تبیان، دستیار زندگی
این اثر سرگذشت عشق جوانی به نام قیس بن عامر به دختری به نام لیلی است كه به جهت سنت های غلط و دست پاگیر آن زمان كه تأمل به ازدواج‌های درون قبیله‌ای بودند با مخالفت پدر لیلی در مورد ازدواج قیس با لیلی كه در نهایت به بی سامانی و برهم خوردن تعادل ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی«لیلی و مجنون»

سعید بیابانكی «لیلی و مجنون» را بررسی می‌كند

خبرگزاری فارس: نشست «لیلی و مجنون از نگاه معاصر» در فرهنگسرای انقلاب با حضور سعید بیابانكی برگزار می‌شود.

لیلی و مجنون

به گزارش خبرگزاری فارس، حكیم نظامی گنجوی ، از شاعران شهیر قرن ششم، در شهر گنجه كه اكنون یكی از شهرهای كشور آذربایجان است به دنیا آمد و بیشتر عمر خود را در زادگاهش گذراند.

حكیم نظامی كه به اصول و طریق اهل عرفان و تصوف عالم و عامل بود در طول زندگی گرانمایه خود موفق به خلق آثار گرانقدری شد كه چراغ راه شاعران عارف در قرن های بعد قرار گرفت.

از آثار برجای مانده از وی می‌توان به خمسه، پنج گنج اشاره نمود كه شامل آثار زیر است: مخزن الاسرار، خسرو شیرین، لیلی مجنون، هفت پیكر، اسكندرنامه كه شامل دو بخش " شرف نامه " و "اقبال نامه " است.

سومین و به عبارت دیگر حلقه میانی این پنج گنج، كتاب لیلی مجنون است كه نظامی آن را تقریباٌ در 4700 بیت به رشته نظم درآورده است.

این اثر سرگذشت عشق جوانی به نام "قیس بن عامر " به دختری به نام "لیلی " است كه به جهت سنت های غلط و دست پاگیر آن زمان كه تأمل به ازدواج‌های درون قبیله‌ای بودند با مخالفت پدر لیلی در مورد ازدواج قیس با لیلی كه در نهایت به بی سامانی و برهم خوردن تعادل روحی " قیس " انجامید و این امر سبب شد كه از آن زمان به بعد به او "مجنون " می‌گفتند. پس از این اتفاق، پدر مجنون تصمیم گرفت تا او را به زیارت كعبه ببرد اما ...

علاقه‌مندان برای شركت در این نشست می‌توانند روزهای یكشنبه ساعت 17 به سالن سپیده فرهنگسرای انقلاب واقع در بزرگراه شهید نواب صفوی- تقاطع خیابان كمیل شرقی- فرهنگسرای انقلاب مراجعه كنند.

تهیه و تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی - بخش ادبیات تبیان