تبیان، دستیار زندگی
تئاتر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفقیت کارگاه "مفاهیم تئاتر محیطی"

تئاتر

برگزار کننده کارگاه آموزشی "مفاهیم تئاتر محیطی" در تالار مولوی نتایج برگزاری آن را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

قطب‌الدین صادقی درباره برگزاری ورک‌شاپ "مفاهیم تئاتر محیطی" به خبرنگار مهر گفت: از طرف کانون تئاتر دانشگاهی ورک‌شاپی با موضوع "مفاهیم تئاتر محیطی" برگزار شد که در آن 40 دانشجوی رشته‌های مختلف نظیر مهندسی،‌ کامپیوتر و پزشکی از دانشکده‌های تهران و شهرستان به مدت سه روز و هر روز چهار ساعت با موضوع "مفاهیم تئاتر محیطی" برگزار شد.

مدرس و کارگردان با سابقه تئاتر ایران درباره ورک‌شاپ "مفاهیم تئاتر محیطی" توضیح داد: در این ورک‌‌شاپ تحلیل کردیم که چرا از زمان یونان باستان تئاتر بیرون از سالن اجرا می‌شد و چرا از امپراتوری روم به شکل جعبه‌ای درآمد و دوباره در قرن بیستم از جعبه به طرف مردم و اجتماع رفت. در این گذر از تئاتر برشت، تئاترهایی که جنبه‌های سیاسی و اجتماعی داشتند، تئاترهایی که فضای واقعی اجتماع و طبیعت را تبدیل به دکور می‌کردند نظیر آثار پیتر بروک صحبت کردیم.

کارگردان نمایش‌هایی چون "آرش"، "یادگار زریران" و "باغ شکرپاره" درباره نتایج حاصله از برگزاری این کارگاه  گفت: برگزاری این ورک‌شاپ بسیار مثبت بود و در روز سوم دانشجویان شرکت کننده پنج اثر نمایشی را مبتنی برای تئوری‌هایی که در دو جلسه اول گفته شده بود اجرا کردند

صادقی افزود: در آخرین مرحله از ورک‌شاپ "مفاهیم تئاتر محیطی" به تئاتر آگوستوبوآل یا تئاتر ستمدیده پرداختیم که در ایران به تئاتر شورایی ترجمه شده است. این تئاتر تمرینی است برای کشف چهره یک سویه سرکوب تا از طریق تئاتر آن را در ذهن هر ستمدیده‌ای بشکنند.

کارگردان نمایش‌هایی چون "آرش"، "یادگار زریران" و "باغ شکرپاره" درباره نتایج حاصله از برگزاری این کارگاه  گفت: برگزاری این ورک‌شاپ بسیار مثبت بود و در روز سوم دانشجویان شرکت کننده پنج اثر نمایشی را مبتنی برای تئوری‌هایی که در دو جلسه اول گفته شده بود اجرا کردند. امیدوارم برگزاری  چنین کارگاه‌هایی تداوم داشته باشد زیرا برای من بسیار جالب بود که دانشجویان رشته‌های مختلف اینچنین به تئاتر علاقمند باشند.


تنظیم از محمد نبوی