تبیان، دستیار زندگی
جسته فرانسوی كلود سیمون نویسنده برجسته فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال 1985 میلادی روز چهارشنبه 6 ژوئیه در سن 91 سالگی در شهر پاریس درگذشت. به گزارش رادیو فرانس كولتور ، كلود سیمون در روز 10 اكتبر سال 1913 میلادی در تان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درگذشت كلود سیمون نویسنده برجسته فرانسوی


كلود سیمون نویسنده برجسته فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال 1985 میلادی روز چهارشنبه 6 ژوئیه در سن 91 سالگی در شهر پاریس درگذشت.

به گزارش رادیو فرانس كولتور ، كلود سیمون در روز 10 اكتبر سال 1913 میلادی در تاناناریو در ماداگاسكار متولد شد.

پدرش كه یك نظامی بود در سال 1914 میلادی كشته شد و كلود كوچك در شهر پرپینیان فرانسه توسط مادرش بزرگ شد كه او نیز هنگامی كه كلود 11 سال داشت درگذشت و سرپرستی او را مادربزرگش به عهده گرفت.در سال 1936 میلادی كلود سیمون نسبت به آرمان جمهوری خواهان اسپانیایی علاقه یافت.

با آغاز جنگ جهانی دوم ، كلود سیمون علیه نیروهای آلمان نازی مبارزه كرد اما در سال 1939 میلادی به اسارت درآمد و در سال 1940 موفق شد از اردوگاه اسرای جنگی ساكس فرار كند.او یك تاكستان را در سالس در نزدیكی پرپینیان كه در منطقه آزاد فرانسه قرار داشت ، خریداری كرد و در آنجا سكونت گزید.

پس از جنگ جهانی دوم نخستین رمان كلود سیمون «متقلب» كه آن را در سال 1941 نوشته بود پس از انتشار در روزنامه لیبراسیون در سال 1945 میلادی ، منتشر شد.او سپس كتاب های «ریسمان محكم» در سال 1947 ، «گالیور» در سال 1952 ، «قدیس بهار» در سال 1954 و سپس «علف» را منتشر كرد.

كلود سیمون با تالیف كتاب «جاده فلاندرها» جایزه نوول وگ (موج نو) 1960را دریافت كرد و به یك چهره شناخته شده سبك جدید رمان نویسی فرانسه تبدیل شد و در جهان به شهرت دست یافت.او در سال 1967 میلادی برای تالیف كتاب «تاریخ» جایزه ادبی معتبر مدیسی را دریافت كرد.

كتاب های «جاده فلاندرها» ، «تاریخ» و كتاب «كاخ» در سال 1962 كه در رابطه با جنگ داخلی اسپانیا نوشته شده اند یك «تریولوژی» را تشكیل می دهند كه دربرگیرنده خاطرات دوران نوجوانی كلود سیمون هستند.

كلود سیمون سپس كتاب های «نبرد فارسال» كه مربوط به وقایع یونان است و «اجساد هدایت كننده» كه وقایع آن در نیویورك می گذرد را تالیف كرد.او بار دیگر به تاریخ رو آورد و در سال1981میلادی كتاب مشهور «جرجیایی ها» آمیزه ای از اسطوره های پهلوانی ، شعر و رمان را منتشر كرد.كلود سیمون در سال 1985 میلادی جایزه ادبیات نوبل را برای خدمات ارزنده اش به ادبیات جهان و جنبه های انسانی و هنری آثارش دریافت كرد.از آخرین كتاب های كلود سیمون می توان به كتاب های «آكاسیا» 1989 و «تراموا» 2001 اشاره كرد.كلود سیمون دارنده صلیب ملی لیاقت بود.مراسم تدفین كلود سیمون روز شنبه 9ژوئیه در پاریس انجام شد.

منبع :جام جم آنلاین