تبیان، دستیار زندگی
30 منتقد زن و مرد آلمانی سه شنبه نخست هر ماه در انتخابی آزادانه اقدام به انتخاب 10 کتاب برتر می‌کنند که 4 کتاب نخست از میان آثار منتشر شده در ماه گذشته میلادی و شش کتاب بعد از میان کتاب‌های قدیمی‌تر انتخاب می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منتقدان آلمان فهرست بهترین کتاب‌های ماه آوریل را منتشر کردند
کتاب

30 منتقد زن و مرد آلمانی سه شنبه نخست هر ماه در انتخابی آزادانه اقدام به انتخاب 10 کتاب برتر می‌کنند که 4 کتاب نخست از میان آثار منتشر شده در ماه گذشته میلادی و شش کتاب بعد از میان کتاب‌های قدیمی‌تر انتخاب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، نخستین کتاب برتر آوریل، رمان فرانسوی «میدان اتووال» نوشته «پاتریک مودیانو» از نویسندگان بزرگ و برجسته معاصر فرانسه است که 49 امتیاز به آن داده شده است. نویسنده این کتاب، متولد 1945 است و از جمله جوایز ادبی اهدا شده به وی می‌توان به جایزه گنکور و جایزه رمان آکادمی فرانسه اشاره کرد. این نویسنده را نخستين بار «پيتر هانتکه» براي آلماني‌زبان‌ها کشف کرد و پس از وی آثار بسیاری از «مودیانو» به آلمانی ترجمه شد.

«میدان اتووال» با ترجمه «الیزابت ادل» در 192 صفحه توسط انتشارات «کارل هانسر» به قیمت 90، 17 یورو منتشر شده است.داستان این رمان در پاریس 1942 رخ می‌دهد و داستان مرد جوانی به نام «رافائل شلمیلوویچ» در زمان نازی‌هاست که یک بیوگرافی جعلی در مورد خودش می‌نویسد که در آن به گروه های مختلف یهودیان اعم از مهاجران، همدستان دشمن و فخر فروشان پرداخته است.

دومین کتاب برگزیده «سایوبو روی زمین مانده است» به قلم «لاسزلو کراسناهورکای» نویسنده مجارستانی است که«هایکه فلمینگ» آن را به آلمانی برگردانده است . این داستان 448 صفحه‌ای در انتشارات «اس فیشر» به قیمت 22،95 یورو منتشر شده و در مورد درختان هلوی «سایوبو» رب‌النوع ژاپنی است که هر 3000 سال شکوفه می‌دهد و هرکس به این شکوفه‌ها دست یابد، جاودانه می‌شود. داستان این کتاب در مورد جستجوی انسان برای دست یافتن به کمال است.منتقدان به این کتاب 48 امتیاز دادند.

«واقعی» عنوان کتاب منتخب دیگری است که با 47 امتیاز در رده سوم ایستاده است. این رمان 179 صفحه‌ای به قیمت 19 یورو از سوي  انتشارات «دروشل» منتشر شده و «ایریس هانیکا» نویسنده آلمانی آن را به رشته تحریر درآورده است. «هانس فرامباخ» قهرمان این کتاب در انستیتوی مدیریت گذشته در قسمت بایگانی کار می‌کند و زندگی وی پس از بازدید از اردوگاه کار اجباری آشویتس دگرگون می‌شود.

اما «رمان دوران کودکی ما» و برنده جایزه نمایشگاه کتاب لایپزیک 2010 ،نوشته «جورج کلاین» نویسنده آلمانی ،با 46 امتیاز به عنوان رمان چهارم برگزیده شد. ماجرای این رمان که در 448 صفحه به وسيله انتشارات «روولت» به قیمت 22،95 یورو منتشر شده ،در منطقه «آوگسبورگ» در دهه 60 قرن 20 می‌گذرد و در مورد گروهی از کودکان است که برای تعطیلات به این نقطه سفر می‌کنند. آثار جنگ دوم جهانی هنوز در این مکان قابل رویت است و خشونت یک مساله ارثی است که آن‌ها آن را به زندگی روزمره نیز کشانده اند.

پنجمین کتاب برگزیده با 45 امتیاز ، «الکساندر پوشکین ؛ اویژن اونيگین» نام دارد که از شاهکارهای ادبی کشور روسیه و نوشته «پوشكين» نویسنده شهیر روسی است. این اثر دو جلدی مشتمل بر 1632 صفحه به قیمت 98 یورو در انتشارات «اشترومفلد» منتشر شده و یک اثر شاعرانه و حماسی است. ترجمه این کتاب به آلمانی را «زابینه باومان» برعهده داشته و «ولادیمیر نابوکوف» مقدمه و شرح آن را نوشته است.

اما دفترچه خاطرات «مارتین والسر» نویسنده شهیر آلمانی با عنوان «زندگی و نوشتن» با کسب 42 امتیاز در مکان ششم ایستاده است. «والسر» مطالب این کتاب را ازسال 1974 تا 1978 به رشته تحریر درآورده و انتشارات «روولت» آن را در 592 صفحه و به قیمت 24،95 یورو منتشر کرده است. مطالب این کتاب در مورد نویسنده ای است که بدون هیچ موفقیتی در بحران به سر می‌برد و تمام امید وی در رمانش با عنوان «فراتر از عشق» خلاصه می‌شود. اما پس از انتقاد «مارسل رایش رانیسکی» ، وی کتاب «زندگی و نوشتن» را می‌نویسد.

هفتمین کتاب منتخب، «رقاصک باز» است که «میشائیل لنتس» شاعر و مقاله‌نویس آلمانی آن را نوشته و مشتمل بر 100 شعر عاشقانه است. این کتاب 176 صفحه‌ای را انتشارات «اس فیشر» به قیمت 16،95 یورو منتشر کرده است و هیات داوران 36 امتیاز به آن داده است.

«امگا» به قلم «دون دلیلو» نویسنده نام آشنای آمریکایی، هشتمین کتاب منتخب است که 33 امتیاز به آن داده شده است.این کتاب را «فرانک هایبرت» به آلمانی ترجمه کرده و داستان آن در مورد یک فیلمساز جوان است که امیدوار است برای ساخت یک فیلم مستند برگزیده شود وبه همین دلیل به خانه یکی از مشاوران جنگ‌های مخفی سابق آمریکا در صحرای کالیفرنیا می‌رود. این رمان 112 صفحه‌ای در انتشارات «کیپن هویر و ویچ» به قیمت 16،95 یورو منتشر شده است.

همچنین نهمین و دهمین کتاب های منتخب «دغدغه های جورج در مورد گذشته» و «آن‌سوی من» هستند که به ترتیب توسط «یان فکتور» نویسنده لهستانی و «مارتین والسر» نویسنده آلمانی به رشته تحریر درآمده‌اند.

«دغدغه‌های جورج در مورد گذشته» یک رمان اجتماعی است که در 640 صفحه توسط انتشارات «کیپن هویر ویچ» به قیمت 24،95 یورو منتشر شده و «آن‌سوی من» داستان شخصیتی به نام «آگوستین فایلاین» 63 ساله، مدیر یک تیمارستان است.«والسر» در این کتاب به تشریح شخصیت دیگر «آگوستین» پرداخته و ایمان و دانش را در کنار هم قرارداده است. این رمان را انتشارات دانشگاه برلین در 112 صفحه و به قیمت 19،90 یورو منتشر کرده است.