تبیان، دستیار زندگی
115 عضو IOC جمعه تصمیم مى گیرند خطر حذف كشتى و تكواندو از المپیك ایران ورزشى _ وضعیت نگران كننده اى است. به خصوص براى ایران كه كشتى را ورزش اولش مى داند. روز جمعه 115 عضو IOC (كمیته بین المللى المپیك) در سنگاپور با رأى هایشا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا کشتی و تکواندو از المپیک حذف می شوند؟

115 عضو IOC جمعه تصمیم مى گیرند
خطر حذف كشتى و تكواندو از المپیك


ایران ورزشى _ وضعیت نگران كننده اى است. به خصوص براى ایران كه كشتى را ورزش اولش مى داند. روز جمعه 115 عضو IOC (كمیته بین المللى المپیك) در سنگاپور با رأى هایشان رشته هاى كم طرفدار را از المپیك حذف مى كنند و هواداران كشتى نگران نتیجه نظر آنها هستند. كشتى كه در المپیك سیدنى و آتن كمترین تماشاگر را داشت، بیشتر از بقیه رشته ها تهدید مى شود. در المپیك سیدنى تنها 68 درصد بلیت هاى مسابقه هاى كشتى به فروش رفت. این تعداد در المپیك آتن حتى به 66 درصد نزول كرد. هرچند طرفداران رشته هاى تكواندو و جودو خطر حذف شدن را حس مى كنند اما آنها با رایزنى هایى كه انجام داده اند تا حدودى مطمئن شده اند كه بیشتر نمایندگان IOC به ماندن این دو رشته رأى مثبت مى دهند.

چوچونگ وون رییس فدراسیون جهانى تكواندو از چند روز پیش به سنگاپور رفته. او با این استدلال كه در سیدنى همه بلیت هاى تكواندو فروخته شده و در آتن 97 درصد، نمایندگان IOC را قانع كرده. گفته مى شود وون از بین 115 نماینده تا به حال نظر مثبت 58 نفر را جلب كرده است. وون كره اى كه مثل همه هموطنانش نگران ورزش اول كشورشان است از مدت ها پیش رایزنى ها را آغاز كرده است و به نظر مى رسد روز جمعه نیز نتیجه اى را كه مى خواهد، بگیرد. تكواندو كه 30 عضو در فدراسیون جهانى دارد براى كشورهایى نظیر ایران، تایوان و یونان نیز اهمیت ویژه اى دارد.

اما كشتى. فیلا كه از مدت ها پیش هشدار IOC را جدى تلقى كرده بود، به فكر جذاب كردن این رشته افتاده. فیلا با تغییر قوانین، درصدد این است كه تماشاگران بیشترى را به سالن بكشاند. آنها كه بعد از المپیك آتن، در مسابقه هاى متعددى این قوانین را امتحان كرده اند، امیدوارى زیادى دارند تا این رشته سنتى حفظ شود.

رافائل مارتینتى رییس فیلا غیر از این نیز فعالیت هایى را انجام داده است. او به سفارش كشورهایى كه كشتى را ورزش اول خود مى دانند، به سنگاپور رفته و قبل از آن در مكاتباتى با نمایندگان IOC دلایل ماندن این رشته را تشریح كرده است.

ایران هم یكى از كشورهایى است كه اصرار زیادى به حذف نشدن این رشته دارد. با اینكه بعد از بركنارى مصطفى هاشمى طبا از ریاست كمیته ملى المپیك، ایران هیچ نماینده اى در IOC ندارد اما آنها در این چند روز اخیر رایزنى ها را براى حفظ كشتى انجام داده اند. تا حدى كه على كفاشیان دبیر كمیته ملى المپیك به همه اطمینان مى دهد كه این رشته حذف نمى شود: «تماس هایى با فدراسیون هاى آسیایى داشته ایم. مارتینتى و نمایندگان كشورهاى دیگر به سنگاپور رفته اند. كشورهاى دیگرى هم هستند كه از كشتى، این رشته سنتى المپیك حمایت مى كنند.»دلیل دیگرى كه كفاشیان را قانع كرده نمایندگان IOC به كشتى رأى منفى ندهند، رشته هاى جایگزین است. در صورت حذف كشتى، جودو، تكواندو و ... راگبى و چند رشته دیگر جایگزین مى شوند. «كشورهاى امریكایى فقط طرفدار این رشته ها هستند در حالى كه كشتى ریشه در ورزش خیلى از كشورها دارد. من فكر نمى كنم این رشته حذف شود.

 جنگ بزرگان سیاست برای میزبانی المپیک