سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
متاسفانه در اغلب موارد فضای عاشورا را فضای افسرده و تراژدی صرف معرفی می‌کنیم در حالی که اگر پویایی عاشورا و پتانسیلی که در آن وجود دارد را ملاک قرار دهیم بسیار اثربخش خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای عاشورا از زبان شیخ طادی

پرویز شیخ طادی

پرویز شیخ طادی با تاکید براینکه هنرمندان باید با اهداف الهی و بومی پیش روند گفت: متاسفانه در اغلب موارد فضای عاشورا را فضای افسرده و تراژدی صرف معرفی می‌کنیم در حالی که اگر پویایی عاشورا و پتانسیلی که در آن وجود دارد را ملاک قرار دهیم بسیار اثربخش خواهد بود.

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» پرویز شیخ طادی، کارگردان سینما در خصوص سوگواره لحظه‌های عاشورایی اظهار داشت: تصویر، موثرترین منبر و رسانه است که جهان روی آن متمرکز شده ولی ما متاسفانه هنوز به  یقین نرسیده و برخی هنوز در شک و تردید به سر می‌بریم.

شیخ طادی با بیان اینکه آثار عاشورایی در سینمای ایران بسیار مهجور و محدود است ابراز داشت: در دهه شصت که دهه ارزش‌ها و آرمان‌ها و متاثر از معنویت ها و خصلت‌های نیکوی انسانی بود و از آنجا که هنرمندان کشور و مدیران فرهنگی متاثر از فضای سیاسی اجتماعی هستند حرکتی جدی در سینما انجام شد که تا اواسط دهه هفتاد نیز تولیدات سینمایی تحت تاثیر آن بوده و اکنون نیز کارهای خوب و افتخارات سینما و تلویزیون متعلق به همان دوران است.

وی افزود: پس از این دهه یک دوره گذار طی شد که در آن تجملات و اختلاف طبقاتی رشد یافت، در چنین فضایی که سرمایه داری در روابط اجتماعی اقتصادی حاکم بوده و به عنوان یک اصل در تصمیم گیری‌ها مطرح بود، در حوزه فرهنگ و سینما نیز تهیه کننده سالاری یعنی حاکمیت سرمایه بر فرهنگ ایجاد شد.

شیخ طادی تاکید کرد: متاسفانه در اغلب موارد فضای عاشورا را فضای افسرده و تراژدی صرف معرفی می‌کنیم در حالی که اگر پویایی عاشورا و پتانسیلی که در آن وجود دارد را ملاک قرار داده و آن را فقط با اوج این تراژدی برابر قرار ندهیم بسیار اثربخش خواهد بود

این کارگردان سینما تصریح کرد: در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، محتوای جدیدی نداشتیم لذا نمی‌شد توقع داشت سینمای عاشورا و فضای رسانه ای عاشورا به طور جدی رشد کند و در دهه هشتاد نیز سینمای ایران بلاتکلیف حرکت کرده است.

وی با تاکید براینکه هنرمندان و مدیران فرهنگی باید به این مفهوم ایمان بیاورند که انسان نمی‌تواند بدون آرمان باشد ادامه داد: هنرمندان باید ضمن بهره گیری از تجربیات سینمای غرب، از تکرار عینی آن پرهیز کنند و با اهداف الهی و بومی پیش روند.

کارگردان فیلم عاشورایی سینه سرخ در خصوص موانع ورود به این عرصه یادآور شد: نباید گفت این امر قابل اجرا نیست یا اگر موفق نبودیم دلیل نمی‌شود که اصلا کار نکنیم، مشکل از ما بوده است که دچار افراط و تفریط شده ایم نه از موضوع.

شیخ طادی تاکید کرد: متاسفانه در اغلب موارد فضای عاشورا را فضای افسرده و تراژدی صرف معرفی می‌کنیم در حالی که اگر پویایی عاشورا و پتانسیلی که در آن وجود دارد را ملاک قرار داده و آن را فقط با اوج این تراژدی برابر قرار ندهیم بسیار اثربخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه عاشورا اوج حرکت امام بوده است نه تمام آن، تصریح کرد: اینکه امام حسین(ع) با چه اخلاقی رشد کرده‌اند که به این نقطه اوج رسیدند و چگونه حسین شدن و چگونه یار حسین شدن، فضیلت‌ها و اخلاقیات حماسه سازان عاشورا مهم است که به تصویر کشیده شود، حضرت سیدالشهداء از تولد تا عاشورا امام است نباید تنها نقطه پایان زندگی ایشان را ببینیم، قبل و بعد عاشورا را هم باید توجه داشت، باید تلاش کنیم تا دهه 90، دهه تعادل سینما در همه زمینه‌ها باشد.

عنوان «سوگواره» موضوع را تمام می‌کند و حالت ایستایی و توقف به مخاطب منتقل می‌کند در حالی که سیر زندگی ائمه اطهار(ع) همه در حال حرکت و تکاپو بوده و هیچ ایستایی وجود نداشته است از این رو باید دقت کنیم رسانه، اشعار و آثارمان ایستا نشود

این کارگردان سینما با بیان اینکه عبرت گرفتن از وقایع و بزرگان دین و علم و دانش و فرهنگ بالاخص ائمه اطهار(ع) و به تصویر کشیدن این فضاها متناسب با نیاز امروز از ضروریات بوده و می‌تواند راهکارهای جدید و به روز ارائه دهد یاداور شد: هرچه فضای محبت و گذشت و خودی و غیر خودی نکردن بیشتر باشد خدا برکت بیشتری می‌دهد و در جهت افزایش تولیدات عاشورایی  پیش برنده خواهد بود.

شیخ طادی خطاب به دست اندرکاران سوگواره لحظه‌های عاشورایی اظهار داشت: عنوان «سوگواره» موضوع را تمام می‌کند و حالت ایستایی و توقف به مخاطب منتقل می‌کند در حالی که سیر زندگی ائمه اطهار(ع) همه در حال حرکت و تکاپو بوده و هیچ ایستایی وجود نداشته است از این رو باید دقت کنیم رسانه، اشعار و آثارمان ایستا نشود.

گفتنی است دومین سوگواره لحظه های عاشورایی در بخش های فیلم، عکس و فیلمنامه با موضوعات «نگاه مردم به عاشورا و حماسه حسینی»، «عزاداری سنتی و عزاداری امروزی» و «روحانیت و نهضت امام حسین(ع)» از سوی گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا پنجم اردیبهشت روی لوح فشرده به نشانی مشهد، خیابان سنایی، میدان صاحبالزمان(عج)، مرکز فرهنگی تبلیغی شهید هاشمینژاد، گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ارسال کنند.

گفتنی است دسترسی به فرم مقررات شرکت در سوگواره اینجا امکان پذیر است. 


تنظیم از محمد نبوی

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین