تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه زنده تلویزیونی برنامه بدون حاشیه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدی نژاد: دو بچه کافی نیست
احمدی نژاد

رییس جمهور در برنامه تلویزیونی شبکه یک گفت: همه كودكانی كه از اول فروردین سال جاری متولد شده‌اند دولت حساب سرمایه‌گذاری برای آن‌ها باز می‌كند و سالانه مقداری به آن اضافه می‌كند، به شرط آن‌كه خانواده‌ها هم در آن مشاركت داشته باشند. پیش‌بینی شده است كه بعد از 20 سال برای تحصیل، اشتغال، مسكن ، ازدواج حداقل سرمایه‌ای در اختیار این جوان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به این‌كه " بنده شعار دو بچه كافی است را قبول ندارم"، افزود: این مساله سیاست غلطی بود كه غربی‌ها انتخاب كرده و امروز پشیمان هستند و سرمایه سنگینی برای حفظ هویت و فرهنگ خود می‌پردازند، چرا باید در مسیری قرار بگیریم كه نتیجه آن مشخص است.

رئیس‌جمهور با مقایسه امکانات فعلی کشور با 30 و 60 سال اخیر، آن را دلیلی برای «آمادگی کشور جهت افزایش جمعیت» گفت: داشتن دو فرزند و یک فرزند سیاست غربی است و قدیم با آن وضعیت افراد 7 یا 8 فرزند داشتند.

وی از آنچه که «سکوت علما» در رابطه دو فرزندی بودن خواند، انتقاد کرد و تاکید کرد که مخالف این است که دو بچه کافی است.

این مساله سیاست غلطی بود كه غربی‌ها انتخاب كرده و امروز پشیمان هستند و سرمایه سنگینی برای حفظ هویت و فرهنگ خود می‌پردازند، چرا باید در مسیری قرار بگیریم كه نتیجه آن مشخص است

احمدی‌نژاد گفت کشور قابلیت داشتن 150 میلیون جمعیت را دارد.

رئیس  جمهور همچنین در خصوص مسایل بین المللی نیز به سخنان مجری برنامه پاسخ داد.

 آقای "احمدی نژاد" در پاسخ به سوال مجری که پرسید در بحث انرژی هسته ای در کجا قرار داریم و پاسخ بدون حاشیه شما برای رئیس جمهور آمریکا چیست؟ گفت: بحث آمریکا مقداری پیچیده است و آمریکا قدرتی است که در اوج بوده و روزی همه دنیا را متعلق به خودشان و خودشان را مالک و حاکم بلامنازع می دانستند و اکنون در حال فرو ریزی هستند. آقای احمدی نژاد افزود: در خود آمریکا نیز در میان گروه های مختلف و افراد گوناگون و در کشمکش های قدرت سیاسی دعوا و جنجالی است که هزار برابر جاهای دیگر است چون آنجا کانون تفکر مادی است.

رئیس جمهور گفت: آمریکایی ها مشکلات اقتصادی ، فرهنگی و مادی دارند و مشکلات امنیتی در سطح بین الملل پیدا کردند و نفوذشان در عراق و افغانستان از بین رفته است و در منطقه ما با چالش های سنگین مواجه شدند.

احمدی نژاد

آقای احمدی نژاد افزود: اینها وقتی بررسی می کنند و می بینند که یک قدرتی در دنیا در حال ظهور است ، نه قدرت استکباری ، اقتصادی و نظامی بلکه یک قدرت فرهنگی در حال ظهور است که در همه جا با در بسته این قدرت فرهنگی مواجه می شوند که پشت آن ایران قرار دارد و در همه جا امواج امیدبخش ، عدالتخواهی و ایستادگی از ایران صادر می شود، بر همین اساس با ایران مشکل دارند و می خواهند بر دنیا حاکم شوند و می بینند که ایران اجازه نمی دهد.

وی اضافه کرد: البته ما به دنیا خیلی کاری نداریم و آنها می خواهند بر منطقه ما مسلط شوند و بدون ایران کسی نمی تواند بر خاورمیانه مسلط باشد.

رئیس جمهور گفت: هر کس ایران را داشته باشد منطقه را دارد و این به خاطر شرایط و تاریخ ایران است.

آقای احمدی نژاد افزود: آنها می خواهند بر این منطقه و به واسطه آن بر دنیا مسلط شوند اما در همین گام اول زمین خوردند و ایران را ندارند و ایران نیز اجازه نمی دهد که شرایط قبل دوباره اجرا شود و به همین دلیل از دست ما عصبانی هستند.

رئیس جمهور گفت: آقای اوباما را آوردند چهره را عوض کند ، البته آقای اوباما می توانست مفید باشد و شاید آن اوایل نیز در ذهنش بود که واقعاً کارهای مثبتی انجام دهد اما در مقابل فشار صهیونیست ها قبل از انتخابات واداد و فکر کرد که رأی دست اینهاست در حالیکه رأی دست مردم است و دل مردم نیز دست خداست.

آقای احمدی نژاد افزود: اوباما اگر با همان شعار مستقل ، تغییر واقعی، همکاری با ایران ، رفع ندانم کاری ها و غلط کردن های دولت های قبلی به میدان می آمد رأی هم می آورد و اقتدار نیز برایش ایجاد می شد که اقتدار یک ملت بالاتر از اقتدار احزاب است.

رئیس جمهور گفت: وی به صهیونیست ها باج داد که همان موقع من متوجه شدم که وی دیگر نمی تواند کاری انجام دهد.

آقای احمدی نژاد افزود: با این حال ما نخواستیم که وی از بین برود من برای او پیام دادم و بارها گفتیم که از تغییرات استقبال می کنیم اما تغییرات را ندیدیم .البته نه اینکه هیچ تغییراتی ندیدیم اما تغییرات اساسی که بتواند تحول درست کند مشاهده نکردیم و کارهای ظاهری خیلی مهم نیست.

البته ما به دنیا خیلی کاری نداریم و آنها می خواهند بر منطقه ما مسلط شوند و بدون ایران کسی نمی تواند بر خاورمیانه مسلط باشد

رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: آنها برای نوروز پیام می دهند ما هم برایشان پیام دادیم و 500 تا پیام به همدیگر می دهیم اما این پیام ها باید به یک نقطه عملیاتی و واقعی برسد.

آقای احمدی نژاد افزود: موضوع هسته ای ایران واقعاً یک بهانه و دعوا بر سر آن است که من گفتم. خوشبختانه در بحث هسته ای ما به یک نقطه غیر قابل برگشت رسیدیم، عبور کردیم و صدها کیلومتر نیز آن طرف تر هستیم که خودشان آن را می دانند.

وی افزود: آنها دو راه بیشتر ندارند یا همین بداخلاقی ها را ادامه دهند که حاصلش همین است یا اینکه ایران را بپذیرند و در کنار ایران قرار بگیرند و همکاری کنند.

رئیس جمهور گفت: ما فکر می کنیم این راه دومی برای آنها بهتر است و برای ما نیز بهتر است چون ما دنبال دعوا نیستیم اما در میان آنها آنقدر گروه های قدرتی که دل خود را برای چپاول ملت ها صابون زدند زیاد هستند که نمی توانند به تصمیم برسند.

آقای احمدی نژاد افزود: از آقای اوباما نیز استفاده می کنند و این حرفی که وی زد به نظرم متوجه نشد و به قول ما ایرانی ها توی کاسه اش گذاشتند.

اوباما یک شانس بیشتر ندارد
احمدی نژاد

رییس جمهور در ادامه برنامه در پاسخ به پرسش مجری درباره تناقضات در گفتار اوباما و این که در اوضاع کنونی بهترین رویکرد رئیس جمهور آمریکا برای نجات ملتش چیست؟ گفت: آقای اوباما یک شانس بیشتر ندارد و آن هم ایران است.

احمدی نژاد افزود: این یک حرف احساسی نیست و حرفی عملی است.

وی با بیان این که آقای اوباما در فلسطین نمی تواند کاری کند و نمی گذارند که کاری کند و شانسی هم ندارد، گفت: اوباما چه فرمولی می تواند بدهد که در فلسطین پیشرفتی اتفاق بیافتد که برایش پیروزی محسوب شود و جایگاهش را در حکومت آمریکا تثبیت کند؟

رئیس جمهور گفت: در عراق و افغانستان هم نمی تواند کاری کند زیرا آنقدر پیچیدگی در آنجا هست که هر کاری هم کند اتفاق ملموسی نمی افتد که پیروزی تلقی شود.

آقای احمدی نژاد با بیان این که اوباما در اقتصاد آمریکا هم که نمی تواند معجزه کند، افزود: اوباما یک راه بیشتر ندارد که به دنیا بگوید من تغییر دادم و معادلات دنیا را به هم زدم و آن هم ایران است.

رئیس جمهور گفت: دولت های آمریکا 30سال به طور مستقیم علیه ما بودند و قبل از آن هم 30 تا 40 سال به ظاهر دوست اما در واقع علیه ما بودند.

آقای احمدی نژاد افزود: اوباما برای ماندن در رأس حکومت و موفق شدن یک شانس بیشتر ندارد و آن هم ایران است که بگوید من با ایران شروع به همکاری کردم و این را هم در عمل باید نشان دهد.

رئیس جمهور اضافه کرد: من نامه ای به اوباما دادم که اخبار این نامه به زودی منتشر می شود.

آقای احمدی نژاد با بیان این که وی باید از فرصت هایش استفاده کند، افزود: دوره اینکه خیال کنند می توانند به ایران آسیبی بزنند تمام شد.

رئیس جمهور گفت: به لطف خدا دیگر کسی توانایی آسیب زدن به ملت ایران را ندارد.

الان هم بهترین راه برای اوباما این است که وارد همکاری شود و خیلی فرصت های جدید برای همکاری ایجاد خواهد شد

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه ما در پی دعوا نیستیم بلکه دنبال همکاری و گفتگو هستیم افزود: الان هم اینگونه است و اگر ما بتوانیم فرمولی پیدا کنیم که حقوق ما اعم از استقلال، شخصیت، حیثیت و هسته ای هم که جای خود دارد، حفظ شود و بتوانیم مبادله و همکاری کنیم باز هم این کار را خواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما از گفتگو و همکاری فرار نکردیم گفت: در یک دوره ای آنها برای این که با ما حرف بزنند برای ما شرط می گذاشتند بعد دیدند که در ایران کسی برایشان تره هم خرد نمی کند.

آقای احمدی نژاد افزود: الان هم بهترین راه برای اوباما این است که وارد همکاری شود و خیلی فرصت های جدید برای همکاری ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا در دنیا واقعاً منزوی است گفت: افغانستان دست ناتوست و حاکم اصلی ناتو نیز آمریکاست و تقریباً 110 هزار نیروی خارجی در آنجاست که 60 تا 70 هزار نفر از این نیروها آمریکایی هستند؛ آنجا بمب می گذارند و ترور می کنند و مردم افغانستان تحت فشار چند جانبه هستند.

آقای احمدی نژاد افزود: ما نه در آنجا نیروی نظامی داریم و نه عضو ناتو و نه اشغالگر، بلکه فقط همسایه هستیم که می خواهیم به عنوان همدردی کمک، مشورت و مبادلات کنیم.

احمدی نژاد

رئیس جمهور گفت: ما از یک هفته قبل اعلام می کنیم که فلان روز و فلان ساعت به کابل می آییم.

احمدی نژاد افزود: در آنجا با گروه های مختلف مردم جلسه می گذاریم و بحث می کنیم و شبکه ها می آیند و سپس به ایران بر می گردیم.

رئیس جمهور گفت: اما آقای اوباما به عنوان رئیس دولت آمریکا نمی تواند از قبل اعلام کند چه موقع به افغانستان می رود و این خیلی بد است.

آقای احمدی نژاد افزود: بعد به ما می گویند ما می خواهیم کاری کنیم که ایران از انزوا درآید.

رئیس جمهور گفت: ما نمی خواهیم شما برای ما کاری کنید تا ما از انزوا خارج شویم؛‌ ما می خواهیم کمکتان کنیم شما از انزوا دربیایید.

آقای احمدی نژاد افزود: رفتارتان را درست کنید تا از انزوا دربیایید.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه جا این گونه عمل می کنیم و در سفر به عراق نیز با اعلام قبلی رفتیم گفت: برخی از مسئولان عراق به همکاران ما که پیشرو رفته بودند گفته بودند اینجا خطر است.

عراق متحد طبیعی ایران است

آقای احمدی نژاد درباره انتخابات اخیر عراق و پیش بینی آینده روابط و سطح تعاملات بین دو کشور افزود: ما با عراق متحد طبیعی، جغرافیایی و اجباری هستیم.

رئیس جمهور گفت: فرهنگ، دین، سابقه، تاریخ، جغرافیا، مرز و بسیاری از منابع و ذخایر ما مشترک است.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه حتی مردم ما هم مشترک هستند، افزود: در حال حاضر خیلی از مردم ما متولد عراق و خیلی از عراقی ها متولد ایران هستند و این مسأله در گذشته عادی بوده است و نمی شود این رابطه بریده شود.

هر کس ایران را داشته باشد منطقه را دارد و این به خاطر شرایط و تاریخ ایران است

رئیس جمهور گفت: هر دولتی که در عراق بیاید ما باید باهم کار کنیم.

آقای احمدی نژاد افزود: انتخابات اخیر عراق نیز انتخابات خوبی بود و مردم هم شرکت کردند.

رئیس جمهور با بیان این که ما فکر می کنیم سطح همکاری ها در دولت آینده عراق خیلی گسترده تر است، گفت: دولت در عراق هر چقدر مستقرتر شود همکاری اش با ایران و کشورهای منطقه بیشتر می شود.

آقای احمدی نژاد افزود: عراق؛ کشوری با ملتی بزرگ و با فرهنگ است و ذخایر عظیم انسانی و فرهنگی دارد.

رئیس جمهور گفت: دشمنان خیلی فشار می آورند و مانع تراشی می کنند که آن عراق مستقل مقتدر نتواند مستقر شود اما ان شاء الله خواهد شد.

حامیان ریگی باید خسارت دهند

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی درباره محتوای نامه وی به دبیرکل سازمان ملل گفت: این نامه دو تا سه بخش دارد که بخش اول آن درباره جنایت ریگی است.

آقای احمدی نژاد افزود: سازمان ملل و این همه دولت های مدعی به نام مبارزه با تروریسم پوست از تن ملت ها می کنند.

وی اضافه کرد: در این نامه به دبیرکل سازمان ملل اعلام کردم؛ این هم تروریستی که بیش از 400 نفر را به وحشیانه ترین شکل ممکن کشته و زخمی کرده است و این در حالی بود که در شبکه های تلویزیونی آمریکا، انگلیس و کشورهای غربی جنایت های این تروریست نشان داده شد و سعی کردند وی را قهرمان کنند که ما گفتیم شما چکاره بودید که جوابشان سکوت بود.

احمدی نژاد

رئیس جمهور اضافه کرد: در این نامه گفتم چرا در کشورهای نظیر کشور ما اگر یک مامور نیروی انتظامی که پس از 8 ساعت که در چهار راه ایستاده است و با راننده ای که از چراغ قرمز عبور می کند برخورد تندی می کند شما صد تا قطعنامه می دهید و اظهار نظر می کنید اما درباره تروریستی که تصویرش نشان می دهد که سر می برد چرا سکوت کردید؟

آقای احمدی نژاد ادامه داد: در این نامه تصریح شد که این تروریست خودش اعتراف کرده است که اعضای ناتو و دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایتش کردند شما که رئیس سازمان ملل هستید؛ چرا محکوم نمی کنید، حقوق ملت ایران و حقوق قربانیان چه می شود؛ شما مسئولیت دارید که از حقوق قربانیان دفاع کنید.

رئیس جمهور گفت: بخش دوم نامه درباره مبارزه ریشه ای با تروریسم است، گفتم؛ آمدند 11 سپتامبر را بهانه قرار دادند و به منطقه ما حمله کردند، هم تروریسم و هم قاچاق مواد مخدر بیشتر شده است.

آقای احمدی نژاد افزود: در این نامه گفتم اگر مدعیان مبارزه با تروریسم واقعا دنبال مبارزه با تروریسم هستند راهش همین است که ایران انجام داد.

به لطف خدا دیگر کسی توانایی آسیب زدن به ملت ایران را ندارد

رئیس جمهور اضافه کرد: گفتیم اگر حالا همه حوادث 10 ساله منطقه ما که بیش از یک میلیون نفر در آن کشته شدند به بهانه 11 سپتامبر است؛ عاملش چه کسی بوده است.

آقای احمدی نژاد گفت: در این نامه خواستیم که گروهی حقیقت یاب مستقل که ملت ها قبولشان داشته باشند، بگذارند که بررسی کنند حادثه 11 سپتامبر چه بود؟ عامل آن چه کسی بود؟ آن را معرفی کنند.

رئیس جمهور گفت: اگر عامل 11 سپتامبر در منطقه ما باشد ملت های منطقه خودشان یقه آن را می گیرند که من بعید می دانم.

وی افزود: ‌یک ادعا بوده که سندی ارائه نشده است، این چه چیزی است که یک حادثه مشکوکی درست می کنند و نمی گذارند کسی درباره آن تحقیق کند.

آقای احمدی نژاد گفت: گزارشی را دیدم که در عراق تا کنون یک میلیون و 350 هزار نفر کشته شده اند آیا فاجعه ای از این بزرگ تر می شود؟، آنهایی که یک میلیون و 350 هزار نفر را در این ده سال کشته اند مدعی ما می شوند؛ این خیلی بد است.

رئیس جمهور افزود: من از دبیرکل سازمان ملل خواستم که گروه مستقل درباره حادثه 11 سپتامبر تشکیل شود و به مجمع عمومی گزارش دهد، بالاخره وظیفه اش این است که این کار را انجام دهد یا سازمان ملل متعلق به ملت هاست یا متعلق به چند نفر است که باید تکلیف را بدانیم.

آقای احمدی نژاد گفت: سه آمریکایی به طور غیر قانونی وارد مرز ما شدند که نیروهای مرزبانی ما با هوشیاری اینها را گرفتند، آقای دبیرکل چند بار به من پیغام داد و حتی حضوری درباره آنها با من صحبت کرد، گفتم اینها در کشورهای دیگر ایرانی هایی را که با ویزا به آن کشور رفته اند، می دزدند و در آمریکا زندانی می کنند، شما صدایت در نمی آید، شما دبیرکل آمریکایی ها هستید یا دبیرکل همه ما.

رئیس جمهور افزود: دبیرکل گفت که به من بگویید من هم پیگیری می کنم، گفتیم این هم نامه شما پیگیری کنید، ‌این آقای ریگی را محکوم کنید، بروید طرح شکایت کنید که دولت های آمریکا، رژیم صهیونیستی و ناتو باید به 400 نفر خسارت دهند.

امیدوارم دبیرکل سازمان ملل وظایفش را انجام دهد.

منبع: الف

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور