تبیان، دستیار زندگی
تنبیه بدنی، مجازات جسمی كسی است كه خطایی از او سر زده. بیشتر والدین برای تنبیه بدنی به كودك خود سیلی میزنند! عده ای دیگر نیز بازو، دست یا پای كودك را مورد ضرب و شتم قرار میدهند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می زنم چون برام مهمی !

تنبیه کودک

تنبیه همان مجازات مخرب است

به نظر میرسد تنبیه، عاملی است كه مانع از تكرار یك رفتار ناخواسته می شود. از نظر تئوری، تنبیه باید یك رفتار نامناسب را كاملا سركوب كند اما به ندرت چنین نتیجه ای حاصل می شود. پدر و مادر باید به خاطر داشته باشند كه تنبیه (مخصوصا تنبیه بدنی) با انضباط فرق دارد. تربیت كردن كودكان همیشه بر تنبیه آنها اولویت دارد، زیرا كودكان هنوز دارند یاد می گیرند و رشد می كنند و این حق را دارند كه با آنها به خوبی رفتار شود تا بهتر شوند.

بین تنبیه بدنی در دوران كودكی و پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی در سال های بعد، ارتباط مستقیم وجود دارد.

تنبیه بدنی

تنبیه بدنی، مجازات جسمی كسی است كه خطایی از او سر زده. بیشتر والدین برای تنبیه بدنی به كودك خود سیلی میزنند! عده ای دیگر نیز بازو، دست یا پای كودك را مورد ضرب و شتم قرار می دهند! به ندرت اتفاق میافتد كه والدین، از شیوه دیگری برای تنبیه بدنی كودكان استفاده كنند. امروزه بین تنبیه بدنی و آنچه ما آن را آسیب رساندن به كودكان مینامیم، به اندازه یک مو فاصله است. مثلا كودكان در گذشته با كمربند یا شاخه درخت تنبیه بدنی می شدند اما امروزه چنین رفتارهایی كاملا ناشایست تلقی شده و محكوم هستند. والدینی كه از تنبیه بدنی استفاده می كنند، معتقدند كه دارند به كودكان خود آموزش می دهند. این بدرفتاری، درد و رنج كودك را به همراه دارد و باید از آن اجتناب كرد. والدینی كه از تنبیه بدنی استفاده نمی كنند، می گویند تنبیه بدنی هیچ ربطی به آموزش انضباط و مسئولیت پذیری به كودكان ندارد و فقط این پیغام را به آنها منتقل می كند كه آسیب رساندن و كتك زدن دیگران، اشكالی ندارد! بسیاری از مطالعات دانشگاهی نشان داده اند بین تنبیه بدنی در دوران كودكی و پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی كودكان، ارتباط وجود دارد.

انضباط دربرگیرنده درسی است كه به كودكان كمك می كند بفهمند رفتارهای درست كدام هستند و چرا در جامعه پذیرفته شده اند.

تنبیه در مقابل انضباط

تنبیه چه از نوع بدنی و چه غیر بدنی، به كودكان یاد می دهد كه اگر قانون شكنی كنند، باید منتظر عواقب سخت آن نیز باشند. تنبیه لزوما ضرورت و اهمیت وجود قانون و نحوه سازگاری افراد را با آن به كودكان نمی آموزد. تنبیه همچنین به كودكان یاد نمی دهد كه مسئولیت پذیر باشند یا به طرز فكر، نیازها و تجارب دیگران توجه كنند. از سوی دیگر، انضباط دربرگیرنده درسی است كه به كودكان كمك می كند بفهمند رفتارهای درست كدام هستند و چرا در جامعه پذیرفته شده اند. تربیت كودكان، ابزاری برای این است كه یاد بگیرند آدمهای خوبی باشند.

تنبیه تحریمی نه تنبیه بدنی

تاثیر تنبیه

متاسفانه تنبیه، برای آن كه كودكان را از رفتارهای بد منصرف كند، آنها را می ترساند. كودكان می ترسند به اسم تنبیه، متعلقات، امكانات و حتی سلامت و امنیت خود را از دست بدهند. آنها درك نمی كنند چرا رفتارشان اشتباه بوده یا این رفتار چگونه بر دیگران تاثیر منفی داشته است. در حالی كه برعكس، تاثیر تنبیه بر كودكان، باید برای افزایش حس مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس و توانایی تمیز دادن رفتار خوب از بد باشد. تنبیه یا تحمیل شرایط ناخوشایند، برای كسی است كه كار اشتباهی انجام داده باشد و می تواندخیلی از پدرها و مادرها را وسوسه كند. وقتی داغ هستید، به آسانی ممكن است تصمیم بگیرید كاری كنید كه كودك از كرده خود پشیمان شود. با این وجود تنبیه جز اینکه به کودک یاد بدهد صدمه زدن به دیگران اشكالی ندارد، هیچ خاصیت دیگری ندارد. والدین درعوض باید برای تربیت كودكان خود، تلاش كنند تا آنها بتوانند خودشان و موقعیت شان را بهتر كنند. كودكانی كه درست تربیت می شوند، اعضای شاد، سالم و سودمند یک خانواده و یک جامعه خواهند بود.

منبع :ماهنامه شهرزاد - دکتر کتایون خوشابی

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان - تهیه و تنظیم :داوودی

مقالات مرتبط :

لطفا میانبر نزنید!

تنبیه تحریمی نه تنبیه بدنی

ده رفتار مناسب به جای تنبیه بدنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.