تبیان، دستیار زندگی
یك آهنگساز با ارائه پیشنهادی می‌گوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان صدا و سیما با یك برنامه‌ریزی بلند‌مدت چند ساله می‌توانند استفاده از موسیقی در مداحی را سازماندهی كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همكاری مداح با آهنگساز در استفاده از موسیقی

مداحی

مداحان برای استفاده از موسیقی در مداحی بهتر است با آهنگسازانی كه موسیقی فاخر و ارزشی تولید می‌كنند، همكاری داشته باشند.

«مهدی وجدانی» آهنگساز در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران با بیان این مطلب متذكر شد: استفاده نادرست مداحان از موسیقی‌های نا‌مناسب، ناشی از ضعف موسیقایی نه ضعف مداحی است.

وی افزود: غنای موسیقایی مداحی در سطح پایینی است به این علت كه مداح اساسا كارش موسیقی نیست، بنابراین ملودی آثار موسیقی را بروی اشعار مذهبی می‌گذارد.

وجدانی ادامه داد: برخی مداحان در مراسم عزاداری اهل بیت (ع) برای جذب جوانان از ملودی و یا حتی اشعار نا‌مناسب كپی‌برداری می‌كنند، غافل از اینكه این عمل با چند بار تكرار، جذابیتش را از دست خواهد داد.

استفاده از ساز شنونده را از حس و حال معنوی دور می‌كند، یك مداح آنقدر توانایی باید داشته باشد تا بتواند شنونده را بدون استفاده از ساز جذب كند

او افزود: استفاده نادرست مداحان از موسیقی‌های نا‌مناسب، ناشی از ضعف موسیقایی نه ضعف مداحی است.

وی با اشاره به همكاری مداحان و آهنگسازان، تصریح كرد: همكاری این دو (مداح و موسیقی‌دان) به این شكل می‌تواند باشد كه مداح ایده‌ای كه در ذهن دارد را با آهنگساز در میان ‌بگذارد.

وی تصریح كرد: در حال حاضر ذائقه مخاطب به سمتی رفته كه بیشتر بروی شعر و موسیقی تا خواننده یك اثر هنری توجه می‌كنند، بنابراین مداحی نیز از نظر كیفی نسبت به گذشته باید سیر صعودی داشته باشد.

این آهنگساز با اشاره به اینكه در تباشیح نیز موسیقی وجود دارد، گفت: یكی از راه‌های بالا بردن سطح كیفی مداحی این است كه مداحان با موسیقی آشنا شوند، برای محقق شدن این امر بهتر است، تواشیح و مداحی به عنوان واحد‌های دانشگاهی تدریس شود.

وی با اشاره به اینكه در برخی مجالس عزاداری از ساز‌هایی از جمله نی كه حالت حزن و كرامپت كه فضای جنگ و كربلا را تداعی می‌كند استفاده می‌شود، افزود: شخصا استفاده از ساز را در مراسم عزاداری نمی‌پسندم به این علت كه در چنین مجالسی مردم برای عزاداری نه شنیدن كنسرت می‌آیند.

وجدانی ادامه داد: استفاده از ساز به این علت كه بیشتر مجالس عزاداری در مساجد برگزار می‌شود و باعث از بین رفتن حرمت این مكان مقدس می‌شود، از پایه صحیح نیست.

وی با بیان اینكه در مجالس عزاداری یك مداح باید به مردم در داشتن حس معنوی كمك كند، تصریح كرد: استفاده از ساز شنونده را از حس و حال معنوی دور می‌كند، یك مداح آنقدر توانایی باید داشته باشد تا بتواند شنونده را بدون استفاده از ساز جذب كند.


تنظیم از محمد نبوی