تبیان، دستیار زندگی
یک شناسایی ناتمام درباره زندگی و دوران مبارزه شهید محمود شهبازی است و آن را برای نمایش در مراسم جایزه بزرگ شهید آوینی آماده می‌کنم. شهید شهبازی یکی از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک شناسایی نا تمام

"یک شناسایی ناتمام" به جشنواره شهید آوینی می‌رود .

مستند "یک شناسایی ناتمام" به کارگردانی محمد میرکانی برای نمایش در مراسم جایزه بزرگ شهید آوینی آماده می‌شود.

یک شناسایی نا تمام

میرکانی به خبرنگار مهر گفت: مستند "یک شناسایی ناتمام" درباره زندگی و دوران مبارزه شهید محمود شهبازی است و آن را برای نمایش در مراسم جایزه بزرگ شهید آوینی آماده می‌کنم.

شهید شهبازی یکی از سرداران بزرگ دفاع مقدس و فاتح خرمشهر است که با وجود تاثیرگذاری در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس کار تصویری شایسته ‌ای درباره‌ی ایشان انجام نشده است.

این برنامه ‌ساز ادامه داد: یکسال برای تولید این مستند وقت صرف شده و تلاش کرده‌ام در قالبی جذاب و متکی به واقعیت زندگی این شهید را روایت کنم. توانستم مدارک و اسنادی را که پیش از این کمتر به آن ها اشاره شده را پیدا و در ساخت این فیلم از آن ها استفاده کنم. یک فیلم سه دقیقه‌ای هم از این شهید پیدا کردم که منبع باارزشی برایم بود.

او در سال 1359 به سمت «فرماندهی سپاه پاسداران همدان» منصوب شد و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفت و به عنوان قائم مقام لشگر 27 محمد رسول ا... (ص) در عملیات فتح المبین شركت كرد.

شهید محمود شهبازی موسس تیپ 27 محمد رسول‌الله در اصفهان به دنیا آمد، در همدان ساکن شد و سال 61 در جبهه جنوب به شهادت رسید.

 تصویربرداری مستند 40 دقیقه‌ای "یک شناسایی ناتمام" را محمدرضا سیفی و شاهو قوانگر برعهده داشته‌اند و مرتضی شعبانی تهیه‌کننده آن است.

مراسم جایزه بزرگ شهید آوینی در حوزه فیلم های مستند برگزار می‌شود.

شهید محمود شهبازی :

سال 1337 ه.ش شهر زیبا و تاریخی اصفهان در هاله‌ای از نور فرو رفت و كودكی آسمانی و ستایش شده به نام «محمود» پا به عرصه گیتی نهاد. او در سایه دستان زحمتكش پدر و آغوش پر مهر مادر با فقر و محرومیت رشد یافت. محمود از همان آغاز كودكی قرآن را نزد مادر بزرگوارش آموخت و تحصیلاتش را تا پذیرش در رشته «مهندسی صنایع» در دانشگاه «علم و صنعت» ادامه داد. او مبارزات سیاسی خود علیه رژیم پهلوی از دوران دبیرستان آغاز نمود و با مطالعه كتب استاد مطهری و علامه طباطبایی و حضور در جلسات سخنرانی علماء فعالیتهای مذهبی و سیاسی خود را گسترش داد .

یک شناسایی نا تمام

شهبازی در زمان تحصیل در دانشگاه به همراه دوستانش در «انجمن اسلامی دانشجویان» كه به صورت مخفیانه فعالیت داشت، پیام ها و اعلامیه‌های امام را میان دانشجویان پخش می‌كرد. وی با ایمانی راسخ و باوری استوار در نخستین راهپیمایی شهر اصفهان نقش فعالی ایفا نمود و پس از مدتی برنامه تحصن در منزل «آبت ا... خادمی» را سازماندهی كرد. با ورود امام خمینی (ره) به ایران مسئولیت امنیت بهشت زهرا (س) را بر عهده گرفت. پس از به ثمر رسیدن شكوفه‌های انقلاب و تشكیل جمهوری اسلامی در ایران شهبازی بعد از چند روز خدمت در كمیته انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران درآمد و به مقابله با اشرار و منافقین پرداخت. و در تسخیر لانه جاسوسی نقش به سزایی ایفا نمود. او در سال 1359 به سمت «فرماندهی سپاه پاسداران همدان» منصوب شد و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفت و به عنوان قائم مقام لشگر 27 محمد رسول ا... (ص) در عملیات فتح المبین شركت كرد. وی پس از مدتی به همراه افرادش راهی محور اهواز_خرمشهر شد و در عملیات «بیت المقدس» حضوری فعال یافت. سرانجام در روز دوم خرداد ماه سال 1361 در سن 24 سالگی و در آستانه فتح خرمشهر شهبازی برات عشق را از ملائک دریافت كرد و به وصال دوست رسید.

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی