تبیان، دستیار زندگی
پایه‌های صندلی رییس فدراسیون فوتبال، این روزها لرزان‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمام گزینه های جانشینی کفاشیان

علی کفاشیان

پایه‌های صندلی رییس فدراسیون فوتبال، این روزها لرزان‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.

علی كفاشیان كه در آخرین روزهای سال 86 بر مسند ریاست فدراسیون فوتبال نشست، در بیشتر عمر مدیریتی 25 ماهه‌اش مشغول انتخاب سرمربی بوده است!

بسیاری از اصحاب رسانه‌ها به خوبی به یاد دارند كه آقای رییس بذله‌گو، در همان روزهای نخستین حضورش در خیابان سئول ترتیب برگزاری یك گردهمایی با مسوولان مطبوعات ورزشی را داد و همانجا اعلام كرد تا پایان هفته سرمربی تیم‌ملی را معرفی می‌كند! پس از ماه‌ها كشمكش در این رابطه و بعد از به میان آمدن نام چیزی حدود یكصد گزینه(!) كفاشیان با سه سرمربی تا همین امروز همكاری كرده است كه ماحصل این تعامل‌ها، رقم خوردن یك فصل كابوس‌وار برای فوتبال كشورمان بوده است.

علی دایی نتوانست تیم‌ملی را در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی به خوبی هدایت كند، محمد مایلی‌كهن پس از سپری كردن دو هفته پر‌حاشیه از كارش استعفا داد و البته دوران حضور افشین قطبی در تیم‌ملی نیز كه تا امروز ادامه پیدا كرده، هرگز با كوچكترین موفقیتی همراه نبوده است! حالا و در شرایطی كه فدراسیون ضعیف كفاشیان یك بار دیگر به تكاپوی یافتن یك سرمربی جدید برای تیم‌ملی افتاده، حرف و حدیث‌ها حاكی از آن است كه این‌بار، احتمالا خود او باید صندلی‌اش را ترك كند و جایش را به یك نفر دیگر بدهد. گمانه‌زنی‌ها در مورد رییس جدید فدراسیون فوتبال، هر روز در محافل ورزشی شكل پر‌رنگ‌تری به خودش می‌گیرد. این همه، در حالی است كه هم‌اكنون پنج گزینه را برای جایگزینی كفاشیان بیش از دیگران می‌توان جدی گرفت.

حبیب کاشانی

حاج‌حبیب، طبیب فوتبال؟!

یكی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی علی كفاشیان، حبیب كاشانی است. حاج‌حبیب كه اولین‌بار با حضورش در راس هرم اجرایی باشگاه پرسپولیس طی لیگ هفتم نامی برای خودش در فوتبال كشورمان دست و پا كرد، با قهرمان كردن سرخپوشان در همان فصل به جایگاه مطلوبی در میان افكار عمومی دست یافت.

پس از یك سال دوری، كاشانی از میانه‌های فصل جاری یك‌بار دیگر به باشگاه پرسپولیس برگشته و حالا بیش از هر زمان دیگری حرف و حدیث‌ها در مورد ریاستش در فدراسیون فوتبال قوت گرفته است. حتی در برخی از محافل خبری این زمزمه به گوش می‌رسد كه حضور موثر كاشانی در فدراسیون فوتبال، یكی از تمایلات رییس‌جمهور است كه آن را با علی سعیدلو هم در میان گذاشته است.

در این زمینه، گفته می‌شود این احتمال وجود دارد كه كاشانی ابتدا به عنوان نایب رییس فدراسیون فوتبال در مجمع این فدراسیون كه خرداد ماه برگزار می‌شود انتخاب شود و به جای مهدی تاج بنشیند و پس از مدتی با برگزاری یك مجمع فوق‌العاده به پست ریاست دست پیدا كند. در مورد حاج‌حبیب البته این شائبه به طور جدی وجود دارد كه ماجرای دوشغله بودن او، وی را در رسیدن به مناصب اصلی فدراسیون فوتبال دچار مشكل كند.

بد نیست بدانید مجلس شورای اسلامی در حال بررسی طرحی است كه مطابق آن، احتمالا انتخابات شوراها و انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان خواهند شد. بر این اساس، این احتمال وجود دارد كه دوره فعلی شورای شهر، استثنائاً شش ساله شود و مشكل دوشغله بودن حبیب كاشانی، دو سال دیگر ادامه پیدا كند. این در حالی است كه حاج‌حبیب همین حالا هم به خاطر چنین مساله‌ای نمی‌تواند مدیر‌عامل پرسپولیس شود...!

مهدی تاج

تاج به دنبال ترفیع رتبه!

تردیدی وجود ندارد كه مهدی تاج هم از مدت‌ها پیش در آرزوی گرفتن ترفیع رتبه در فدراسیون فوتبال و نشستن در جایگاه رییس این مجموعه به سر می‌برده است. از خیلی وقت پیش‌تر هم چنین شایعاتی در مورد تاج در محافل ورزشی وجود داشته است كه البته رسانه‌ای شدن اختلافات اخیر نایب رییس فدراسیون با علی كفاشیان، می‌تواند به آن حرف و حدیث‌ها هم دامن بزند. تاج دوست دارد رییس فدراسیون شود و البته آنچنان كه در مورد او مشهود است، از لابی‌های خاص خودش نیز بهره می‌برد؛ ارتباطاتی كه می‌تواند به او در این راه كمك كند.

گفته می‌شود مهدی تاج روابط حسنه‌ای با برخی نظامیان شاغل در فوتبال دارد كه با اتكا به همین حسن تعامل‌ها، می‌كوشد با كنار گذاشتن كفاشیان، خودش طعم ریاست در فدراسیون فوتبال را بچشد. به هر حال مهدی تاج آنقدر مدیر باتجربه و صد البته مرموزی هست كه نشود به همین راحتی‌ها از كنارش عبور كرد!

واعظ آشتیانی

واعظ؛ منتقدی كه صاحب قدرت می‌شود!

مدیر‌عامل باشگاه استقلال‌تهران هم درست مثل سرپرست باشگاه پرسپولیس، یكی از گزینه‌های جدی ریاست فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود.

امیررضا واعظ‌آشتیانی از حامیان رییس‌جمهور كنونی به شمار می‌رود. عضو ائتلاف رایحه خوش خدمت و عضو هیات مركزی حزب موتلفه كه هر دو از احزاب سرشناس جبهه اصولگرایان محسوب می‌شوند، سال‌ها پیش و بلافاصله پس از مصاحبه معروف دادكان مبنی بر اینكه پس از جام‌جهانی در فوتبال نخواهد ماند، تلاش خودش را برای حضور در این رشته ورزشی آغاز كرد، اما به واسطه علاقه رییس وقت سازمان تربیت‌بدنی به حضور خودش در فوتبال، نتوانست به مقصودش در آن زمان برسد. واعظ، در حالی همواره از عدم علاقه‌اش برای حضور در ورزش حرف می‌زده است كه بعید به نظر می‌رسد یك مدیر صنعتی و سیاسی، بدون هیچ علاقه خاصی ناگهان سر از فدراسیون دوچرخه‌سواری درآورده باشد! او كه سودای حضورش در فوتبال را با مدیر‌عاملی استقلال به تحقق رسیده می‌بیند، حالا عزم خودش را برای ریاست در فدراسیون این رشته ورزشی جزم كرده است. انتقادات تند و تیز و گاه و بی‌گاه آشتیانی از فدراسیون فوتبال، او را تبدیل به یكی از معترضان برجسته این مجموعه كرده است. حالا اما، هیچ بعید نیست كه هم او، در كسوت رییس همین فدراسیون مشغول به كار شود و به استناد آخرین مصاحبه انتقادی‌اش، این تشكیلات را به آسانی اداره كند!

کاشانی و دادکان

دادكان؛ مردی برای بعضی از فصول!

شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما محمد دادكان نیز می‌تواند یكی از جدی‌ترین گزینه‌های ریاست فدراسیون فوتبال باشد. اگرچه دادكان پیش‌تر حتی حضور در سازمان تربیت‌بدنی را نیز پس زده بود، اما از یاد نبریم هم او در مصاحبه با مجله همشهری تماشاگر، رسما اعلام كرده بود حاضر است با رای مردم به فوتبال برگردد. دادكان انتخابات مجمع را به نوعی رای مردم تلقی می‌كند و هیچ دور از ذهن نیست كه در این انتخابات شركت كند. نكته جالب این است كه اگر دادكان به انتخابات مجمع بیاید، كنار زدن او كار تقریبا غیر‌ممكنی است و البته كیست كه نداند اقدام به تقلب در چنین انتخاباتی با توجه به صراحت وحشتناك دكتر، نوعی خودكشی است؟! به هر تقدیر نباید رییس اسبق و موفق فدراسیون را از یاد برد. او مردی برای كار در بعضی از فصول است(!) و ظاهرا حالا كه مشكلش با علی‌آبادی به واسطه كنار رفتن وی از سازمان حل شده، احتمال دارد شاهد بازگشت دادكان هم باشیم.

کفاشیان و آجرلو

آجورلو؛ حسرت تاریخی آن یك امضا!

آخرین گزینه جدی ریاست آینده تشكیلات فوتبال در ایران هم مصطفی آجورلو است؛ مردی كه در این روزهای سرنوشت‌ساز، پستش در شهرداری تهران را رها كرد تا در رأس هیات مدیره باشگاه استیل‌آذین به تنور فوتبال هرچه نزدیكتر شود. آجورلو مدت‌هاست رویای ریاست فدراسیون را در سر دارد و حتی در دوره قبلی، تا یك‌قدمی حضور در انتخابات هم پیش رفت، اما حذف یك امضا از 10 امضای جمع‌آوری شده توسط وی در دقیقه 90 توسط صفایی‌فراهانی باعث شد او به شكلی عجیب از حضور در فوتبال محروم شود. حالا اما، آجورلوی تازه‌نفس سخت در تلاش است تا به آرزویش دست پیدا كند و در این نوبت، ریاست فدراسیون فوتبال را به دست بگیرد. آیا او موفق خواهد بود؟

زمان در مورد همه كاندیداها تعیین‌كننده خواهد بود.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری