تبیان، دستیار زندگی
نکته جدید این است که ستاره ها در تصاویر جدید تلسکوپ فضایی هرشل از سحابی روزتا بسیار عظیم اند و هر یک ده برابر بزرگتر از خورشید هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده مرتبه بزرگ تر از خورشید

با دانشمندان (3)

رعد و برق های زحل

ناسا اولین فیلم یک توفان فرازمینی را با استفاده از تصاویر ارسالی کاوشگر کاسینی از رعد و برق های ایجاد شده در اتمسفر سیاره زحل تهیه کرد. این اولین فیلم از رعد و برق بر روی یک سیاره دیگر است. این فیلم را ناسا با استفاده از تصاویر و اطلاعات ارسالی توسط کاوشگر کاسینی تهیه کرده است. این تصاویر از توده ای به وسعت سه هزار کیلومتر تهیه شده است و نور برق آن به طول 300 کیلومتر در فضا گسترده می شود.

در این فیلم، فلاش های نورانی دیده می شوند و صدای رعد در امواج رادیویی به گوش می رسد. این صداها زمانی که رعد و برق به زحل برخورد می کند ساطع می شوند. براساس گزارش اسپیس، حالت رعد و برق زحلی همانند رعد و برق زمین است.

به گفته این محققان، در این سیاره توفان هایی رخ می دهد که بسیار پر قدرت تر از توفان های زمینی است. بر روی زحل تعداد این پدیده ها بسیار اندک است اما زمانی که رخ می دهند می توانند ماه ها به طول انجامند.

دانشمندان که از دیدن این فیلم به هیجان آمده بودند توانستند موضوع جدیدی را نیز در تصویر جدید تلسکوپ فضایی هرشل ببینند که تا به حال به آن توجه نداشتند.

تصویر فروسرخ از ابر مولکولی روزتا که توسط رصد خانه فضایی هرشل گرفته شده.

نکته جدید این است که ستارگان درون تصاویر جدید تلسکوپ فضایی هرشل از سحابی روزتا بسیار عظیم اند و هر یک ده برابر بزرگتر از خورشید هستند. لکه های سیاه در این سحابی، پیله یا زایشگاه های گرد و غباریند که در نهایت به ستاره های بزرگ در حدود ده مرتبه بزرگتر از خورشید تبدیل می شوند. لکه های کوچک نزدیک به مرکز و در مناطق سرخ رنگ این تصویر پیش ستاره هایی کم جرم اند که اندازه ای برابر با خورشید دارند.

تصویر رو به رو به کمک آرایه بزرگ فتومتریک و دریافت کننده طیف سنجی و تصویر سنجی رصدخانه فضایی هرشل گرفته شده است. هر رنگ این تصویر از یک دمای مختلف گرد و غبار که بین 263 درجه زیر صفر ( فقط ده درجه بیشتر از صفر مطلق) در تابش های سرخ و دمای منفی 233 درجه به رنگ آبی می باشند، حکایت می کند. رصد خانه فضایی هرشل می تواند به درون ابرهای عظیم گرد و غبار نفود نموده و در نتیجه چیزی را آشکار سازد که هرگز چشمان ما قادر به دیدن آن نیست.

اما مشاهده رعد و برق های فضایی و کشف ستارگان بسیار بزرگتر از خورشید باعث نشده است تا ستاره شناسان از نجوم آماتوری غافل شوند و  آن را به فراموشی بسپارند. آنان قصد دارند با برگزاری روز نجوم در جمعه این هفته به گسترش این علم کهن کمک کنند.

انجمن نجوم تبیان در روز نجوم 88

روز بین المللی نجوم در چند سال اخیر تبدیل به یکی از فرصت های اصلی برای ترویج دانش نجوم و علاقه مند کردن مردم برای توجه به جهان بالای سر خود بوده است. جهانی شگفت انگیز که همیشه انسان را مجذوب خود می کرده است و در طول تاریخ بارها با رشد و جهش هایی که تجربه کرده است، زندگی ما انسان ها را به سطحی دیگر از نظر شناخت منتقل کرده است. روز جمعه 3 اردیبهشت امسال همه گروه ها و انجمن های نجومی، به میان مردم می آیند تا آن ها را نیز در لذت رصد آسمان شب سهیم کنند. طبق برنامه های اعلام شده، امسال تدارکات خوبی برای این روز تهیه شده است که بسیار قابل توجه است. خوشبختانه امسال این برنامه ها در اکثر شهرهای ایران مانند خوی، زاهدان، سندج، بیرجند، اراک، رشت، یزد، گنبد کاووس، اصفهان، آمل، مشهد، دیوان دره، چابهار، محلات، تهران، اهواز و ... برگزار خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به وبلاگ روز نجوم مراجعه کنید.

منبع اخبار: مهر / kabulsky

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر