تبیان، دستیار زندگی
رفتارهای خشونت آمیز و بزهکاری فرزندان از آسیب های جبران ناپذیری روحی و روانی طلاق بر آنان است. تحقیقات روانشناسی نشان داده است که بچه ها مرگ والدین خود را راحتتر از طلاق می پذیرند زیرا مرگ پدیده ای طبیعی است درحالی که طلاق پدیده ای اجباری است و طی آن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاق ،کابوس کودکانه

آسیب های جبران ناپذیر روحی و روانی طلاق بر کودکان

طلاق ،کابوس کودکانه

رفتارهای خشونت آمیز و بزهکاری فرزندان از آسیب های جبران ناپذیری روحی و روانی طلاق بر آنان است.

تحقیقات روانشناسی نشان داده است که بچه ها مرگ والدین خود را راحت تر از طلاق می پذیرند زیرا مرگ پدیده ای طبیعی است درحالی که طلاق پدیده ای اجباری است و طی آن زوجین با تنفر از هم جدا شده اند.

درگیری های خانوادگی و مشاجره های پدر و مادر در حضور فرزندان، تأثیرات روحی شدیدی بر كودكان و نوجوانان ناظر بر صحنه می گذارند و در رفتارهای پرخاشگرانه كودكان و نوجوانان اثر مزمن بر جای خواهد گذاشت.

اینکه بعد از طلاق کودک با کدامیک از والدین زندگی خواهد کرد؟ و در پناه چه کسی خواهند بود؟ خلاء های عاطفی او را چه کسی پرخواهد کرد؟ چگونه در تنهایی و مشکلات تسکین و آرامش خواهد یافت ؟ همگی سوالاتی است که ذهن فرزندانی که والدین آنها در شرف جدایی هستند پر می کنند، در حالی که این تمام ماجرا نیست و طلاق والدین تاثیرات زیادی بر فرزندان می گذارد.

طلاق ،کابوس کودکانه

تاثیراتی مانند:

-ایجاد زمینه های وسواس در دختران و پسران

ـ بروز افسردگی در كودكان و نوجوانان

ـ به وجود آوردن زمینه های اضطراب

ـ ایجاد روحیه پرخاشگری و عصیان در نوجوانان

ـ بی قراری

ـ حسادت سوءظن و سماجت، در نوجوانان خانواده هایی كه والدین آنها از هم جدا شده اند این حساسیت ها دیده شده است. این گروه از نوجوانان در مقابل همراهان و همسالان خود حساسیت بیشتر و زیاده از حد نشان می دهند.

طلاق در بسیاری از موارد و مواقع ضروری است و زوجین ناگزیر به قبول این امر هستند. ولی در اغلب موارد جدایی ها در نتیجه توقعات بیجای احساسی، اقتصادی و عاطفی زوجین از همدیگر، سوءظن و بدبینی بی مورد، نداشتن صبر و گذشت در زندگی، حسادت بیش از حد زن و شوهر، پرخاشگری و تندخویی زن یا مرد و غرور و خودخواهی بی مورد صورت می گیرد.

بدیهی است درگیری های خانوادگی و مشاجره های پدر و مادر در حضور فرزندان، تأثیرات روحی شدیدی بر كودكان و نوجوانان ناظر بر صحنه می گذارند و در رفتارهای پرخاشگرانه كودكان و نوجوانان اثر مزمن بر جای خواهد گذاشت.

به طور كلی كودكان و نوجوانان مرگ پدر و مادر خود را راحت تر از طلاق آنان پذیرا هستند، در فوت پدر و مادر پیوندهای عاطفی، شخصیتی و احساسی و رشته های ارتباط روانی گسسته نمی شود یا كمتر سست می شود و افسردگی و ملال، كوتاه مدت و زودگذر است. در حالی كه آثار طویل المدت طلاق در پسران و دختران بیشتر است و مشكلات ناسازگاری در تشكیل خانواده را به وجود می آورد.

جهان نیوز
گروه خانواده و زندگی سایت تبیان

مقالات مرتبط

پایان روزهای باهم بودن

چون دوستت دارم طلاقت میدم

جدا شوید اما خبر چین نسازید

افراط و تفریط برای جدایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.