تبیان، دستیار زندگی
هرچند که این روزها خجیر به شدت در معرض آسیب قرار دارد، اما یکی از پارک های ملی ایران به شمار می رود که با پوشش گیاهی غنی اش شش تنفسی تهران محسوب می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پارک خجیر، ریه پایتخت

پارک خجیر، ریه پایتخت

پارك ملی خجیر یکی از پارک های جنگلی تهران است که در شرق پایتخت قرار دارد. پارک جنگلی وسیعی که با مساحت 10هزار هكتاری اش یکی از تفرجگاه های تهرانی ها به شمار می رود که فرصت تماشای حیات وحش را در نزدیک ترین منطقه ممکن برای آنها فراهم می کند.

هرچند که این روزها خجیر به شدت در معرض آسیب قرار دارد، اما یکی از پارک های ملی ایران به شمار می رود که با پوشش گیاهی غنی اش شش تنفسی تهران محسوب می‌شود. در پارک ملی خجیر می توانید درختان بنه، بادام كوهی، ارس، داغداغان، چنار، سپیدار، پده، ‌بید، زالزالك تبریزی، ‌افرا، زبان گنجشك، ‌عرعر، اقاقیا، كاج، تنگرس، ‌تمشك، گز، شیشعان، روناس، زرشك، ‌سوفورا، شیرخشت، سیاه تلو، دغدغك، ارمك را ببینید که فضای خوبی برای همنشینی كل و بز، قوچ و میش، گراز، پلنگ، كفتار، ‌روباه قرمز، شغال، گوركن، گربه وحشی، ‌خرگوش‌ و.. ایجاد کرده اند.

البته خجیر را باید سرزمین خزندگان ترسناک هم دانست. لا به ای تپه های این پارک جنگلی، ماركرمی، كورماردوسر، مارآتشی، مارپلنگی، ماردستی، مارآبی، ‌مارشتری، شترمار، ‌یله مار، تیرمار، ‌سوسن مار، افعی شاخدارایرانی هم دیده می شوند که ترجیح می دهند زیستگاهشان خالی از آدمیزاد باشد! بنابراین اگر گذارتان به این پارک افتاد مراقب باشید که به لانه مارها خیلی نزدیک نشوید!

پارک خجیر، ریه پایتخت

تا چندی قبل، یعنی پیش از آنکه وضعیت خجیر به مرحله بحرانی برسد، قرار بود که این پارک جنگلی تبدیل به اکوموزه ایران شود. منظور از اكوموزه، یك سایت طبیعى زنده است كه در آن، ماهیت و هویت بارز و ارزنده یك منطقه به نمایش گذاشته مى‌شود و جوامع محلى از طریق آن، میراث فرهنگى یا طبیعى خود را با هدف دستیابى به توسعه پایدار معرفى،  مدیریت و حفاظت مى‌كنند.

اما این روزها پارک جنگلی خجیر که به دلیل نزدیکی به کلانشهر تهران در معرض آسیب های مختلف است، وضعیت چندان مساعدی ندارد. شکار غیرقانونی حیوانات این پارک، آتش سوزی و حتی کم توجهی مسئولانی که نقشه های راهسازی شان را وسط پارک جنگلی خجیر پیاده کرده اند، سلامت این جنگل را به خطر انداخته است.

برای دسترسی به پارک ملی خجیر باید به شرق تهران و محدوده سه راه تهرانپارس سری بزنید تا پارک های جنگلی خجیر و سرخه حصار را ببینید. منطقه ای که شاید اگر امروز برای دیدنش اقدام نکنید، فردا با علفزار خشک و ساختمان های بدترکیبی مواجه شوید که به جای خجیر کنار خیابان جا خوش کرده اند!


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی