تبیان، دستیار زندگی
گردشگری را به مدل ایرانی اش بیاموزید!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های یک گردشگر حرفه ای

دكتر ناصر كرمی، نویسنده كتاب راهیاب ایران كه در واحد پژوهش انتشارات فرهنگ معاصر تدوین و منتشر شده است، نگاه متفاوتی به سفر دارد. نگاهی که شاید بتوان گفت کابردی ترین شیوه های سفر در ایران را در اختیار شما قرار می دهد.

کرمی در همشهری آنلاین برای داشتن یک سفر خوب توصیه می کند:

توصیه‌های یک گردشگر حرفه ای

1-در هر كجا كه باشى آسان‏ترین انتخاب براى سفر این است كه جایى از ایران را انتخاب كنى. شمال، جنوب، مشرق و یا مغرب فرق نمى‏كند. هر كجاى ایران كه باشد مطمئن باش هرگز پیمودن مسیر، یافتن سرپناهى براى خواب و یا غذایى براى خوردن چندان دشوار نخواهد بود. كافى است به اولین گروه از آدم‏هایى كه در مسیر مى‏بینى مشكلت را بگویى. قطعاً یكى از آنها به تو كمك خواهد كرد تا در راه نمانى. البته دشوارى‏ها هم بسیارند. شبكه راه‏آهن ایران به تازگى توانسته است دامنه خود را به سراسر كشور گسترش دهد اما همه قطارهاى این شبكه درجه یك نیستند و همه قطارهاى درجه یك آن نیز، در واقع «درجه یك» نیستند! با وجود این از حق نباید گذشت كه شبكه راه‏آهن در ایران هنوز یكى از ارزان‏ترین شبكه‏هاى ریلى در جهان است و البته كمتر مسیر قطارى هست كه همچون خط آهن شمال، از تهران تا گرگان و خط آهن جنوب، از اراك تا اندیمشك زیبا و دیدنى باشد. بسیارى، نه براى رسیدن به جایى، بلكه فقط براى دیدن مناظر بین راه از پنجره كوپه، در این خط سفر مى‏كنند

با توجه به طولانى بودن فواصل شهرها در ایران و این نكته كه جاده‏هاى اصلى اغلب از كوهستان یا بیابان مى‏گذرند سفر با موتورسیكلت و دوچرخه در جاده‏هاى ایران خیلى دشوار است، مگر اینكه واقعاً تبحر داشته باشید

 

2- خطوط هوایى ایران نیز خدمات مناسب و قیمت قابل تحملى دارد اما مشكل فقط این است كه تعداد پروازها كافى نیست و اغلب باید از قبل بلیت را رزرو كرد. همه شهرهاى بزرگ ایران فرودگاه‏هاى مطابق با استانداردهاى بین‏المللى دارند و خطوط پروازى ایران مطمئن و قابل اعتمادند. شاید آسان‏ترین راه براى سفر در ایران اتوبوس باشد. با اتوبوس در ایران مى‏توان در هر زمان به هر جایى رفت. اتوبوس ارزان‏ترین وسیله نقلیه در ایران است و سفر با آن امكان ارتباط بیشتر با محیط اطراف را نیز فراهم مى‏كند. البته كیفیت اتوبوس‏ها بسیار متفاوت است. هنگام دریافت بلیت در مبدأ حتماً باید نوع اتوبوس و سال ساخت آن را پرسید. هر چه اتوبوس جدیدتر باشد مطمئن‏تر خواهد بود. جالب است كه فقط در اتوبوس‏هاى جدید با نوشابه و بیسكویت از مسافر پذیرایى مى‏كنند. گویى این امر در كمپانى سازنده اتوبوس پیش‏بینى شده است!

توصیه‌های یک گردشگر حرفه ای

3-كرایه كردن اتومبیل سوارى در ایران گران تمام مى‏شود و مراكزى هم كه اتومبیل بدون راننده كرایه مى‏دهند معدودند. رانندگى در جاده‏هاى ایران نیز چندان آسان نیست. صَرف‏نظر از كیفیت نامناسب جاده‏ها و كمبود تابلوهاى راهنمایى همیشه باید مواظب باشى خود را از دست راننده‏هاى دیگرى كه چندان مقید به رعایت قواعد رانندگى نیستند در امان نگه دارى! اما ایران را شاید بتوان بهشت گردشگران «اتواستاپ» نامید. ایرانى‏ها خون‏گرم، مهمان‏نواز و اهل معاشرت هستند. لبخندى ملایم و انگشت شستى كه به دنباله مسیر اشاره مى‏كند كافى باشد تا ادامه بخشى از مسیر سفر را تضمین كند. با توجه به طولانى بودن فواصل شهرها در ایران و این نكته كه جاده‏هاى اصلى اغلب از كوهستان یا بیابان مى‏گذرند سفر با موتورسیكلت و دوچرخه در جاده‏هاى ایران خیلى دشوار است، مگر اینكه واقعاً در این كار تجربه، مهارت و استقامت كافى داشته باشى.

4- بیشتر مناطق سیاحتى ایران داراى امكانات اقامتى مناسبى هستند. اگر چه در ایران معمولاً ستاره هتل را یكى اضافه‏تر اعلام مى‏كنند! اما واقعیت این است كه خدمات و بهداشت هتل‏هاى ایران مناسب‏اند و نرخ آنها چندان گران نیست. در صورت عدم رضایت از خدمات هتل مى‏توان موضوع را به اداره اماكن هر شهر  اطلاع داد و از متخلف شكایت كرد.

شبكه راه‏آهن در ایران هنوز یكى از ارزان‏ترین شبكه‏هاى ریلى در جهان است و البته كمتر مسیر قطارى هست كه همچون خط آهن شمال، از تهران تا گرگان و خط آهن جنوب، از اراك تا اندیمشك زیبا و دیدنى باشد

5- براى اطمینان از سلامتى و بهداشت غذا و خوراكى‏ها بهتر است ازرستوران‏هاى هتل‏ها استفاده كنى یا لااقل اگر در راه هستى صبر كنى تا به اولین شهر برسى و غذا را در یكى از رستوران‏هاى داخل شهر بخورى. رستوران‏هاى بین راه ممكن است چندان مناسب نباشند، اگر چه بسیارى از آنها مى‏توانند غذاهاى محلى خاصى را كه در شهرها پیدا نمى‏شوند و بسیار خوشمزه هستند، در اختیار مشترى قرار دهند. براى یافتن یك مركز درمانى مناسب، در هر كجاى ایران، روش‏هاى متفاوتى هست. در نقشه‏هایی كه در كتاب  راه‏یاب  برخى از آنها را  مشخص كرده‌ام، اما آسان‏ترین راه این است كه هنگام نیاز نشانى نزدیك‏ترین مركز درمانى را از اولین رهگذر بپرسى!

6- نكته مهم دیگر این است كه اگر مى‏خواهى از سفر در ایران، به حال و هوایى واقعاً متفاوت با حال و هواى معمول خود برسى ،حتماً به شهرهاى كوچك‏تر برو، با وسایل نقلیه زمینى و تا آنجا كه ممكن است كم‏تعدادتر. نگران تعداد كمِ همراهان نباش. ایران حتى در مقایسه با اغلب كشورهاى اروپایى كشور امنى است.

توصیه‌های یک گردشگر حرفه ای

7-در شهرهاى بزرگ، در هیاهوى یك تجدد پُرزَرق‏وبرق و نامتوازن، شاید كمتر بتوانى به جانمایه زندگى ایرانى پى ببرى. در این شهرها فرهنگ، هنر، صنایع دستى و حتى آداب و رسوم ممكن است به كالاهایى براى فروش و كاملاً بى‏محتوا تبدیل شوند اما در شهرهاى كوچك چنین نیست. مردم كمتر سوداپیشه‏اند و جز خدمات معمول گردشگرى، هر آنچه به گردشگر عرضه مى‏شود معمولاً از واقعیت و ارزش فرهنگى نیز بهره‏اى دارد.

8-  سرانجام اینكه، براى گفت‏وگو با مردم و براى ارتباط نزدیك‏تر با سرزمینى كه به آن سفر كرده‏اى باید از هر آنچه كه تو را به زندگى معمولت برمى‏گرداند جدا شوى. هر قدم از راه را باید مقصد بدانى. ایران سرزمین حافظ و خیام است. فراموش نكن كه شعرِ اینان را چند بار كه بخوانى و هر بار بخوانى معنایى تازه كشف مى‏كنى. یك گردشگر خوب در هر لحظه سفر به دنبال كشف معناهاى تازه و متفاوت است و فراموش نكن كه معمولاً نمى‏توانى دوباره به جاده‏اى برگردى كه از آن مى‏گذرى.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی