تبیان، دستیار زندگی
در این دوره 16 فیلم به بخش رقابتی شصت‌وسومین جشنواره فیلم کن راه یافته اند که از آن میان می توان به فیلم «رونوشت برابر اصل» عباس کیارستمی اشاره کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقابت در کن

گزارشی از فیلمهای حاضر در جشنواره فیلم کن

کن

در این دوره 16 فیلم به بخش رقابتی شصت‌وسومین جشنواره فیلم کن راه یافته اند که از آن میان می توان به فیلم «رونوشت برابر اصل» عباس کیارستمی اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، اعلام فهرست فیلم‌های 5 بخش جشنواره شصت‌وسوم کن در نشست خبری روز گذشته، موجب برانگیخته شدن شگفتی برخی تحلیلگران شد زیرا در این دوره فیلم‌های «الیور استون» و «وودی آلن» در بخش خارج از مسابقه و فیلم «ژان لوک‌گدار» در بخش نوعی نگاه جای گرفته اند.

همچنین تیم برتون (رئیس هیأت داوران)، کیت بکینسل و جیووانی مزوگیانرو، بنسیو دل‌تورو، شکار کاپور، ویکتور اریک،‌آلبرتو باربرا و امانوئل کاریر اعضای داوران بخش رقابتی کن 2010 هستند و اتام آگویان نیز به عنوان رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون معرفی شده است.

اما فیلم های حاضر در بخش مسابقه عبارتند از:

شاهزاده مونت‌پونسیه ساخته برتران تاوارنیه از فرانسه، آفتاب سوخته‌2 ساخته نیکیتا میخالکوف از آلمان، فرانسه، روسیه، رونوشت برابر اصل ساخته عباس کیارستمی از فرانسه، ایتالیا و ایران،‌ یاغی ساخته رشید بوچارب از فرانسه، بلژیک ، کلفَت ساخته ایم سانگ سو از کره‌جنوبی، خشونت ساخته تاکاشی کیتانو از ژاپن، زیبا ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو از اسپانیا و مکزیک، یک سال دیگر ساخته مایک لی از انگلیس ، زندگی ما ساخته دانیله لوچتی از ایتالیا و فرانسه، خدایان و ‌آدم‌‌ها ساخته خاویر بیوو از فرانسه ، شاعری ساخته لی چانگ دونگ از کره‌جنوبی ،‌ مردی در حال فریاد ساخته محمد صالح هارون از فرانسه و بلژیک، تورن ساخته ماتیو آمالریک از فرانسه، نامه به دایی بونمی ساخته آپیچاتپونگ وییراستاکل از اسپانیا و تایلند ،‌ تو، خوشی من ساخته سرگئی لوژنیتسا از اوکراین و آلمان ،‌ بازی جوانمردانه ساخته داگ لایمن از آمریکا.

همچنین 3 فیلم خارج از مسابقه حضور دارند:

انیمیشن تامارا درو ساخته استفن فریرز از انگلیس، وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد ساخته اولیور استون از آمریکا، با یک غریبه قد بلند سبزه رو ملاقات خواهی کرد ساخته وودی آلن از آمریکا.

همچنین بخش نوعی نگاه با حضور 18 فیلم شاهد یک رقابت تنگاتنگ است:

فیلم سوسیالیزم ساخته ژان لوک گدار از فرانسه، آنجلیکا ساخته مانوئل دی اولیویرا از پرتغال، ‌آرورا ساخته کریستی پیوی از رومانی، عشق‌ موهومی ساخته ژاویر دولان از کانادا ، دوست آدرین ساخته آگنس کوچیز از هلند و مجارستان، والنتاین آبی ساخته درک سیانفرانز از آمریکا ، چت روم ساخته هیدئو ناکاتا از انگلیس، چونگ‌کوئینگ بلوز‌ ساخته وانگ جیائوشای از چین، شهر زیر ساخته کریستوف هوچ‌هاسلر از آلمان ‌و فرانسه ، سه‌شنبه پس از کریسمس ساخته رادو مونتان از رومانی، هاهاها ساخته هونگ سانگ سو از کره‌جنوبی ، زندگی ورای همه‌چیز ساخته اولیویه اشمیت از فرانسه ، لب‌ها ساخته سانتیاگو لوسا از آرژانتین، اکتبر ساخته دانیل وگا از کوبا ، آنچه که برای سیمون ورنر اتفاق افتاده است ساخته فابریس ژوبر از فرانسه،‌ ربه‌کا اچ ساخته لوج کریگان از فرانسه ، آنجا هستی؟ ساخته دیوید فربیک از تایوان،‌ اودآن ساخته ویکرامادیتیا موتوانه از هند.

از سوی دیگر در بخش نمایش‌های ویژه 6 فیلم حضور دارند:

دراکولا: ایتالیا می‌لرزد ساخته سابیه‌نا گوزانتی از ایتالیا، حرفه درونی ساخته چارلز فرگوسن از آمریکا، علف‌ها روی شهر شما سبز می‌شود ساخته سوفی فینس از هلند، نوستالوژی نور ساخته پاتریسیو گازمان از فرانسه، آبل ساخته دیه‌گو لونا از مکزیک و چانتراپاس ساخته اوتار لوسلیانی از فرانسه.

بخش دیگری با عنوان "نمایش‌های نیمه‌شب" در این دوره از جشنواره کن با حضور 2 فیلم فعال است:

حفره سیاه ساخته ژیل مارچاند از فرانسه و کابوم ساخته گرگ اراکی از آمریکا

جشنواره فیلم کن 12 الی 23 می (22 اردیبهشت الی 2 خرداد) با نمایش فیلم افتتاحیه (رابین هود ریدلی اسکات) برگزار خواهد شد و احتمال تغییر در این فهرست وجود دارد.


تنظیم از محمد نبوی