تبیان، دستیار زندگی
اگر معلم با اتخاذ روش های نوین و كاربردی آموزش در راستای بروز خلاقیت دانش آموزان گام بردارد ولی الگوی عملی مناسبی در این خصوص نتواند ارائه كند تأثیری در رشد و شكوفایی دانش آموزان نخواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوصله معلم ها را زیاد کنیم

معلم

خلاقیت و ابتكار عمل برای رشد و ارتقای علمی كشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. جامعه ای كه بتواند خلاقیت نسل جوان و به خصوص دانش آموزان را فراهم سازد به طور حتم از رشد و شكوفایی علمی بهره مند خواهد شد.

سازمان آموزش و پرورش به عنوان متولی این بخش می تواند بستر مناسبی برای رشد فكری دانش آموزان ایجاد كند.

معلم خلاق می تواند با به كارگیری روش های نوین تدریس تأثیر به سزایی در پرورش خلاقیت دانش آموزان داشته باشد.

برخی از معلمان حتی انگیزه ای برای درس دادن به دانش آموزان ندارند با این حال چگونه می توان توقع داشت زمینه لازم برای رشد خلاقیت را در دانش آموزان فراهم كنند.  معلمان با رفتار خلاقانه، می توانند محیطی را برای ارتقای خلاقیت در دانش آموزان به وجود آورند. اگر معلم با اتخاذ روش های نوین و كاربردی آموزش در راستای بروز خلاقیت دانش آموزان گام بردارد ولی الگوی عملی مناسبی در این خصوص نتواند ارائه كند تأثیری در رشد و شكوفایی دانش آموزان نخواهد داشت.

ارائه برنامه های آموزشی به معلمان و بسترسازی مناسب برای پرورش خلاقیت در بالفعل كردن خلاقیت دانش آموزان و معلمان بسیار مؤثر خواهد بود.

گل

شوخ طبعی از شاخص های مهم خلاقیت به شمار می رود و وجود حس شوخی و شوخ طبعی در فضای خانواده بسیار مهم است. حس شوخ طبعی به طور مستقیم به رشد خلاقیت دانش آموزان كمك می كند و در خانواده هایی كه فضای زندگی آنان خشك و رسمی است بسیاری از خلاقیت ها در آنان بروز نمی كند.

ناآگاهی برخی از والدین از فرآیند رشد خلاقیت در كودكان و مطالعه نكردن آن ها در این زمینه سبب می شود هیچ گاه نتوانند برای پرورش و شكوفایی خلاقیت فرزند خود برنامه ریزی كند.

بیهوده شمردن تخیلات دانش آموزان، نشناختن علایق درونی فرزندان، تحمیل علاقه از موانع خلاقیت دانش آموزان در خانواده است. تقویت حس اعتماد به نفس و خودباوری در دانش آموزان، ترغیب آن ها به حدس زدن مسائل درسی، اهمیت جدی به امر آموزش ابتكار عمل و خلاقیت، ترتیب دادن سخنرانی برای شخصیت های خلاق دانش آموز از روش های كاربردی پرورش خلاقیت است.

همچنین با ترتیب دادن برنامه های سخنرانی برای دانش آموزان خلاق می توان، اندیشه های مبتكرانه آن ها را در اختیار سایر دانش آموزان قرار داد. سایر دانش آموزان نیز با الگوبرداری از چنین شخصیت هایی تلاش خواهند كرد كه خود نیز خلاق و مبتكر شوند تا بتوانند الگویی برای سایر هم كلاس های خود باشند. اندیشه های خلاق زمانی بروز خواهند كرد كه شرایط برای بروز آن فراهم شود و بهره گیری از روش حدس زدن در شرایط مختلف نیز عاملی برای شكوفایی استعداد و تجلی خلاقیت است.

حس شوخ طبعی به طور مستقیم به رشد خلاقیت دانش آموزان كمك می كند و در خانواده هایی كه فضای زندگی آنان خشك و رسمی است بسیاری از خلاقیت ها در آنان بروز نمی كند.

هردانش آموزی در برابر مسائل و رویدادها واكنش منحصر به فردی خواهد داشت كه بیان آن واكنش ها می تواند زمینه ای برای تجلی خلاقیت در سایر دانش آموزان ایجاد كند. وی ایجاد فضا و بستر طبیعی و آرام برای بیان واكنش ها و احساسات دانش آموزان و دور كردن فضاهای خشن و پر التهاب را اقدامی مؤثر در پرورش خلاقیت دانش آموزان ذكر می كند.یكی از روش های مؤثر در پرورش خلاقیت حذف عوامل منفی و تحقیر آمیز از فراروی دانش آموزان است. تحقیر، تمسخر، تنبیه و شرمنده كردن مانع شكوفایی استعدادها و خلاقیت ها می شود. نباید تمامی دانش آموزان را با یكدیگر یكسان بدانیم، اطلاع از این تفاوت ها در تحقق و شكوفایی استعدادهای بالقوه آن ها مؤثر است.

بازیاب

خانواده و زندگی- تنظیم و تغییر برای تبیان: کهتری

کتاب نقش معلم در شکوفایی خلاقیت در کتابخانه تبیان می تواند اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهد .

مقالات مرتبط

خلاقیت و یادگیری در کودکان

خلاقیت را در بچه‏هایتان درك و تقویت كنید !

هر چی میخوای سئوال کن

آیا تخیل جرم است؟

خلاقیت برتر از پر هوشی

اگر ماشین ها پرواز کنند!!

کدام یک را سوار می کنید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.