در لالجین همدان علیه وقف داده شده این در حالی است كه مشكل مذكور باید از طریق مراجع قانونی پی‌گیری و حل شود.

محمدی افزود: از جمله مواردی كه زمینه فقر و فساد همواره وجود داشته در عرصه موقوفات است به گونه‌ای كه عده‌ای عادت كرده‌اند از سرمایه وقف به نفع خود و با وجهه قانونی و شرعی سوء استفاده كرده و حق موقوفات را زایل كنند.

نماینده ولی فقیه یادآورشد: یكی از مهمترین وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ???? این است كه با همت و كار مضاعف با موقوفه خواران و كسانی كه از اموال موقوفه بهره برداری می‌كنند مبارزه كند.

وی از مردم خواست تا برای مبارزه با موقوفه خواری و جلوگیری از تعدی و تجاوز به حقوق موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه را در سراسر كشور كمك كنند و ادامه داد: مبارزه با موقوفه خواران یك اقدام عمومی و همه جانبه است و مساعدت و همكاری آحاد جامعه را می‌طلبد.

محمدی یادآورشد: سال گذشته در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد كه اراضی موقوفه به فعالان عرصه كشاورزی و اقتصادی واگذار شده و در قبال آن به اوقاف از اراضی ملی داده شود كه خوشبختانه این پیشنهاد مورد مواقفت شورای نگهبان قرار نگرفت.

وی افزود: هر چند به ظاهر انجام این امر تبدیل به احسن املاك وقفی است اما در عمل حركتی برای از بین بردن باقیمانده موقوفات بود.

وی با بیان اینكه سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه اداره موقوفات و اماكن مذهبی و بقاع متبركه را دارد، اظهار داشت: وقف یك سرمایه ملی و اسلامی است كه متاسفانه در طول تاریخ ایران مورد بی‌مهری حكومت‌های مخالف با دین اسلام قرار گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا به فتوای امام (ره) موقوفاتی كه رسما فروخته شده بود ابطال شد.

وی با اشاره به اینكه برای حفظ این سرمایه ملی به عزم ملی نیاز است از مسئولان خواست تا در حفظ، احیاء و بهره برداری از این سرمایه ملی و معنوی سازمان اوقاف را یاری دهند.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه كشور در ادامه به برنامه‌ها و اولویت های معاونت‌های مختلف این سازمان اشاره كرد و افزود: معاونت اوقافی سازمان در سال جاری در نظر دارد نسبت به ایجاد بانك اطلاعات موقوفات برای تعیین سرمایه‌های تجاری، مسكونی، زراعی و ... سازمان اوقاف اقدام كند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی؛ نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه كشور

وی یادآورشد: از آنجا كه متاسفانه مال الاجاره‌هایی كه برای اموال وقفی در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است این معاونت بنا دارد در سال جاری به منظور استیفای حق و حقوق موقوفات، اجاره‌های اموال وقفی را منصفانه و به روز كند.

وی اخذ مطالبات اوقاف از اشخاص حقیقی و حقوقی را از دیگر برنامه‌های سازمان اوقاف برشمرد و گفت: در حال حاضر بخشی از دستگاه‌های دولتی و اشخاص نسبت به اوقاف بدهكار هستند كه امید است با حمایت مسئولان قوای سه گانه مطالبات اموال وقفی گرفته شود.

محمدی شناسایی موقوفاتی كه تاكنون ناشناخته باقی مانده و اخذ اسناد و مدارك قانونی برای موقوفات را از دیگر برنامه‌های معاونت اوقافی سازمان اوقاف و امور خیریه در سال جاری عنوان كرد.

نماینده ولی فقیه به مهمترین رویكردهای معاونت بقاع متبركه و اماكن مذهبی این سازمان اشاره كرد و اظهار داشت: امسال بنا داریم در رابطه با آماده كردن زیر ساخت‌های بقاع متبركه و اماكن مذهبی اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی اضافه كرد: قرار است در ? ??? اردیبهشت ماه همزمان با ایام فاطمیه دوم مراسم سوگواری با عنوان یاس نبوی را در بقعه‌های شاخص كشور برگزار كنیم.

وی با اشاره به اینكه در نوروز امسال ? ??? میلیون نفر امكان مذهبی و بقاع متبركه كشور را زیارت كردند، بیان داشت: با توجه به گرایش مردم به دین و اهل بیت در نظر است برنامه‌های مختلف فرهنگی با استفاده از نذورات مردمی در اماكن مذهبی و بقاع متبركه شاخص كشور برگزار شود.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ? ??? هزار مسجد در سراسر كشور وجود دارد كه فعالیت‌های عمرانی بسیاری صورت گرفته اما امسال در تلاش هستیم آماری از مساجد شهری و روستایی فراهم كرده و نسبت به عمران، آبادی و بازسازی و احداث مساجد به ویژه در مناطق محروم اقدام كنیم.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه كشور به اولویت‌های كاری معاونت فرهنگی این سازمان اشاره كرد و گفت: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در جامعه، برگزاری مسابقات قرآنی شهرستانی، استانی، كشوری و بین‌المللی ، برگزاری بیست و هفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن كریم و سومین جشنواره انتخاب كتاب سال قصه‌های قرآنی در ? ???تیرماه از جمله برنامه‌های كاری این معاونت در سال جاری است.

وی كارآمد كردن و بهینه‌سازی منابع نیروی انسانی، اصلاح ساختار سازمان اوقاف، اصلاح قوانین و مقررات وقف و همكاری با وزارت مسكن و شهرسازی به منظور احداث ? ???هزار واحد مسكونی در قالب طرح مسكن مهر را از جمله برنامه های معاونت اداری مالی و امور مجلس‌های این سازمان ذكر كرد.

وی همچنین به دستاوردهای مجمع جهانی وقف كه همه ساله از سوی سازمان كنفرانس وحدت اسلامی در جده برگزار می‌شود اشاره كرد و گفت: از سوی هیات ایرانی حاضر در این مجمع پیشنهاداتی مبنی بر توجه به فقر زدایی در گزارش سالانه مجمع، حمایت از مردم فلسطین، غزه و كرانه باختری در بانك توسعه اسلامی، محكوم كردن اعمال ضد صهیونیستی و تعرض به بیت‌المقدس به عنوان اولین مسجد مسلمانان و تدوین قوانین و مقررات جامع وقف در مجامع بین المللی ارایه شد كه مورد موافقت اعضا قرار گرفت.

تنظیم: هومن بهلولی