تبیان، دستیار زندگی
سفر به داغ ترین نقطه زمین به صرف نیمروی سنگی!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیمروی سنگی در داغ ترین نقطه زمین!

داغ ترین نقطه زمین

می گویند تا نیمه خرداد ماه بهترین زمان کویرگردی در ایران است. پس اگر طاقت گرمای سوزان کویر را دارید و فکر می کنید که اهل سفرهای پر خطر و پر زحمت هستید، سری هم به شهداد کرمان بزنید تا داغ ترین نقطه جهان را در گندم بریان شهداد ببینید. همان منطقه ای که اگر گندم خام را چند دقیقه زیر آفتابش بگذارید برشته می شود و اگر تخم مرغ را روی تکه سنگی بشکنید، دو سه دقیقه بعد نیمروی خورشیدی شما آماده است!

گندم بریان به دلیل دمای نزدیك به 70 درجه اش لقب گرم‌ترین نقطه كره‌زمین را گرفته است. ماجرا وقتی فاجعه بار می شود که بدانید این دما مربوط به حالت سایه زمین در گندم بریان است نه زیر تیغ مستقیم آفتاب!

با این حال پیش از اعلام میزان گرمای گندم بریان تصور می‌شد که صحرای لیبی در شمال صحرای آفریقا با 7/57 درجه سانتی‌گراد حرارت، گرم‌ترین منطقه كره زمین باشد اما امروز مشخص شده كه گندم بریان در بیابان لوت با دمایی بین 67 تا 70 درجه سانتی‌گراد در سایه گرم‌ترین نقطه كره خاكی است! این منطقه در 95 کیلومتری شمال شرق کرمان و در حاشیه کویر لوت قرار دارد. یعنی درست در 80 كیلومتری شهداد و شرق رود بیرجند. منطقه‌ای با پوشش آتشفشانی که همین پوشش سیاه آتشفشانی اش موجب بالا رفتن شدید گرما در این منطقه شده است!

اما گندم بریان تنها از نظر داغی سرآمد نیست. این منطقه پست‌ترین منطقه داخلی ایران هم محسوب می‌شود. عاملی که به گرمای شدید آن دامن می زند.

داغ ترین نقطه زمین

در گندم بریان، در منطقه‌ای به‌طول 200 كیلومتر و عرض 150 كیلومتر هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌كند و شرایط به‌گونه‌‌ای است كه امكان زیست هیچ گیاه یا حیوانی وجود ندارد. این منطقه آنقدر گرم است که وقتی چند سال قبل گاو و گوسفند مرده‌ای را توسط كامیون‌های عبوری در گندم بریان رها کردند، هیچ جانوری نبود که برای تجزیه کردن گوشت بدن آنها پیش قدم شود و به همین دلیل گاو و گوسفند مفلوک تا مدت ها تجزیه نشده و سالم ماندند و نه اثری از خوردگی در آنها دیده شد و نه اثری از گندیدگی و فساد. تنها زیر آفتاب سوزان خشك و سیاه شده بودند. این تجربه نشان می‌دهد كه در این منطقه حتی باكتری هم امكان حیات ندارد!

اما شاید جالب باشد که بدانید در نزدیكی گندم بریان پدیده‌های طبیعی بسیار زیبایی ازجمله كلوت‌های بیابان لوت قرار دارد. این كلوت‌ها رشته دالان‌های موازی هستند كه بر اثر باران و باد شدید به مرور زمان ایجاد شده اند و ارتفاع دیواره‌های آن‌ها به 200 متر می‌رسد.

اما اگر هوس کردید که به این منطقه سفر کنید، بد نیست بدانید که در ۶۰ کیلومتری غرب شهداد کوه جفتان قرار دارد که در شرایطی که گندم بریان نزدیک 65 درجه حرارت دارد، این کوه دمای خنک زیر 10 درجه را تجربه می کند!


گروه گردشگری تبیان- آرزو رستم زاد