تبیان، دستیار زندگی
علت نامگذاری وی به مرتضی به این جهت بوده كه ساعاتی قبل از تولد وی، والده ایشان كه بسیار عابده و زاهده بود در خواب دو سید كه یكی پیامبر اكرم(ص) و دیگری امیرالمؤمنین(ع) را می‌بیند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت‌الله شيخ مرتضی نجفی‌ بروجردی

آیت الله شیخ مرتضی نجفی بروجردی

زندگی نامه

آيت‌الله شيخ مرتضی نجفی‌ بروجردی در 24 ذی‌الحجه سال 1418 متولد شد. علت نامگذاری وی به مرتضی به اين جهت بوده كه ساعاتی قبل از تولد وی، والده ايشان كه بسيار عابده و زاهده بود در خواب دو سيد كه يكی پيامبر اكرم(ص) و ديگری اميرالمؤمنين(ع) را می‌بيند كه از والدان مرحوم حاج شيخ علی‌محمد كه صاحب رساله و يكی از مراجع عظام بود سؤالاتی می‌نمايد و حاج شيخ پاسخ آنها را عرضه می‌نمايد و همين طور به بحث علمی مشغولند، پس از اتمام سؤال‌ها و بحث از زير عبای مباركشان طفلی قنداق شده به مرحوم حاج شيخ هديه می‌نمايد و می‌فرمايند نامش مرتضی می‌باشد و لحظاتی بعد در بين طلوعين خداوند اين مولود مبارك و هديه‌اش را به آنها اعطاء می‌كند.

علت ديگر نامگذاری وی به مرتضی از آن جهت بوده كه در جوار مرقد مطهر امام علی مرتضی(ع) متولد شده و به نام شيخ مرتضی انصاری ثانی نامش را مرتضی گذاشتند.

وی در سن شش سالگی به كسب علم و دانش زير نظر والد عظيم الشأن‌مقدمات و سطوح را نزد اساتيد مشهور و معروف نجف اشرف به پايان برد و از محضر درس اساتيد حوزه علميه همچون مرحوم آيت‌الله حاج شيخ حسين حلی و آيت‌الله العظمی حاج سيدمحسن حكيم بهره بردند ولی عمده تلمذ ايشان از محضر استاد گرانقدرشان استادالفقها و المجتهدين مرحوم آيت‌الله العظمی خوئی بوده است كه در خلال سال‌های متمادی بهره علمی به درجه عالی اجتهاد نايل گرديدند.

وی به‌دليل توجه خاص استاد به ايشان و به‌دليل ضبط دقيقی كه از مطالب استاد داشتند اين خصوصيت زبانزد فضلای نجف اشرف بود موفق به تآليف تقريرات درس استاد در زمينه فقه و اصول در بيش از 40 جلد شد كه در حال حاضر 16 جلد از تقريرات درس فقه ايشان به نام مستندالعروةالوثقی از چاپ خارج شده و به‌عنوان محور بحث‌های خارج فقه حوزه علميه مورد استفاده فضلا و بقيه آن به‌صورت محفوظ باقی مانده است.

از خصوصيات ايشان اين بود كه غالب اوقات در نوشتن مطالب استاد از چك نويس استفاده نمی‌كرد بلكه مطالب را بدون خط خوردگی يكباره با بيانی شيوا و استدلالی محكم همچنان كه از كتب ايشان مشهود است می‌نوشتند و اين نشان از هوش سرشار وی داشت.

وی سرانجام به هنگام بازگشت از حرم مطهر امام علی(ع) در نزديكی منزلش از سوی فرد مسلحی كه از پشت سر مراقب وی بود مورد حمله قرار گرفت و به ضرب گلوله به شهادت رسيد و پيكر مطهر وی در وادی السلام نزد قبر هود و صالح(ع) به خاك سپرده شد.


منبع: سایت خبرگزاری قرآن

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه