تبیان، دستیار زندگی
سازمان جهانی بهداشت هشدار داد در صورتی که خاکستر آتشفشانی در ایسلند شروع به پایین آمدن کند، اروپایی‌ ها باید در خانه بمانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بارش خاکستر آتشفشانی یک خطر بهداشتی است

خاکستر آتشفشانی

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد در صورتی که خاکستر آتشفشانی در ایسلند شروع به پایین آمدن کند، اروپایی‌ ها باید در خانه بمانند.

این هشدار سازمان جهانی بهداشت روز جمعه 16 آوریل در حالی اعلام شد که مقادیر اندکی از خاکستر آتشفشانی در ایسلند، اسکاتلند و نروژ به روی زمین نشست.

به گزارش آسوشیتدپرس سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، دیوید اپستین، گفت این خاکستر میکروسکوپی هنگامی که به سطح زمین برسد، برای افراد خطرناک است، زیرا ذرات استنشاق‌ شده می ‌توانند به ریه ‌ها وارد شوند و باعث مشکلات تنفسی شوند.

اپستین گفت: " ما در این مورد نگران هستیم، این ذرات هنگامی که تنفس می‌‌ شوند، ممکن است به نواحی محیطی ریه‌ ها برسد و می تواند باعث مشکلاتی به خصوص در افراد مبتلا به آسم و بیماری ‌های تنفسی شود. "

آتشفشان در ایسلند که در روز چهارشنبه رخ داد، ابر بزرگی از ذرات خاکستر میکروسکوپی را در بخش شمالی اروپا به فضا فرستاده است و پرواز هواپیماها را در این قاره مختل کرده است. این خاکستر آتشفشانی در فاصله 6000 متری از زمین قرار دارد و از روی زمین قابل دیدن نیست.

ابر خاکستر

اپستین گفت این ابر خاکستر در اغلب نقاط در بخش‌ های بالایی جو باقی مانده است.

اما او به خبرنگاران در ژنو گفت: " هنگامی که این خاکستر به سطح زمین برسد، توصیه ی ما به مردم این است که حتی‌الامکان در خانه بمانند و افرادی که به بیرون از خانه می ‌روند، زدن ماسک را مد نظر قرار دهند."

اپستین افزود که سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر به طور کامل از خطرات بهداشتی این خاکستر آگاهی ندارد و در حال کسب اطلاعات بیشتر است. به گفته ی او این سازمان موقعیت را تحت نظر دارد.

مقامات بهداشتی انگلیس نگرانی بسیار کمتری ابراز کرده ‌اند و می‌ گویند انتظار دارند که " میزان اندکی از خاکستر آتشفشانی" در جمعه شب و صبح شنبه در انگلیس به سطح زمین برسد. انتظار می ‌رود این ابر خاکستر حاوی مقادیر کمی دی ‌اکسید گوگرد باشد.

سازمان حفاظت بهداشت انگلیس اعلام کرد: "باید تاکید کرد که غلظت ذراتی که ممکن است به سطح زمین برسد، احتمالا کم است و آسیب جدی ایجاد نخواهد کرد."

این سازمان گفت مردم ممکن است از بعد از ظهر جمعه دچار خارش یا تحریک چشم‌ ها، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه خشک شوند. این سازمان گفت مردمی که این علائم را تجربه می‌ کنند، باید متوجه مه غبارآلود در هوا یا بوی تخم‌ مرغ گندیده مربوط به گوگرد باشند و در این صورت فعالیت های بیرون از خانه‌‌ شان را محدود کند.

همشهری آنلاین

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

آلودگی هوا و دردهای شكمی به ویژه در زنان

آلودگی هوا، رشد جنین را کم می کند

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان

آلودگی هوای تهران خطرناک شده

افزایش شدید آلودگی هوای تهران و راه كارهای تغذیه ای 

بررسی نقش موثر تغذیه در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا

روزهای آلودگی هوا بیشتر مایعات بنوشید

بهترین غذاها در هوای آلوده

آلودگى هوا و اثرات احتمالى آن بر سلامتى

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.