تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با اشاره به سال «همت مضاعف و کار مضاعف» گفت: حوزه و دانشگاه باید در جهت تبیین نظریه و برنامه‌های مورد نیاز جامعه و فرهنگ‌سازی آن گام بردارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئولان در اجرای برنامه‌ها شتاب داشته باشند
مسعود آذربایجانی

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با اشاره به سال «همت مضاعف و کار مضاعف» گفت: حوزه و دانشگاه باید در جهت تبیین نظریه و برنامه‌های مورد نیاز جامعه و فرهنگ‌سازی آن گام بردارند.

وی افزود: همت و کار مضاعف، ناشی از بصیرت و آسیب‌شناسی است که نسبت به کشور ما وجود دارد، به طوری که کار مفید در کشور کمتر از آمارهای رسمی است.

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کشور نیاز به کار بیشتر دارد تا بسوی چشم اندازی که ترسیم شده و عملیاتی کردن برنامه های پنج ساله حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه کار مضاعف به همت مضاعف نیاز دارد، اظهار داشت: باید اراده جدی در کار باشد تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه قرآن و روایات تاکید فراوانی در این زمینه دارند، یادآور شد: قرآن می‌فرماید: «مومن کسی است که اگر بر اساس ایمان و اتکا به خداوند بخواهد عمل کند می‌تواند ده برابر افراد معمولی کارآیی داشته باشد».

وی، حوزه و دانشگاه را دو نهاد فرهنگی در جهت تبیین نظریه و موضوعات مهم جامعه برشمرد و گفت: دانشگاه در راستای فرهنگ‌سازی همت و کار مضاعف می‌تواند در عرصه تبیین مبانی روانشناختی آن، گام بردارد و به آسیب‌شناسی اجتماعی این مسئله که چه عواملی باعث شده سستی و کم کاری در جامعه پیش آید را بررسی و استخراج نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین آذربایجانی عنوان کرد: حوزه باید در زمینه مبانی دینی و اخلاقی همت و کار مضاعف وارد عرصه شود و تبیین کند که در آموزه های دینی ما چه مبانی مشخص شده و چگونه جامعه را می‌توانیم به این سمت حرکت دهیم.

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به برنامه‌های این پژوهشگاه در جهت عملیاتی کردن همت و کار مضاعف، گفت: پژوهشگاه برنامه مشخصی برای رسیدن به اسلامی سازی علوم انسانی دارد و اقدامات مثبتی انجام داده و با تدوین برنامه چشم انداز و بر اساس آن برنامه‌های سالیانه خود را انجام می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین‌ آذربایجانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه های پژوهشگاه کارهای تطبیقی و مقایسه‌ای است، به طوری که مفاهیم متناظر که در رابطه با متون دینی در علوم انسانی است را استخراج کرده و در کنار آن منابع منتشر می‌شود.

وی افزود: در بعضی از شاخه‌ها که وارد شده‌ایم، مفاهیم، مدل‌ها و نظریه‌های جدید از علوم انسانی در متون دینی را استخراج می‌کنیم که در برخی رشته‌ها مانند جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی و ... کارهای خوبی انجام شده است.