تبیان، دستیار زندگی
برگزاری نشستهای گل قناعت و رایحه عزت در فرهنگسری گلستان ... / هم اندیشی شعر فارسی و زبان شناسی برگزار می شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری نشستهای "گل قناعت و رایحه عزت"/ هم‌اندیشی "شعر فارسی و زبان‌شناسی"

برگزاری نشستهای "گل قناعت و رایحه عزت" در فرهنگسرای گلستان

همزمان با سالروز بزرگداشت سعدی سلسله نشستهای ادبی "تفرجی در گلستان و بوستان" با عنوان "گل قناعت و رایحه عزت" روزهای 31 فروردین و همچنین 7 و 14 اردیبهشت در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

همایش مثنوی شناسی/انتخاب مقالات برتر در حوزه ادبیات فانتزی و علمی-تخیلی

به گزارش خبرگزاری مهر، در این سلسله نشستها که با حضور عرفان نظر آهاری،‌ دکتر احمد تمیم‌داری و دکتر حسین اسکندری برپا می‌شود آثار و ویژگیهای شخصیتی این شاعر بزرگ قرن هفتم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مباحثی چون "خدا محوری در آثار سعدی"، "سعدی و نعت پیامبر اعظم (ص)"،‌ "سعدی و نکوهش مردم آزاری و ظلم"، "سعدی و عشق" و نکاتی دیگر در مورد گلستان و بوستان مطرح و پیرامون آن  در این جلسات صحبت خواهد شد.

علاقه‌مندان برای شرکت در نشست "گل قناعت و رایحه عزت" می‌توانند ساعت 17 به سالن فدک فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر،‌ خیابان گلستان مراجعه کنند.

هم‌اندیشی "شعر فارسی و زبان‌شناسی" برگزار می‌شود

هم‌اندیشی دو روزه "شعر فارسی و زبان شناسی" با همکاری انجمن زبان‌شناسی ایران و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روزهای 9 و 10 اردیبهشت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این مراسم استادان زبان‌شناسی و ادبیات همچون ژاله آموزگار ، احمد سمیعی ، سیروس شمیسا ،ابوالحسن نجفی، علی‌اشرف صادقی و فتح‌الله مجتبایی شرکت می‌کنند و به سخنرانی خواهند پرداخت.

در اولین روز این هم‌اندیشی مباحثی مختلفی از جمله "اوزان شعر در غزلیات سعدی"، "ضرورت وزنی و اهمیت آن در شعر فارسی و عربی"، "عروض منظوم صدرالشریعه"، "عروض و موسیقی شعر ه.الف.سایه" و "آهنگ در شعرهای سپید احمد شاملو" مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

"سکته عروضی"، "دایره‌ای با 180 وزن مختلف"، "فرهنگ عروضی" و "وزن فهلویات" از عناوین سخنرانی استادان دعوت شده در این مراسم به شمار می‌آید.

از دیگر شرکت کنندگان این هم‌اندیشی می‌توان به نگار بویان، یدالله ثمره، آمر احمد، محسن ذاکر الحسینی، سعید رضوانی، لیلا ضیا مجیدی، امید طبیب‌زاده، مصطفی عاصی، محمد جواد عظیمی،‌ فاطمه علوی، مهری قره‌گزی، علی اصغر قهرمانی مقبل و تقی وحیدیان کامیار اشاره کرد.

هم‌اندیشی "شعر فارسی و زبان‌شناسی" درمکان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان،‌ نبش خیابان 64 برپا می‌شود.

تهیه و تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی - بخش ادبیات تبیان