تبیان، دستیار زندگی
معماری، هنر طراحی ساختمان‏هاست. اگر ما با دقت به ساختمان‏های قدیمی موجود نگاه کنیم، نکته‏های زیادی درباره مردمی که آنها را ساخته‏اند، خواهیم آموخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معماری

معماری، هنر طراحی ساختمان‏هاست. اگر ما با دقت به ساختمان‏های قدیمی موجود نگاه کنیم، نکته‏های زیادی درباره مردمی که آنها را ساخته‏اند، خواهیم آموخت.

معماری

معماری تا آنجا  که ما می‏‏دانیم، در حدود 7000 سال پیش در مصر باستان آغاز شد. مصری‏ها، اهرام بسیار عظیمی برای دفن پادشاهان خود ساختند که اکنون نیز بسیاری از آنها پا برجا هستند.

معماری

معماری یونان، در حدود سال 600 قبل از میلاد شکل گرفت و به شکل الگوهای بسیار زیبایی که امروزه در آکروپولیس آتن می‏بینیم، توسعه یافت.

هنگامی که رومی‏ها بر یونان تسلط یافتند، از معماری یونان تقلید کردند، اما آنها به زودی پی بردند که چگونه می‏توان یک طاق قوسی شکل ساخت، بنابراین ساختمان‏های محکم‏تر و بزرگ‏تری را بنا نهادند. آنها اولین کسانی بودند که گنبد ساختند.

معماری

در سال 800 میلادی، دوره معماری روم در اروپا آغاز شد. در ابتدا، معماری روم از سبک روم باستان تقلید می‏کرد، ولی به زودی دارای سبکی مخصوص به خود شد؛ سبکی که بسیار پر کار و محکم بود. این سبک رومی به وسیله سبک گوتیک دنبال شد. بسیاری از کلیساهای قدیمی و معروف، به سبک گوتیک ساخته شده‏اند. آنها طاق‏های نوک تیز بسیار با عظمتی بر فراز در، پنجره و نیز روی بام، دارند. بام یک کلیسای گوتیک معمولاً از مجموعه‏ای از طاق‏های صلیبی  که وزن اصلی سقف را تحمل می‏کنند، ساخته شده است. چنین طاق‏هایی به طاق گنبدی معروفند.

معماری

در حدود سال 1400میلادی سبک معماری جدیدی در ایتالیا ظهور کرد. این سبک در دوره رنسانس پیدا شد و در سراسر اروپا رواج یافت. معمارهای دوران رنسانس به همان اندازه که به کلیساها اهمیت می‏دادند، به خانه‏های مردم و ساختمان‏های عمومی نیز توجه می‏کردند.

بعدها بسیاری از معماران مشهور، نمای ساختمان‏ها را هماهنگ با معماری روز، تغییر دادند.

امروزه نیز مردم سنگ و آجر به کار می‏برند، اما آنها از مواد جدیدی نیز استفاده می‏کنند که روش ساخت ساختمان‏ها را دگرگون ساخته است. فولاد، بتون، شیشه و پلاستیک، به دنیای جدیدی که ما در آن زندگی می‏کنیم، شکل می‏دهند. معمارها با استفاده مناسب از این مواد جدید، ساختمان اداره‏ها، کارخانه‏ها و مکان‏های ورزشی را طراحی می‏کنند. آنها برخی اوقات حتی طراحی کامل شهرهای جدید را نیز بر عهده می‏گیرند.

معماری

معماری اسلامی نیز از قرن دوم هجری آغاز شد. در این سبک، مسجدها و بناهای اسلامی به گونه‏ای طراحی می‏شدند که صدای سخنران، بدون نیاز به بلندگو، به کلیه قسمت‏ها حتی به تالارهای بزرگ هم می‏رسید؛ علاوه بر آن، شکل ظاهری این بناها نیز دارای جلوه و ابهت خاصی است.

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان

مطالب مرتبط

جزر و مد

سومر در کجا قرار داشت؟

آخر یونانیها دروغگویند یا راستگو؟!

سینما در گذشته و حال

بلندترین آبشار جهان چه نام دارد؟

باستان شناسی

اهرام مصر

غارها چگونه به وجود می آیند؟

الجزایر در آفریقا

کیمیاگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.