تبیان، دستیار زندگی
برخی کارگردانان عملکرد مدیر چهار ساله تئاتر را قابل توجه می‌دانند و معتقدند ادامه مدیریت او به نفع تئاتر است و برخی دیگر معتقدند او عملکرد قابل توجهی نداشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکل تئاتر ما؛ بی‌ثباتی مدیریتی

نیما دهقان از کارگردانان فعال تئاتر معتقد است عملکرد حسین پارسایی در چهار سال گذشته خوب بود چون فضا را باز گذاشت تا همه هنرمندان بتوانند کار کنند.

تئاتر

با تغییر معاون هنری وزیر ارشاد و تغییر و تحولات در قسمت های مختلف این معاونت این روزها بحث ماندن  یا رفتن حسین پارسایی مدیر کل هنرهای نمایشی یکی از بحث‌های اصلی حوزه تئاتر است، مدیری که با وجود حاشیه‌های فراوان این حوزه بیش از چهار سال در سمت خود باقی مانده و این روزها شایعه ابقاع او در سمتش جدی‌تر از شایعه رفتنش است.

در این میان برخی کارگردانان عملکرد مدیر چهار ساله تئاتر را قابل توجه می‌دانند و معتقدند ادامه مدیریت او به نفع تئاتر است و برخی دیگر معتقدند او عملکرد  قابل توجهی نداشته است.

نیما دهقان که پارسال یکی از کارگردانان فعال تئاتر بوده و نمایش «خنکای ختم خاطره»  او برگزیده بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد معتقد است عملکرد حسین پارسایی طی چهار سال گذشته خوب بود چون فضا را باز گذاشت تا همه هنرمندان بتوانند کار کنند.

به گفته او مشکل تئاتر ایران نبود ثبات مدیریتی است و همه مدیران نمایشی تنها برای چهار سال برنامه‌ریزی می‌کنند.

دهقان می‌گوید: «اینکه عملکرد مدیری خوب بوده یا نه اهمیتی ندارد، بلکه مشکل اصلی نداشتن یک چارچوب اساسی  و قانونی برای اداره کشور است. هر مدیری که می‌آید تنها برای مدت کوتاه مدیرتیش که درنهایت چهار سال است برنامه‌ریزی می‌کند.»

هنرمندان نیز در مورد عملکرد مدیر سلیقه‌ای قضاوت می‌کنند و اگر مدیر رفیقشان باشد و به آنان اجرا بدهد مدیر خوبی به حساب می‌آید وگرنه مدیر بدی محسوب می‌شود

به عقیده این کارگردان هنرمندان نیز در مورد عملکرد مدیر سلیقه‌ای قضاوت می‌کنند و اگر مدیر رفیقشان باشد و به آنان اجرا بدهد مدیر خوبی به حساب می‌آید وگرنه مدیر بدی محسوب می‌شود.

او علت این موضوع را نیز نداشتن یک نظام تئاتری مدون می‌داند و ادامه می‌دهد: «مدیر خوبی مانند سلیمی توانست در دوره مدیریتش درجه  تئاتر کشور را از 30 به 80 برساند و در جایی که دید دیگر نمی‌تواند کار مفیدی انجام دهد کنار کشید.»

از نظر دهقان مشکل همه تئاتری‌ها نداشتن امنیت شغلی در دوره همه مدیران بوده و است، اما در دوره پارسایی این مشکل کمتر دیده شد.

البته او معتقد است هنوز هم مشکل پرداخت به موقع دستمزدها وجود دارد و با وجود افزایش بودجه و بهای دستمزدها بازهم مشکلی از هنرمندان در این‌باره حل نشده است، چون معیار مشخصی برای افزایش این دستمزدها وجود نداشته است.


تنظیم از محمد نبوی